معرفی رشته هوشبری

معرفی رشته هوشبری

بهتر است بدانید متقاضیان رشته هوشبری معمولا می توانند به دو صورت کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل شوند. این رشته از زیر شاخه های گروه پیراپزشکی است. رشته هوشبری از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار می باشد. دانش آموختگان این رشته می توانند در محیط های کاری مختلفی همچون کلینیک ها، بیمارستان ها، درمانگاه های دولتی و خصوصی و مراکز درمانی مشغول به کار شوند.


 

رشته هوشبری از زیر شاخه های گروه پیراپزشکی می باشد. این رشته محبوب در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از دانش‌آموزان رشته تجربی قرار گرفته است. کارشناسان این رشته به منظور بهبود بخشيدن به شخص بيمار در مرکز درمانی حضور دارند. به نوعی می توان گفت این رشته کاربردی يکی از حلقه های تکميل کننده تيم درمانی به شمار می آید. 

آشنایی با وظیفه فارغ التحصیلان رشته هوشبری

بهتر است بدانید رشته هوشبری با رشته بیهوشی کاملا متفاوت می باشد. فارغ التحصیلان این رشته وظایف خاصی دارند که به صورت مختصر با آن ها آشنا خواهیم شد.  آگاهی از پرونده و وضعیت بیمار از جمله وظایف یک هوشبر بوده که باید با دقت خاصی صورت بپذیرد. یک هوشبر لازم است هنگام عمل پوزیشن بیمار را مورد بررسی قرار دهد. همچنین دانش آموختگان این رشته باید علائم حیاتی بیمار را کنترل و ثبت کنند. بررسی اتصالات دستگاه‌ها به بیمار و کمک به برقراری راه هوایی مناسب نیز از دیگر وظایف یک متخصص بیهوشی به شمار می آید. لازم به ذکر است که یک متخصص بیهوشی با تخصص خود از آسیب های احتمالی به اعضای بدن بیمار پیشگیری می کند. همچنین از دیگر وظایف متخصصان بیهوشی می توان به محافظت از بیمار در خلال بروز خطر احتمالی، کنترل میزان جذب و دفع مواد، مراقبت از بیماران پس از بیهوشی، کمک در روش‌های ایزولاسیون و کنترل عفونت، استفاده موثر از انواع وسایل اکسیژن درمانی تحت نظر پزشک بیهوشی، کمک به پزشک بیهوشی در به‌هوش آوردن بیمار، ترخیص بیمار از سرویس درد حاد تحت نظر پزشک، کمک در انتقال و استقرار بیمار در PACU و کنترل موارد هیپوکسی و گزارش به پزشک بیهوشی اشاره کرد.  لازم است بدانید دانش آموزانی که این رشته را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند باید از مهارت ها و توانایی های خاصی برخوردار باشند. این افراد باید نسبت به بیماران دلسوز و مهربان باشند. همچنین متخصصان این رشته لازم است از توانایی انجام کارهای تیمی و مسئولیت پذیری برخوردار باشند. یک متخصص بیهوشی لازم است در شرایط حساس به سرعت تصمیم گیری کند. کارشناسان رشته هوشبری لازم است مهارت کار کردن با تجهیزات هوشبری را داشته و با جدیدترین تکنولوژی های هوشبری آشنایی کامل داشته باشند. داشتن مهارت ارتباطی بالا و توانایی اعتماد سازی از دیگر توانایی های لازم برای ورود به این رشته به شمار می آیند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/2ddffe8c.jpeg

(عکس مربوط به رشته هوشبری)

نگاهی بر طول دوره تحصیل رشته هوشبری

بهتر است بدانید متقاضیان این رشته معمولا می توانند به دو صورت کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل شوند. لازم به ذکر است که طول دوره کاردانی رشته هوشبری 2 سال می باشد و دانشجویان برای فارغ التحصیل شدن لازم است ۶۸ واحد درسی را با موفقیت پاس کنند. این ۶۸ واحد درسی شامل ۱۳ واحد عمومی، ۱۷ واحد دروس پایه، ۲۶ واحد دروس تخصصی و کارآموزی و ۱۲ واحد کارآموزی در عرصه می باشد. دانشجویانی که مقطع کارشناسی را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند لازم است بدانند که طول دوره این مقطع ۴ سال و معادل ۸ ترم تحصیلی است. دانشجویان برای فارغ التحصیل شدن در این مقطع لازم است ۱۳۴ واحد درسی را با موفقیت پاس کنند. لازم به ذکر است که این ۱۳۴ واحد درسی شامل 26 واحد دروس عمومی، ۴۱ واحد درس های پایه، ۳۳ واحد درس های تخصصی ، ۱۸ واحد درس های کارآموزی و 16 واحد درس های کارآموزی در عرصه می باشد. دروس اصلی و تخصصی  رشته هوشبری عبارتند از: اصطلاحات عمومی پزشکی و اختصاصی بیهوشی، میکروب شناسی و استریلیزاسیون،‌ کمک های اولیه و روش احیاء قلبی ریوی، معرفی بیمار، فیزیولوژی، رفتار در اتاق عمل، داروشناسی (فارماکولوژی)، کارآموزی در عرصه،  تشریح‌ (آناتومی)، اصول مراقبت های ویژه، داروشناسی اختصاصی، کارآموزی، فیزیک،‌ اصول پرستاری، بیماری شناسی، روش بیهوشی. 

همچنین دروس پایه و تخصصی در مقطع کارشناسی رشته هوشبری شامل دروس مختلف نشانه شناسی و معاینات بالینی، اصول پایه داروشناسی،  آمار زیستی و روش تحقیق، آناتومی 1 و 2، اصول مراقبت های ویژه، فوریت های پزشکی، ایمونولوژی، فیزیولوژی 1 و 2، واژه شناسی پزشکی، آشنایی با بیماری های داخلی و جراحی، اصول پرستاری و کار در اتاق عمل، فیزیک هوشبری، خون شناسی و انتقال خون، اصول بیهوشی، کارآموزی در عرصه 1 و 2، بیوشیمی، میکروب شناسی و استریلیزاسیون، کارآموزی پرستاری، روش بیهوشی 1 و 2 و3، مدیریت در بیهوشی، کارآموزی 1 و 2 و 3 و 4، زبان تخصصی، روانشناسی، دروس کارآموزی در عرصه در مقطع کارشناسی، کاربرد رایانه، داروشناسی اختصاصی، فیزیوپاتولوژی، اصول کمک های اولیه، مراقبت های پس از بیهوشی، اصول و روش های اداره درد، اخلاق حرفه ای در هوشبری و دروس کارآموزی در مقطع کارشناسی می باشد.  

https://parsamoozan.com/userfiles/08767eea.jpeg

(عکس مربوط به رشته هوشبری)

 

نگاهی بر بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری

بهتر است بدانید رشته هوشبری از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار می باشد. قبل از هر چیز باید بدانید که فعالیت کارشناسان این رشته باید زیر نظر متخصص بیهوشی باشد و به نوعی می توان گفت کارشناسان رشته هوشبری قادر نخواهند بود به طور مستقل فعالیت کنند. دانش آموختگان این رشته می توانند در محیط های کاری مختلفی همچون کلینیک ها، بیمارستان ها، درمانگاه های دولتی و خصوصی و مراکز درمانی مشغول به کار شوند، زیرا این دانش آموختگان در هرجایی که نیاز به بیهوشی بیماران است می توانند مشغول به کار شوند. در واقع تمامی تیم های پزشکی در اتاق عمل به دستیار هوشبری نیاز مبرمی دارند. لازم به ذکر است که این رشته در رده رشته های با حقوق متوسط به شمار می آیند. میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته بر اساس فاکتورهای متعددی همچون کاردان یا کارشناس بودن فارغ التحصیلان و فعالیت در در ارگان دولتی یا خصوصی متفاوت می باشد. 

https://parsamoozan.com/userfiles/65ac815d.jpeg

(عکس مربوط به رشته هوشبری)

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد