رشته مهندسی معدن | معرفی کامل و بازار کار

رشته مهندسی معدن | معرفی کامل و بازار کار

رشته مهندسی معدن یکی از رشته های قدیمی و پرکاربرد مهندسی می باشد که امروزه بسیاری از دانش آموزان جهت ادامه تحصیل آن را انتخاب می کنند. دانش آموزانی که این رشته را انتخاب می کنند لازم است در درس های فیزیک، ریاضی و علوم پایه بسیار قوی باشند. لازم به ذکر است که این رشته اولین بار در انگلستان به عنوان اولین رشته مهندسی آکادمیک تاریخ بنا شده است. با توجه به موقعیت خوب این صنعت در ایران فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن به راحتی می توانند در بخش های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. این رشته یکی از رشته های قدیمی و پرکاربرد مهندسی می باشد. درس های رشته مهندسی معدن برای ۸ ترم برنامه ریزی شده و طول این دوره ۴ سال است.

با توجه به موقعیت خوب این صنعت در ایران فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن به راحتی می توانند در بخش های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. این رشته یکی از رشته های قدیمی و پرکاربرد مهندسی می باشد. درس های رشته مهندسی معدن برای ۸ ترم برنامه ریزی شده و طول این دوره ۴ سال است.

نگاهی بر بازار کار رشته مهندسی معدن 

همانطور که می دانید کشورمان ایران یکی از کشورهای بسیار غنی از نظر ذخایر معدنی می باشد، زیرا 77 درصد از معادن جهان را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که ایران دارای 68 نوع ماده معدنی می باشد. بد نیست بدانید که کشورمان ایران دارای معادن مهم و معروفی همچون معادن سنگ آهن سنگان، معدن سنگ آهن گل گهر سیرجان و معدن مس سرچشمه است. صنایع معدنی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشورمان ایفا می کنند به نوعی که این صنعت بعد از صنعت نفت و گاز توانسته یک چهارم اقتصاد ایران را به خود اختصاص دهد. با توجه به موقعیت خوب این صنعت در ایران فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن به راحتی می توانند در بخش های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. همچنین امید است در آینده بستر شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته به بهترین شکل به وجود آید، زیرا امکان استخراج معادن جدید در آینده وجود دارد. 

https://parsamoozan.com/userfiles/471a6321.jpeg


 

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در کارها و صنایعی همچون به عنوان مدیریت معدن، مهندسین مشاور در امور صنایع معدنی و معدنکاری، طراحی روش های اکتشافی و پهنه ‌بندی ‌های اکتشافی، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، به عنوان مسئولین فنی معادن، طراحی معادن رو باز و زیر زمینی و طراحی باطله برداری،  صنایع راه آهن و مترو، انرژی اتمی،  به عنوان مهندسین مشاور در زمینه تونل و فضاهای زیر زمینی و طراحی سیستم‌ های حفاری و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول به کار شوند. به نوعی می توان گفت تمامی بخش های صنایع معدنی یک بستر و زمینه کاری برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن محسوب می شوند.   در واقع دانش آموزان بر اساس علاقه و توانایی های خود می توانند این رشته را انتخاب و از مزایا و در آمد بالای آن بهره مند شوند. 

آشنایی با دروس دبیرستانی مهم و پرکاربرد در رشته مهندسی معدن

بهتر است بدانید یکی از درس های مهم دبیرستان که دارای بیشترین تاثیر در قبولی رشته مهندسی معدن می باشد دروس شیمی دبیرستان است، از اینرو لازم است دانش آموزان در این درس قوی و ماهر باشند. همچنین دروس فیزیک چهار ساله از دیگر دروس مهم جهت قبولی در این رشته مهندسی به شمار می آید. در واقع این دروس پیش‌ نیاز دروس دانشگاهی فیزیک 1، 2 و 3 هستند. دروس حسابان و حساب دیفرانسیل و انتگرال و مبحث آمار و احتمالات دوره دبیرستان نیز از دیگر درس های مهم و پرکاربرد در رشته مهندسی معدن به شمار می آیند. به نوعی می توان گفت دانش آموزانی که این رشته مهندسی را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند باید در علوم پایه قوی بوده و به آن علاقه د اشته باشند.

آشنایی با طول دوره تحصیلی و تعداد واحدهای درسی رشته مهندسی معدن 

درس های رشته مهندسی معدن برای ۸ ترم برنامه ریزی شده و طول این دوره ۴ سال است. دانشجویان این رشته لازم است ۱۴۴ واحد درسی را با موفقیت پاس کنند. دانشجویان در ۶ ترم نخست دروس مشترک مهندسی معدن را باید انتخاب نمایند. لازم به ذکر است که دروس مشترک در گرایش های مختلف این رشته شامل دروس آمار و احتمالات مهندسی، شیمی عمومی، معادلات دیفرانسیل، اقتصاد معدنی، زمین شناسی عمومی، برنامه نویسی کامپیوتر، شیمی عمومی، فیزیک، زمین شناسی اقتصادی، کانه آرایی، دینامیک، شیمی فیزیک، اجزاء ماشین، محاسبات عددی، ریاضی، مقاومت مصالح، استاتیک، نقشه برداری عمومی، کامپیوتر، زمین شناسی ساختمانی، مکانیک سنگ می باشد. همچنین درس های تخصصی گرایش انتخابی نیز طی دو ترم آخر به دانشجویان داده می شود. 

https://parsamoozan.com/userfiles/8b1cff6b.jpeg

آشنایی با گرایش های مختلف رشته مهندسی معدن

بهتر است بدانید رشته مهندسی معدن دارای گرایش مختلفی است. یکی از گرایش های این رشته گرایش استخراج می باشد که معمولا از دوره کارشناسی تا دوره دکترا به دانشجویان ارائه می شود. لازم به ذکر است که تخصص اصلی دانش آموختگان این گرایش طراحی معادن زیر زمینی و معادن روباز بر اساس شکل توده معدنی و عمق قرارگیری ماده معدنی می باشد. از دیگر گرایش های مختلف این رشته گرایش اکتشاف بوده که از دوره کارشناسی تا دکترا نیز قابل ارائه است. گرایش های فرآوری مواد معدنی و مکانیک سنگ نیز از دیگر گرایش های این رشته مهندسی به شمار می آیند. 

آشنایی با توانمند های مورد نیاز جهت ورود به رشته مهندسی معدن

دانش آموزانی که این رشته را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند لازم از مهارت ها و دانش لازم در این زمینه برخوردار باشند. مهارت کار تیمی و بودجه ریزی یکی از این مهارت ها به شمار می آید. همچنین یک مهندس معدن باید از دانش عالی در خصوص مواد معدنی و سنگ ها برخوردار باشد. توانایی استفاده از برنامه های طراحی کامپیوتری از دیگر ملزومات جهت ورود به رشته مهندسی معدن است. از طرفی یک دانشجو برای اینکه بتواند به یک مهندس معدن حرفه ای تبدیل شود لازم است از دانش عالی در ریاضیات و زمین شناسی برخوردار باشد. آگاهی از مسائل مربوط به سلامت و ایمنی در کار، تسلط داشتن روی نرم افزارهای تخصصی مهندسی معدن، مهارت تحلیلی قوی و رویکرد خلاقانه در حل مسائل و توان بدنی مناسب از دیگر نیازهای مهم جهت تحصیل در رشته مهندسی معدن محسوب می شوند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/31b3c54a.jpeg

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد