معرفی رشته مهندسی مواد

معرفی رشته مهندسی مواد

رشته مهندسی مواد پایه و اصل تمام رشته های مهندسی میباشد، ماهیت و ذات این رشته به گونه ای میباشد که به خواص مواد و رفتار آنها و ارتباط بین دو این پارامتر میپردازد. در صورت عدم بهره گیری از رشته مهندسی مواد در صنایع مختلف، پیشرفتی حاصل نخواهد شد به این دلیل که هر چه در اطرافمان مشاهده میکنیم از مواد ساخته شده اند.

 

-معرفی رشته مهندسی مواد:

ذات و ماهیت رشته مهندسی مواد ازاین قرار است، که ابتدا مواد و سپس خواص آنها را و در نهایت ارتباط بین این دو پارامتر جهت کاربردهای متفاوت مثل، طراحی مواد با خاصیت های جدید و فعالیت‌های مانند جوشکاری، ریخته گری و پژوهش‌های تئوری مانند نانو مواد بررسی می‌شوند. به دلیل گستردگی و چشم انداز اهداف بزرگ این رشته، کاربردهای متنوع دیگری، مانند نحوه استخراج مواد گوناگون، حفاظت و شکل دهی انواع مواد پلیمری، سرامیکی، نیمه هادی، کامپوزیت ها و مرکب را دربرگرفته است.

هدف کلی و نقطه نظر مهندسین رشته‌ی مهندسی مواد درک و فهم از چگونگی قرارگیری مواد در کنار یکدیگر و ارتباط بین ساختار مواد و چگونگی رفتار آنها بر اساس خاصیت‌های متفاوت و چگونگی ایجاد تغییرات بر روی آنها برای استفاده در موارد مختلف می‌باشد. با توجه به جایگاه بنیادی علم در رشته مهندسی مواد یا به طور واضح تر علم مواد و عدم کارایی کمتر دیگر رشته‌ها بدون برخورداری از علم و خواص مواد، با اطمینان کامل می‌توان این رشته را مادر تمام رشته‌های مهندسی نامید. برای درک بهتر این موضوع قطعات سازنده یک کامپیوتر و یا تلفن همراه تان و یا به طور کلی تمام اجسام و دستگاه ها و حتی مصالح ساختمانی مورد استفاده که در اطراف خود مشاهده می‌کنید را در نظر بگیرید، اگر کمی بیشتر دقت کنید متوجه یک وجه اشتراک بین تمام این مواد و ساختار آنها خواهید شد. همه ی مواد اطراف ما از هر نوع و با هر شکل و ابعادی از کنار هم قرار گرفتن ذرات خیلی ریزی به وجود آمده اند، که هر ذره خواص و رفتار متفاوتی، مخصوص به خود را دارد. بررسی و استفاده از این ویژگی ها به عهده ی مهندسین خلاق و توانمند رشته‌ی مهندسی مواد می‌باشد. بنابراین تا زمانی که این شناخت از مواد اطرافمان حاصل نشود، نمی‌توان برای کاربردهای اساسی و گوناگون، مورد استفاده قرار گیرند و در جایگاه مناسب، نقش واقعی خود را ایفا کنند.

 

https://parsamoozan.com/userfiles/ad7532e1.png

مهندسی مواد یعنی همه چیز

 

-توانایی های افراد برای انتخاب و پیشرفت در رشته مهندسی مواد:

رشته‌ی مهندسی مواد جزء،  علوم میان رشته‌ای می‌باشد، بنابراین داوطلبان این رشته باید پایه‌های قوی از دروس علوم پایه، مانند ریاضی، فیزیک و شیمی را داشته باشند تا بتوانند ارتباط بین علوم را آنگونه که باید برقرار سازند. از جمله مهارت لازم و ضروری برای انتخاب این رشته‌ی مادر، یادگیری و تسلط، زبان انگلیسی می‌باشد. از ملاک های دیگر انتخاب، رشته مهندسی مواد، ذهنی‌کنجکاو و خلاق و توانایی‌هایی جسمی بالا و علاقه مندی به امور بازرسی و نظارت در صنایع، و فعالیت در محیط‌های آزمایشگاهی، امور محاسباتی و همچنین برقراری ارتباط بین مواد و خواص‌شان که خود گامی موثر برای توسعه صنایع مرتبط با این علم در جهت رفع نیازهای بشر خواهد بود، می‌باشد. البته قابل ذکر است که دانشجویان رشته مهندسی مواد باید توانایی فوق العاده‌ای در آنالیز و تجزیه مواد و تحلیل و تفسیر رفتار و خواص مواد را داشته باشند. از مهمترین قابلیت‌های دیگری که یک فرد به عنوان مهندس این رشته باید از آن برخوردار باشد، تسلط کامل و حرفه ای نسبت به نرم افزارهای تخصصی و کاربردی در این رشته می‌باشد. از جمله این نرم افزارها می‌توان به نرم افزارهای برای شبیه سازی ریخته گری، نرم افزارهای شبیه سازی تزریق پلاستیک، نرم افزار آنالیز تصاویر متالوگرافی و ریز ساختاری و نرم افزارهای صنایع شکل‌دهی اشاره کرد. از همه مهمتر تسلط و آگاهی داشتن به ماهیت مواد و توانایی استفاده از آزمون‌های مختلف برای طراحی، تولید و توزیع مواد. 

البته فراموش نشود رکن اصلی هر انتخابی علاقه و داشتن اطلاعات کافی ازگزینه مورد نظر می‌باشد. بنابراین جهت انتخاب رشته ی تحصیلی خود باید اطلاعات لازم را از طریق منابع معتبر جمع آوری کنیم و در اختیار داشته باشیم. که ما  سعی کرده ایم در این مطلب شما داوطلبان و متقاضیان رشته مهندسی مواد را از طریق معرفی منبع معتبری که شامل پکیج های آنلاین مشاوره و برنامه ریزی می‌باشد، آشنا کنیم. برای دریافت اطلاعات کامل میتوانید همه روزه با مشاوران موسسه پارس آموزان در ارتباط باشید.

www.parsamoozan.com

 

-تحصیلات مورد نیاز برای ورود به رشته مهندسی مواد:

رشته‌ی مهندسی مواد در زیر گروه رشته‌ی ریاضی قرار دارد، که دروس ریاضی و فیزیک به ترتیب با داشتن ضریب های 4و3 و درس شیمی با ضریب 2 از دروس تخصصی این رشته می‌باشند. 

برای قبولی در راین رشته کسب رتبه ی مورد نظر، لازم می‌باشد، به طور مثال آخرین رتبه قبولی برای رشته‌ی مهندسی مواد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران منطقه یک، در سال 1399،رتبه 1909 می‌باشد. دروس رشته‌ی مهندسی مواد در مقطع کارشناسی، به چند گروه تقسیم می‌شوند از جمله دروس اصلی که شامل،  نقشه کشی صنعتی، شیمی فیزیک مواد، مقاومت مصالح، پدیده های انتقال، مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه، کریستالوگرافی و آزمایشگاه، استاتیک. و دروس پایه که شامل، شیمی عمومی و آزمایشگاه، ریاضی 1 و 2، معادلات دیفرانسیل، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2، ریاضی مهندسی و دروس تخصصی که شامل، آزمایشگاه انجماد فلزات، ریخته گری 1 و آزمایشگاه، خواص مکانیکی 2، عملیات حرارتی و آزمایشگاه، خوردگی، متالورژی پودر، روش های نوین آنالیز و.... می‌باشد که د ریک دوره 4 ساله، معادل 8 ترم تدریس می‌شود.

 

 

 

 

 

 

-گرایش های رشته‌ی مهندسی مواد در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد:

  رشته‌ی مهندسی مواد در مقطع کارشناسی دارای سه گرایش، متالوژی سرامیک، متالوژی استخراجی و متالوژی صنعتی می‌باشد.

1-متالوژی سرامیک: دانشجویان در این گرایش به بررسی مواد غیر آلی، غیر فلزی و سرامیکی می‌پردازند و با فرآیند ساخت، ساختار و خواص انواع مواد آشنا می‌شوند.

2-متالوژی استخراجی: در این گرایش دانشجویان با استخراج و جداسازی انواع فلزات، از سنگ معدن آشنا می‌شوند.

3- متالوژی صنعتی: دانشجویان در این گرایش رفتارهای شیمیایی و فیزیکی انواع عناصر آلیاژی و فلزی و بین فلزی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مجموعه رشته‌ی مهندسی متالوژی مواد در مقطع کارشناسی ارشد دارای رشته مهندسی مواد با گرایش شناسایی و انتخاب مواد مهندسی، استخراج فلزات، شکل دادن فلزات، ریخته گری، خوردگی و حفاظت مواد و رشته‌ی مهندسی متالوژِی و مواد با گرایش های جوشکاری و الکتروسرامیک و رشته مهندسی پزشکی با گرایش بافت و بیومتریال، و در آخرهم رشته‌ی مهندسی انرژی و تکنولوژی کوانتومی.

 

https://parsamoozan.com/userfiles/b0e64679.png

ریخته گری در صنعت مهندسی مواد

 

-دانشگاه های مطرح و برتر در رشته‌ی مهندسی مواد در ایران و جهان:

دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران،  دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه شیراز، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه کمبریج، دانشگاه استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست.

-درآمد و حقوق و فرصت های شغلی رشته مهندسی مواد:

هر کدام از گرایش‌های مربوطه بر اساس توانایی و مهارت‌های افراد، جایگاه شغلی ویژه ای هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی صنعت دارند. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در صنایع فولاد سازی، تراکتور سازی، کاشی سازی، تولید قطعات الکترونیکی، کارخانه های تولید مواد اولیه فلزی، صنایع دفاع، خودرو سازی، سیستم های تهویه مطبوع، شرکت های ساخت قطعات چینی و شیشه ای  مختلف لوازم خانگی، مشغول به کار شوند.

 میزان حقوق و درآمد زایی مهندسین و فارغ التحصیلان رشته مهندسین مواد به پارامترهای مثل میزان مهارت و توانایی های فردی، اشتغال در بخش های مختلف خصوصی و دولتی و دارا بودن سمت های مختلف بستگی دارد. به طور کلی میانگین حقوق مهندسین این رشته حدود  7تا 10 میلیون تومان می‌باشد.

 

 

https://parsamoozan.com/userfiles/18a43940.png

 

ساخت و تولید انواع قطعات با علم مواد

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد