معرفی رشته علوم سیاسی

معرفی رشته علوم سیاسی

رشته علوم سیاسی به تئوری های سیاسی و کاربرد آنها در جامعه و راه حل­هایی برای حل مسائل پیچیده می پردازد. این علم بسیار قدیمی است و هدف از این رشته، تربیت سیاستمدارانی است که بهترین تصمیم ها را برای کشور می گیرند.  بازار کار این رشته داغ نیست. برای موفق شدن در این رشته، باید برخی از ویژگی ها مخصوصاً قدرت قلم خوب داشته باشید.


 

سیاست و رشته علوم سیاسی چیست؟

  رشته علوم سیاسی به بررسی اندیشه‌ها و نظریه های سیاسی و اینکه این اندیشه ها و نظریات چه کاربردی در جامعه دارند و مشکلات جامعه و اینکه راهکارهای مسائل پیچیده چیست، می­پردازد. سیاست یعنی گرفتن بهترین تصمیم­ها در شرایط و چالش هایی که وجود دارد یا به وجود خواهد آمد. این چالش­ها به خاطر اختلاف عقیده یا چیزهای دیگر به وجود می‌آید که هدف سیاست هم این است که تا آنجا که می تواند عدالت را بین این اختلافات برقرار کند و هماهنگی به وجود آورد. در زندگی اجتماعی وقتی چالشی وجود دارد این حکومت است که سعی می کند با سیاست خود این چالش را برطرف کند، به همین دلیل وقتی اسم سیاست می‌آید ناخودآگاه حکومت هم در کنار آن در ذهن ثبت می شود.

 پیشینه این علم بسیار قدیمی است، تا حدی که در غرب پیشینه آن را از زمان سقراط می دانند. در ایران  در سال ۱۲۷۸، مدرسه علوم سیاسی تاسیس شد که ۱۲ سال بعد، تبدیل به دانشکده شده و دانشجو گرفت. 

هدف رشته علوم سیاسی چیست؟ 

هدف این رشته تربیت سیاستمدارانی است که بتوانند بهترین سیاست را در کشور اجرا کنند یا به عبارتی بهترین تصمیمات را بگیرند. سیاستمداری فقط مربوط به امور درون کشور نمی شود، بلکه سیاستمداران باید بتوانند نماینده خوبی برای کشور خودشان باشند و ارتباط خوبی با سایر کشورها برقرار کنند و از حق کشور خود دفاع کرده و در تلاش برای ارتقای آن در سطح بین المللی باشند.

 
 

https://parsamoozan.com/userfiles/cdd3237c.jpeg

 

وقتی اسم سیاست می‌آید ناخودآگاه حکومت هم در کنار آن در ذهن ثبت می شود.

 

چگونه در دانشگاه علوم سیاسی بخوانیم؟

 همانطور که میدانید، رشته های دانشگاهی در زیر گروه های مختلفی طبقه بندی می شوند. در هر زیر گروه درس های اختصاصی خاصی اهمیت دارد که برای اینکه رشته های مربوط به آن زیر گروه را بخوانید، باید دروسی که در آن زیرگروه ضریب بالایی دارند را در کنکور خوب جواب بدهید. رشته علوم سیاسی در زیر گروه ۴ علوم انسانی قرار دارد و درس هایی که در زیر گروه ۴ از اهمیت بالایی برخوردارند، شامل این موارد است: ریاضی، تاریخ و جغرافیا و روانشناسی با ضریب ۳

 سپس اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و فلسفه و منطق با ضریب ۲ و در نهایت زبان عربی با ضریب ۱.

 اهمیت دروس عمومی هم که برای همه زیر گروه ها به یک اندازه است.

رشته علوم سیاسی، زیر مجموعه رشته انسانی است که فقط از طریق کنکور انسانی میتوان وارد این رشته شد. در رشته های دانشگاهی انسانی، رشته تربیت مروج سیاسی هم به چشم می‌خورد. مروج یعنی ترویج دهنده، پس انتظار می آید از کسی که این رشته را خوانده، سیاست کشور خود را ترویج دهد یا پلی ارتباطی میان کشورخودش و سایر ملت‌ها باشد.

در صورت داشتن شرایط، در دانشگاه های خارج از کشور هم برای این رشته بورسیه وجود دارد.

دروس اصلی این رشته در دانشگاه چیست؟

از آنجا که دانستن دروس اصلی هر رشته در دانشگاه، قبل از ورود به آن برای آگاهی از مسیری که قرار است طی کنیم مهم است، در اینجا  برخی از دروس اصلی و مهم این رشته در مقطع کارشناسی را نام میبریم:

 مبانی علم سیاست

 مبانی علم حقوق

 مبانی علم اقتصاد

 مبانی جامعه شناسی عمومی 

مسائل اقتصادی و سیاسی جهان سوم

 ‏ روش تحقیق در علوم سیاسی

 اصول روابط بین الملل

  حقوق اساسی (کلیات)

 حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران

  سازمان‌های بین المللی

 تاریخ اندیشه های سیاسی در در غرب از قبل از افلاطون تا قرن ۲۰

 نظام سیاسی و دولت در اسلام و ایران

 دیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلام

 انقلاب اسلامی ایران

جامعه شناسی سیاسی

 سیاست­های خارجی قدرت های بزرگ

 مسائل نظامی و استراتژیک معاصر

 تاریخ تحول دولت در اسلام

چه افرادی برای رشته علوم سیاسی مناسب هستند؟

این رشته برای کسانی مناسب است که به امور سیاسی کشور خود و کشورهای دیگر علاقه­مند هستند و اخبار سیاسی را دنبال می کنند، به روابط بین کشورها توجه می کنند، قدرت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری خوبی دارند، زبان انگلیسی، تاریخ و جامعه شناسی و  قدرت نویسندگی و بیانشان خوب است. فردی که به دنبال این است که بعد از فارغ التحصیلی، شغل مرتبط با رشته­اش پیدا کند، ویژگی قدرت نویسندگی بسیار برای او کارآمد خواهد بود. اگر به این رشته علاقه­مند هستید و برخی از این ویژگی‌ها را ندارید نگران نباشید، زیرا  برخی از آنها را در صورت علاقه مندی می توانید به مرور زمان کسب 

کنید. داشتن این ویژگی­ها و برخی ویژگی‌های لازم دیگر است که فارغ التحصیل این رشته را، یک سیاستمدار خواهد کرد، در غیر این صورت تنها یک سیاست شناس می شود.

 

معرفی رشته علوم سیاسی - تدریس خصوصی|مشاوره و برنامه ریزی درسی|انتخاب رشته

            این رشته برای کسانی مناسب است که به امور سیاسی کشور خود و کشورهای دیگر علاقه­مند هستند.

 

 بازار کار رشته علوم سیاسی چگونه است؟

 بازار کار این رشته جالب نیست. افراد زیادی وارد این رشته می‌شوند اما در نهایت در مشاغل غیر مرتبط مشغول به کار می‌شوند. به همین دلیل توصیه می شود که اگر به قصد اشتغال می خواهید انتخاب رشته کنید، این رشته را انتخاب نکنید. بازار کار این رشته می­تواند روزنامه نگاری، خبرنگاری، محقق شدن، کارکردن در وزارتخانه و سازمان‌هایی که مربوط به امور سیاسی است، باشد. دانشجویان همچنین می‌توانند معلم شوند و اگر این رشته را در مقاطع تحصیلی بالاتر بخوانند، می­توانند آن را در دانشگاه تدریس کنند یا هیئت علمی دانشگاه شوند. 

رشته علوم سیاسی در مقاطع تحصیلی بالاتر چگونه است؟

  طبق آخرین دفترچه کارشناسی ارشد، یعنی دفترچه ارشد ۹۹، در زیر مجموعه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل رشته‌های:

 علوم‌سیاسی

 تربیت مربی علوم سیاسی (ویژه کارکنان نیروهای مسلح)

 روابط بین الملل 

 اندیشه سیاسی در اسلام

 دیپلماسی و سازمانهای بین المللی

 سیاستگذاری عمومی

مطالعات منطقه‌ای، گرایش مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا، گرایش مطالعات اروپا، گرایش مطالعات آمریکای شمالی، گرایش مطالعات آسیای جنوب شرقی، گرایش مطالعات رژیم صهیونیستی، گرایش مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، گرایش مطالعات منطقه‌ای و همچنین این رشته بدون گرایش وجود دارد.

 طبق آخرین دفترچه انتخاب رشته دکتری، یعنی دکتری ۱۴۰۰، در زیرمجموعه جغرافیای سیاسی، رشته جغرافیای سیاسی و در زیر مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل، رشته:

علوم سیاسی با گرایش اندیشه های سیاسی، گرایش جامعه شناسی سیاسی، گرایش مسائل ایران، گرایش سیاستگذاری عمومی

 روابط بین الملل

 مطالعات منطقه‌ای

مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی با گرایش اندیشه سیاسی رهبران انقلاب اسلامی، گرایش بازتاب انقلاب اسلامی در جهان اسلام، گرایش جامعه شناسی سیاسی جمهوری اسلامی ایران، گرایش آینده پژوهی انقلاب اسلامی

وجود دارد.‌

رشته علوم سیاسی - معرفی جامع و بازار کار علوم سیاسی - پاسخ با ما

هدف این رشته تربیت سیاستمدارانی است که بتوانند بهترین سیاست را در کشور اجرا کنند یا به عبارتی بهترین تصمیمات را بگیرند.

 

منابع

 

https://pasokhbama.com/

https://rotbesho.com/

https://iranmoshavere.com/

https://3gaam.com/

https://www.kanoon.ir/

https://www.heyvagroup.com/

https://www.yjc.news/

https://fa.wikipedia.org/

http://www.sanjesh.org/

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد