معرفی رشته زیست شناسی سلولی مولکولی

معرفی رشته زیست شناسی سلولی مولکولی

رشته زیست شناسی سلولی مولکولی جزو یکی از در حال پیشرفت ترین و نوآور ترین رشته های علوم پایه است. یک زیست شناس سلولی مولکولی اگر خلاق، اهل ریسک و کارآفرین باشد، این رشته در دریایی از شغل های جدید را به روی او باز میکند. در ادامه با ما باشید تا مفهوم این پاراگراف را بهتر درک کنید و با این رشته دانشگاهی بیشتر آشنا شوید.

 

رشته زیست شناسی سلولی مولکولی 

رشته زیست شناسی سلولی مولکولی رشته ایست که سه رشته علمی، بیوشیمی، زیست سلولی و ژنتیک با هم دیدار می کنند. این رشته رابطه بین فرایندهای سلولی و واکنش های سلولی، ماکرومولکول ها و مسیرهای کنترل کننده ژن ها را را بررسی می کند تا پاسخی به طیف گسترده ای از سوالات علمی دهد. در این رشته سر و کار شما با دنیای ریز و میکروسکوپی سلول های موجودات زنده، مولکول ها، ژن های سازنده پروتئین ها، گیاهان، میکروب ها و... است. شما برای پذیرفته شدن در این رشته باید در کنکور سراسری تجربی شرکت کنید و رتبه قبولی را به دست آورید. با ما باشید تا در ادامه به نحوه قبولی در این رشته، حداکثر رتبه های قبولی این رشته در دانشگاه های مختلف، وضعیت درآمدی آن، گرایش های مختلف مربوط به آن و توضیحات مختصری راجع به هر گرایش آن بپردازیم.

  https://parsamoozan.com/userfiles/bad449d1.jpeg

برای مطالعه در مورد سلول ها از میکروسکوپ ها استفاده میشود

گرایش های مربوط به رشته زیست شناسی سلولی مولکولی به چه صورت است؟

شما هنگامی که در رشته زیست شناسی سلولی مولکولی پذیرفته می شوید می توانید از بین 5 گرایش موجود این رشته در دوره کارشناسی یکی را انتخاب کنید و در آن تا مقطع دکتری ادامه تحصیل بدهید. گرایش های موجود در رشته زیست شناسی سلولی مولکولی شامل گرایش های، ژنتیک، میکروبیولوژی، علوم سلولی مولکولی، بیوشیمی و بیوفیزیک است. لازم به ذکر است که این گرایش ها در مقطع کارشناسی زیاد با هم تفاوت خاصی ندارند و به مرور در مقاطع بعدی راه هایشان از هم جدا میشود و شاید دانشجویانی که گرایش خاصی از این رشته را انتخاب می کنند در ابتدای راه متوجه شوند گرایشی که انتخاب کرده اند فرق خاصی با گرایش های دیگر ندارد و شاید کمی بی انگیزه بشوند، ولی همانطور که گفته شد بعد از گذراندن دروس مقطع کارشناسی راه آنها به کلی از رشته های دیگر جدا می شود و می توانند در گرایش مورد علاقه خود تا دکترا ادامه تحصیل بدهند. این نکته هم قابل ذکر است که از بین گرایشاتی که نام برده شد گرایش های بیوشیمی و بیوفیزیک اکنون در هیچ دانشگاهی در مقطع کارشناسی تدریس نمی شود و کسانی که علاقه مند به این رشته ها هستند می توانند با انتخاب کردن رشته های دیگر دانشگاهی ای که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا این رشته را ارائه می دهند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. در ادامه به بررسی گرایش های ذکر شده رشته زیست شناسی سلولی مولکولی و دروس تخصصی آنها می پردازیم.

گرایش ژنتیک: ژنتیک مطالعه ای علمی در مورد ژن ها و وراثت است، که در مورد چگونگی انتقال برخی از خصوصیات از والدین به فرزندان جست و جو می کند. گرایش ژنتیک در ارتباط است با شناسایی ژن ها، که واحدهای اساسی مسئول وراثت هستند. ژنتیک میتواند به عنوان مطالعه ژن ها در تمام سطوح، از جمله روش های عملکرد آنها در سلول ها و راه های انتقال آنها از والدین به فرزندان، تعریف شود. تحقیقات علم ژنتیک بررسی می کند که چگونه ژن های تنها یا گروه هایی از ژن ها در سلامتی و بیماری نقش دارند. درک عوامل و اختلالات ژنتیکی در فراگیری بیشتر در مورد ارتقا سلامت و پیشگیری از بیماری ها، بسیار مهم است. 

 به غیر از دروس تخصصی مشترک این گرایش با گرایش های دیگر رشته زیست شناسی سلولی مولکولی دروس تخصصی مخصوص به این گرایش شامل:

ژنتیک‌ انسانی،‌ سیتو ژنتیک‌، اصول‌ مشاوره‌ ژنتیکی،‌ ژنتیک‌ سرطان‌، ژنتیک‌ رفتاری‌، مبانی‌ ژنتیک‌ میکروارگانیسم،‌ ژنتیک‌ پیشرفته‌ یا تازه‌های‌ ژنتیک و ژنتیک‌ کمی‌ یا ژنتیک‌ جمعیت‌ها است.

https://parsamoozan.com/userfiles/5cb63941.jpeg

عکسی از 'دی ان ای' بلوک های سازنده ژن ها

گرایش میکروبیولوژی:  گرایش میکروبیولوژی در ارتباط با مطالعه و بررسی ارگانیسم های میکروسکوپی است، مانند باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و تک یاخته ها. این گرایش شامل بررسی های اساسی در زمینه بیوشیمی، فیزیولوژی، زیست شناسی سلولی، اکولوژی، تکامل و جنبه های بالینی ارگانیسم ها، از جمله پاسخ میزبان این ارگانیسم ها به این عوامل است. خود این گرایش دارای سه گرایش دیگر به عناوین میکروبیولوژی‌ پزشکی‌، میکروبیولوژی‌ غذایی‌ و میکروبیولوژی‌ صنعتی‌ است.

درس های تخصصی گرایش کارشناسی این رشته شامل: 

شیمی‌ آلی‌، بیوشیمی‌، آمار زیستی،‌ زیست‌شناسی‌ سلولی،‌ زیست‌شناسی‌ مولکولی،‌ ژنتیک‌، میکروبیولوژی،‌ اکولوژی‌، ویروس‌شناسی،‌ تکامل‌، زیست‌شناسی‌ گیاهی،‌ زیست‌شناسی‌ جانوری‌، فیزیولوژی‌ جانوری‌، فیزیولوژی‌ گیاهی،‌ بیوفیزیک‌، بیوشیمی‌، زیست‌شناسی‌ پرتوی،‌ ایمونولوژی‌، باکتری‌شناسی،‌ میکروبیولوژی‌ محیطی،‌ قارچ‌شناسی‌ و پروتوزئولوژی است.

گرایش سلولی مولکولی: این گرایش در ارتباط با درک زندگی و فرایند های سلول در سطح مولکولی، در زمینه های شیمی، زیست شناسی و ساختار سروکار است.

درس های تخصصی این گرایش در مقطع کارشناسی شامل دروس زیر است: 

شیمی‌ آلی‌، بیوشیمی‌، زیست‌شناسی‌ سلولی‌، ژنتیک‌، میکروبیولوژی‌، اکولوژی‌، زیست‌شناسی‌ گیاهی‌، زیست‌شناسی‌ جانوری‌، فیزیولوژی‌ گیاهی‌.

رشته زیست شناسی سلولی مولکولی در چه دانشگاه هایی در ایران تدریس می شود و حداکثر و حداقل نمره قبولی در این دانشگاه ها به چه صورت است؟

رشته زیست شناسی سلولی مولکولی در دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی،دانشگاه دامغان، دانشگاه الزهرا، دانشگاه کاشان، دانشگاه تربیت معلم، دانشگاه شیراز، دانشگاه سنندج، دانشگاه کرمانشاه و... تدریس می شود و حداکثر و حداقل رتبه قبولی در این رشته در چند تا از این دانشگاه های نامبرده، به صورت زیر است:

دانشگاه شهید بهشتی: حداکثر رتبه قبولی 3000 و حداقل 500

دانشگاه تربیت معلم: حداکثر رتبه قبولی 5500 و حداقل 3500

دانشگاه شاهد الزهرا: حداکثر رتبه قبولی 4000 و حداقل 2500

دانشگاه دامغان: حداکثر رتبه قبولی 10000 و حداقل 5500

با چه درصد هایی می توان در این رشته پذیرفته شد؟ 

در اینجا شما می توانید کارنامه یکی از پذیرفته شدگانز در رشته زیست شناسی سلولی مولکولی در دانشگاه شهید بهشتی را ببینید:

درس

ادبیات

عربی

دینی

زبان

زمین

ریاضی

زیست

فیزیک

شیمی

درصد

57

45

65

49

9

43

56

40

69

 

وضعیت درآمدی رشته زیست شناسی سلولی مولکولی چگونه است؟

رشته زیست شناسی سلولی مولکولی جزو رشته هایی است که شما پس از فارغ التحصیلی در آن می توانید در آزمایشگاه ها، انستیتیو پاستور، مراکز تحقیقی، پژوهشی و ... استخدام شوید ولی نمی توانید بلافاصله به درآمد خوبی برسید و به اصطلاح یک رشته زودبازده نیست. این رشته مثل رشته بیوتکنولوژی جزو یکی از رشته هایی است که پتانسیل بسیار زیادی برای شروع یک کسب و کار جدید و نوآورانه را دارد، که اگر با تکیه بر توانایی های خود بتوانید یک شغل و صنعت هوشمندانه مربوط به این رشته را آغاز کنید می توانید به موفقیت های زیادی برسید.

https://parsamoozan.com/userfiles/e49d5307.jpeg

استخدام فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی مولکولی در مراکز تحقیقاتی

ما در این مقاله سعی کردیم با جمع آوری اطلاعات مفید و کاربردی در ارتباط با رشته زیست شناسی سلولی مولکولی به شما عزیزان علاقه مند به این رشته و کسانی که به دنبال یک آشنایی کلی با این رشته هستند در ارتباط با بهتر درک کردن این رشته دانشگاهی یاری رسانیم. لازم به ذکر است آموزشگاه پارس آموزان با داشتن بیشترین تعداد رتبه های برتر کنکور نسبت به سایر آموزشگاه های کشور و برگزاری دوره های تدریس و آموزش آنلاین، از در اختیار گذاشتن هیچ اطلاعات و خدماتی به شما دوستان عزیز دریغ نمی کند. ممنون که با ما بودید.

 

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد