معرفی رشته مامایی

معرفی رشته مامایی

 رشته مامایی جزو رشته های پرطرفدار علوم تجربی و پزشکی است که هر ساله بانوان زیادی در سراسر کشور برای قبول شدن در این رشته باهم رقابت میکنند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با این رشته محبوب دانشگاهی  آشنا کنیم و به توضیح رشته مامایی وظایف ماما ها، فرق بین ماما و متخصص زنان و زایمان و دوره های تحصیلی دانشگاهی این رشته بپردازیم. با ما باشید.

رشته مامایی

رشته مامایی یکی از معدود رشته هایی است که فقط از بین بانوان شرکت کننده در کنکور تجربی دانشجو می پذیرد. رشته مامایی رشته ایست که نیازمند داشتن صبر قوی، روحیه انسان دوستی و قلبی مهربان و رئوف برای ارتباط با مادران و نوزادانشان است. دروس رشته مامایی بیشتر به صورت دروس عملی است و دروس تئوری اهمیت کمتری نسبت به اصول عملی ای دارد که یک ماما باید یاد بیاموزد. کسی که می خواهد در این رشته تحصیل کند باید علاوه بر داشتن ویژگی های شخصیتی ای که در چند سطر بالا گفته شد دارای علاقه به دروس عملی، تحمل بدخلقی های بعضی مادران و نوزادانی که در شرایط سختی به سر می برند و دادن روحیه و آرامش به آن ها، تحمل سپراندن وقت های طولانی در بیمارستانها، طاقت دیدن خونریزی های شدید،تحمل شب کاری های طولانی و... باشد. 

در گذشته کار ماما ها فقط کمک به زایمان مادران و به دنیا آوردن نوزادانشان بود و متاسفانه امروزه هم افراد زیادی فکر می کنند وظایف یک متخصص ماما به همین امور منتهی می شود ولی با گذشت زمان و پیشرفت علم وظایف ماما ها گسترش یافته است و آنها نقش مهمی در سلامت مادران و فرزندانشان در دوران قبل، حین و بعد از زایمان ایفا می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به موضوعات متنوع تری راجع به رشته مامایی و وظایف یک ماما بپردازیم.

وظایف یک ماما چیست؟

شاید اولین سوالی که در ذهن همه ما وقتی که با کلمه ماما و رشته مامایی مواجه می شویم به وجود می آید این سوال است که دقیقا وظیفه یک ماما چیست؟ در ادامه به معرفی چند نمونه از وظایف ماما ها می پردازیم.

این وظایف عبارت اند از: مشاوره و راهنمایی دادن به مادرانی که قصد باردار شدن دارند، آموزش مسائل مربوط به بارداری و تنظیم خانواده به مادران، گرفتن شرح حال، انجام معاینات پزشکی، تجویز آزمایش های مربوط، تجویز سونوگرافی، انجام معاینات مکرر هنگام زایمان و بعد از زایمان، درخواست آزمایشات مورد نیاز برای نوزاد ها، صدور گواهی سلامت برای نوزادان و مادر، اجازه ترخیص مادر و فرزند.

اینها چند نمونه از مهمترین وظایف یک ماما بودند، از نکات دیگر قابل ذکر راجع به وظایف ماما ها این است که مادران باید فرزندان خود را تا سن 6 سالگی به طور مکرر به دیدن ماما برای مطمئن شدن از رشد طبیعی، به وجود نیامدن هیچ اختلالی در زندگی او و گرفتن مشاوره های تخصصی ببرند.

                 https://parsamoozan.com/userfiles/10e9074f.jpeg

تصویری از یک متخصص مامایی

تفاوت بین یک متخصص رشته مامایی  و پزشک زنان و زایمان چیست؟

 متخصصان رشته مامایی پزشک نیستند، این به این معناست که آنها در مقایسه با یک متخصص زنان و زایمان که دروس پزشکی عمومی را ابتدا گذرانده اند دارای علم کمتری راجع به بحث های تخصصی بیماری ها و مشکلات زایمان هستند و در حالی که آنها دارای مجوز و گواهینامه بسیار آموزش دیده اند، ولی نمیتوانند به تنهایی عمل سزارین را انجام دهند. آنها میتوانند اپیدورال و داروهای مربوط به زایمان را تجویز کنند، اما در مقایسه با پزشکان این کار را کمتر انجام می دهند.

 بسیاری از مادران متخصصان رشته مامایی را به جای پزشک انتخاب می کنند، زیرا آن ها خواهان حمایت عاطفی بیشتر قبل، حین و بعد از زایمان هستند. یک ماما در طول دوران بارداری، بیشتر به موضوعات احساسی و ترجیحات مادران در مقایسه با پزشک زنان و زایمان واقف است.

فرق دیگر این دو این است که متخصصان زنان و زایمان تقریباً همیشه نوزادان را در داخل یک مرکز تولد مستقر در بیمارستان تحویل می دهند، اما ماما ها می توانند به چند روش مختلف نوزادان را به دنیا آورند مثل تولد فرزندان در منزل.

چه دانشگاه هایی در ایران رشته مامایی را تدریس می کنند؟

رشته مامایی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی بم، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر، دانشکده علوم پزشکی کردستان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده علوم پزشکی گناباد، دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج 

علاوه بر این دانشگاه های دولتی، رشته مامایی در دانشگاه های پردیس خودگردان و دانشگاه های آزاد اسلامی نیز تدریس می شود.

https://parsamoozan.com/userfiles/e2669502.jpeg

دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی

دوره های تحصیلی دانشگاهی رشته مامایی به چه صورت است؟

دوره های تحصیلی رشته مامایی به صورت کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری است. که در ادامه بیشتر راجع به این دوره ها صحبت می کنیم.

کارشناسی ناپیوسته: این دوره به مدت دو سال است.

کارشناسی پیوسته: طول این دوره 4 سال است.

کارشناسی ارشد ناپیوسته: حداکثر زمان تحصیل در این دوره 3 سال و حداقل زمان آن 2 سال است. در این دوره دانشجویان می توانند دو گرایش اصلی این رشته را انتخاب کنند و در آن ادامه تحصیل بدهند که این دو گرایش عبارت اند از: مشاوره در مامایی و آموزش در مامایی، که گرایش آموزش در مامایی خود شامل شش گرایش: باروری، مامایی جامعه نگر، بهداشت مادر و کودک، آموزش مامایی، مدیریت مامایی و مشاوره در مامایی است.

دکتری: دانشجویانی که دوره کارشناسی ارشد خود را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، می توانند در دو رشته ی دکترای رشته مامایی که شامل، دکترای بهداشت باروری و دکترای مامایی است، ادامه تحصیل بدهند.

رشته مامایی همانطور که گفته شد جزو رشته هایی است که دروس عملی آن نسبت به دروس تئوری بیشتر است و طبق توضیحاتی که راجع به شخصیت مورد نیاز این رشته داده شد اگر شما دارای روحیات متناسب با این رشته هستید می توانید در آن بسیار موفق باشید و به یک متخصص مجرب و کاربلد مامایی تبدیل شوید. ما در این مقاله سعی کردیم خلاصه ای از آن چه شما در ارتباط با آشنا شدن با رشته مامایی احتیاج داشتید در اختیارتان بگذاریم. لازم به ذکر است آموزشگاه پارس آموزان با داشتن بیشترین تعداد رتبه های برتر کنکور نسبت به سایر آموزشگاه های کشور و برگزاری دوره های تدریس و آموزش آنلاین، از در اختیار گذاشتن هیچ اطلاعات و خدماتی به شما دوستان عزیز دریغ نمی کند. ممنون که با ما همراه بودید.

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد