معرفی رشته مهندسی مکانیک

معرفی رشته مهندسی مکانیک

بهتر است بدانید رشته مهندسی مکانیک جامع‌ ترین و کامل ترین رشته مهندسی از نقطه ‌نظر تنوع موضوعات تحت پوشش محسوب می شود. این رشته به نوعی پیاده کننده علم فیزیک می باشددانشجویان این رشته خودرو تعمیر نمی کنند بلکه آن ها با اصول طراحی و طرز کار اجزای مختلف اتومبیل آشنا خواهند شد


 

رشته مهندسی مکانیک به نوعی پیاده کننده علم فیزیک می باشد، از اینرو بهترین انتخاب برای کسانی است که به فیزیک علاقه داشته و از قدرت‌ تجسمی و هوش‌ خوبی نیز برخوردار هستند. در واقع در این رشته دانشجویان با استفاده از مفاهیم علم فیزیک و ریاضی می توانند طرحی جدیدی در زمینه صنعت و فن شناسی ارائه دهند.


  آشنایی هر چه بیشتر با رشته مهندسی مکانیک

بهتر است بدانید رشته مهندسی مکانیک جامع‌ ترین و کامل ترین رشته مهندسی از نقطه ‌نظر تنوع موضوعات تحت پوشش محسوب می شود. در واقع با تکیه بر توانایی های مهندسان مکانیک به راحتی می توان کارهایی همچون تدوین روش ساخت، مدل سازی و شبیه سازی، طراحی و تهیه نقشه‌ ها و تولید و آزمایش تمامی ماشین ‌آلات و تاسیسات موجود در دنیا را انجام داد. لازم به ذکر است که دانشجویان این رشته خودرو تعمیر نمی کنند بلکه آن ها با اصول طراحی و طرز کار اجزای مختلف اتومبیل آشنا خواهند شد. دانشجویی که این رشته را انتخاب می کند باید به زبان انگلیسی مسلط بوده و ریاضی فیزیک آن قوی باشد. همچنین دانش آموز جهت ورود به این رشته باید از دانش و علاقه فراوان به امور فنی برخوردار باشد. مهارت کار تیمی، توانایی اولویت بندی و برنامه ریزی موثر، توانایی کار با کامپیوتر و تسلط بر نرم افزارهای مرتبط، تسلط بر زبان انگلیسی، داشتن خلاقیت و قدرت تجسم خوب از دیگر مهارت های لازم جهت ورود به این رشته به شمار می آیند. 


 

حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی مهندسی مکانیک دولتی
 

آشنایی با دروسی که در رشته مهندسی مکانیک بیشترین کاربرد را دارند؟

یکی از دروسی که بیشترین کاربرد را در رشته مهندسی مکانیک دارد درس فیزیک است. لازم به ذکر است که هر کدام از مباحث فیزیک در مهندسی مکانیک به عنوان یک کتاب مطالعه خواهند شد. دانشجویی که رشته مهندسی مکانیک را برای خود انتخاب می کند لازم است به مباحثی همچون گشتاور، شتاب، انرژی،  حرارت، تغییر طول، دما، محاسبات نیرو، سرعت و ... علاقه داشته باشد. همچنین از دیگر دروس کاربردی در این رشته حساب دیفرانسیل و انتگرال به خصوص مباحث حد، انتگرال و مشتق می باشد. در واقع این قسمت از دیفرانسیل و انتگرال ابزار اصلی و مهم در فهمیدن دروسی مانند مکانیک سیالات، محاسبات عددی، ارتعاشات مکانیکی، دینامیک، استاتیک و ... محسوب می شود. هندسه و تا حدودی درس ریاضیات گسسته از دیگر درس های کاربردی در این رشته هستند. 

آشنایی با گرایش های رشته مهندسی مکانیک جهت ادامه تحصیل

بهتر است بدانید رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی دارای گرایش های مختلف ساخت و تولید، طراحی جامدات، حرارت و سیالات، تاسیسات حرارتی و برودتی و مکانیک خودرو است که به صورت مختصر با هر کدام از آن ها آشنا خواهیم شد. همچنین گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی مکانیک عبارتند از: گرایش تبدیل انرژی، گرایش ساخت و تولید، گرایش طراحی کاربردی، مهندسی هسته ‌ای، مهندسی دریا، گرایش سازه بدنه خودرو، سیستم های انرژی و محیط زیست، مکاترونیک، گرایش مهندسی پزشکی – بیومکانیک، گرایش سیستم های تعلیق ترمز و فرمان، گرایش سیستم محرکه خودرو. 

بهتر است بدانید دوره تحصیل کارشناسی رشته مهندسی مکانیک معادل 8 ترم تحصیلی و ۴ ساله می باشد. دانشجویان جهت فارغ التحصیلی این رشته لازم است ۱۴۰ واحد درسی را پاس کنند. این ۱۴۰ واحد شامل ۲۰ واحد دروس عمومی، ۲۵ واحد دروس پایه، ۶۱ واحد دروس اصلی، ۱۲ واحد دروس تخصصی الزامی و ۷ واحد کارآموزی، کارگاه، و پروژه است. 


 

مهندسی


 

نگاهی بر آینده شغلی و  بازار کار رشته مهندسی مکانیک

شاید یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از دانش آموزان را به خود اختصاص دهد بازار کار و درآمد رشته انتخابی آن ها است. بهتر است بدانید از این رشته در همه جا به عنوان دانش زندگی یاد می شود، چرا که همه کتاب های درسی دانشگاهی این رشته با هدف بهره گیری در بازار کار تدوین و طراحی شده اند. در واقع نیاز به فارغ‌ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک در هر کارگاه صنعتی امری ضروری و مهم است، زیرا امروزه مهندسین مکانیک نقش بسیار مهمی را در گرداندن چرخ صنعت ایفا می کنند. به نوعی می توان گفت راه همواره جهت رشد و ترقی مهندسین این رشته گشاده می باشد. به جرات می توان گفت بازار کار این رشته به دلیل توسعه سخت‌ افزاری و مهندسی داغ است. در واقع فارغ ‌التحصیلان این رشته مشکلی در زمینه پیدا کردن کار نخواهند داشت. بهتر است بدانید حقوقی که مهندسین این رشته دریافت می کنند براساس فاکتورهای متعددی همچون هدف پروژه، سابقه کار، توانایی افراد و میزان تحصیلات تعیین می شود. 

چگونه مهندس مکانیک بشویم ؟ – ویکی چجور

(نمونه ای از عکس مربوط به رشته مهندسی مکانیک)

بهتر است بدانید یک مهندس مکانیک قادر است در زمینه های مختلفی همچون سیستم های‌ کنترلی و مکانیکی‌ کارخانجات‌ شیمیایی‌ و پالایشگاه ها، ساخت‌ و طراحی‌ تاسیسات‌ برودتی و حرارتی‌ ساختمان‌ ها و مراکز، کارخانه های قند، کارخانجات سیمان، هوا فضا، داروسازی و پزشکی، ساخت‌ و طراحی تجهیزات‌ دفاعی، ‌ ساخت‌ و طراحی ربات ‌ها، شرکت های پیمانکاری و مشاوره ای، صنایع نمک‌ و کنسانتره‌، شرکت های نفتی، ساخت و طراحی‌ ماشین ‌آلات‌ و قطعات‌ آن ها، کارخانجات کاغذ سازی، صنایع نساجی و ... مشغول به کار شود. علاوه بر زمینه های شغلی ذکر شده مهندس مکانیک می تواند در شرکت ‌های سرمایه‌گذاری، به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک ها، شرکت های نظارت و  بازرسی امور بین المللی و شرکت های بیمه نیز فعالیت داشته باشد. بد نیست بدانید امروزه بازار کار رشته مهندسی مکانیک با مشکلات و کمبودهایی همچون عدم آشنایی برخی از دانش آموختگان این رشته با نرم افزارهای کاربردی این حوزه مواجه شده است. همچنین کاربردی نبودن دروسی که در دانشگاه ها آموزش داده می شود از دیگر کمبودهای این رشته به شمار می آید. 

 

نگاهی بر ضرایب درسی رشته مهندسی مکانیک 

بهتر است بدانید رشته مهندسی مکانیک در زیر گروه یک گروه آزمایشی  ریاضی قرار گرفته است. همانطور که ذکر شد دروس فیزیک و ریاضی از مهم ترین درس های تخصصی جهت این رشته به شمار می آیند. همچنین دانشجویان لازم است آشنایی لازم با نرم افزار، کامپیوتر و برنامه نویسی داشته باشند. لازم به ذکر است که ضریب دروس اختصاصی کنکور ریاضی جهت این رشته عبارتند از: فیزیک با ضریب 3، ریاضی با ضریب 4 و شیمی با ضریب ۲. با توجه به ضرایب اعلام شده بهتر است دانشجو دارای پایه قوی در دروس ریاضی و فیزیک باشد. 

دانشگاه های فنی مهندسی آلمان | بهترین دانشگاه های فنی مهندسی آلمان | موسسه  سیم آخر

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد