معرفی رشته علوم تغذیه

معرفی رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه مربوط به ارزش های مواد غذایی، اصول علمی تغذیه و رژیم درمانی می باشد. دانش آموزان با انتخاب این رشته به راحتی می توانند وارد بازار کسب و کار شده و کسب درآمد کنند. دانش آموزانی که این رشته را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند به راحتی می توانند وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنند.


 

رشته علوم تغذیه یکی از رشته های پرطرفدار و محبوب گروه علوم تجربی بوده که سالانه داوطلبان زیادی جهت رسیدن به آن با یکدیگر رقابت می کنند. لازم به ذکر است که تغذیه دارای ارتباط مستقیمی بر نحوه فعالیت روانی و جسمانی است. همچنین یکی از مهم ترین ارکان موثر بر سلامتی تغذیه محسوب می شود. در واقع این رشته مربوط به ارزش های مواد غذایی، اصول علمی تغذیه و رژیم درمانی می باشد. دانش آموزان با انتخاب این رشته به راحتی می توانند وارد بازار کسب و کار شده و کسب درآمد کنند. 

آشنایی با دروس مهم جهت قبولی در رشته علوم تغذیه

دانش آموزانی که رشته علوم تغذیه را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند قبل از هر چیز بهتر است بدانند که این رشته در زیرگروه 1 قرار دارد. به نوعی می توان گفت در این رشته همچون رشته های پزشکی و دندانپزشکی دروس زیست شناسی و شیمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که ضریب درس شیمی در این رشته برابر ۳ و درس زیست شناسی دارای ضریب ۴ می باشد. دانش آموزانی که قصد انتخاب این رشته را دارند لازم است در دروس زیست و شیمی قوی بوده و از دانش بالایی بهره مند باشند. از دیگر دروس موثر و مهم در این رشته دروس فیزیک و ریاضیات بوده که دارای ضریب ۲ هستند. دانش آموزانی که این رشته را انتخاب می کنند علاوه بر اینکه باید در دروس زیست و شیمی قوی باشند لازم است از روحیه خدماتی نیز برخوردار باشند. همچنین از دیگر مهارت های مورد نیاز برای ورود به این رشته داشتن صبر و حوصله است. در واقع یک متخصص تغذیه باید با صبر و حوصله به صحبت های بیماران خود گوش داده و آن ها را به بهترین شکل راهنمایی کنند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/400440b8.jpeg

نگاهی بر طول دوره رشته علوم تغذیه 

بهتر است بدانید طول دوره رشته علوم تغذیه ۴ سال و معادل ۸ ترم تحصیلی می باشد. دانشجویان جهت فارغ التحصیل شدن لازم است ۱۳۰ واحد درسی را با موفقیت پاس کنند. لازم به ذکر است که دانشجویان این رشته بعد از گذراندن دوره کارشناسی نیازی به گذراندن طرح ندارند، زیرا طرح این رشته اجباری نمی باشد. در واقع دانشجویان این رشته بدون گذراندن طرح می توانند وارد بازار کسب و کار شوند. همچنین ۳۷ واحد از این ۱۳۰ واحد به دروس اصلی اختصاص دارد. بهتر است بدانید این دروس اصلی شامل دروس اصول و روش های نگهداری مواد غذایی، پاتوفیزیولوژی، داروشناسی، بهداشت و مسمومیت های غذایی، اکولوژی غذا و تغذیه، میکروب شناسی مواد غذایی، تغذیه اساسی1، زبان تخصصی، کاربرد رایانه در علوم تغذیه، اثر فرایند بر ارزش غذا، مدیریت خدمات غذایی، اصول ایمونولوژی، فیزیولوژی تغذیه، شیمی و تجزیه مواد غذایی، اصول تنظیم برنامه های غذایی و تغذیه اساسی 2 هستند. همچنین ۲۸ واحد دروس تخصصی این رشته عبارتند از:  رژیم درمانی 1، اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی، تغذیه در دوره های زندگی، اصول آموزش و مشاوره تغذیه، تغذیه گروه ها و شرایط ویژه، سمینار تغذیه، ارزیابی وضع تغذیه، خدمات تغذیه ای در نظام مراقبت های بهداشتی، بیماری های ناشی از سوء تغذیه، رژیم درمانی 2، پروژه، اصول برنامه ریزی و مدیریت برنامه های تغذیه ای و روش تحقیق در علوم بهداشتی. علاوه بر دروس ذکر شده از این ۱۳۰ واحد ۲۵ واحد مربوط به دروس پایه و ۱۸ واحد به دروس کارآموزی مربوط می شود. امکان ادامه تحصیل برای فارغ التحصیلان رشته علوم تغذیه وجود دارد به نوعی که دانش آموختگان می توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیلات خود ادامه دهند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/b85ff4ff.jpeg


 

نگاهی بر بازار کار و آینده شغلی رشته علوم تغذیه

دانش آموزانی که این رشته را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند به راحتی می توانند وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنند. در واقع فرصت های شغلی بسیاری برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم می باشد. یکی از فرصت های شغلی این رشته تاسیس دفتر مشاوره تغذیه است. فارغ التحصیلان این رشته بدون پشت سر گذراندن طرح می توانند این دفتر را تاسیس نمایند. از دیگر فرصت های شغلی این رشته کار در بخش تغذیه بیمارستان‌ ها می باشد. همچنین یک دانش آموخته رشته علوم تغذیه می تواند به عنوان مسئول فنی در کارخانجات تولید مواد غذایی فعالیت داشته باشد. از دیگر فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان این می توان به همکاری آنان با پزشکان غدد داخلی و همکاری در کلینیک های رژیم درمانی اشاره کرد. اشتغال در مطب های پزشکی، باشگاه های ورزشی، کلینیک های تغذیه،  شرکت ها، کارخانه های صنایع غذایی و دارویی و ... از دیگر فرصت های شغلی این رشته به شمار می آید.  در صورتی که فارغ التحصیلان این رشته مقطع کارشناسی ارشد را با موفقیت پشت سر بگذرانند می توانند در مراکز مختلف تحقیقاتی مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند. همچنین فارغ التحصیلان مقطع دکترا می توانند در دانشگاه ها و آموزشگحاه های مختلف به تدریس پرداخته و به کارهای آکادمیک بپردازند. 

آشنایی با گرایش های مختلف رشته علوم تغذیه 

همانطور که می دانید تغذیه دارای تاثیر بسیار چشمگیری بر سلامت روحی و جسمی انسان ها است. رشته علوم تغذیه دارای دو گرایش تغذیه بالینی بیماران و مراجعین و گرایش تغذیه گروه های سنی مختلف و خاص می باشد. لازم به ذکر است که متخصصان در گرایش تغذیه بالینی بیماران و مراجعین به بررسی تغذیه و رژیم غذایی بیماران می پردازند. همچنین در گرایش تغذیه گروه های سنی مختلف و خاص متخصصان یک رژیم غذایی مناسب بر اساس وزن، سن، کودک یا نوجوان بودن و سالمند بودن به بیماران خود ارائه می دهند.   

https://parsamoozan.com/userfiles/be48bc7f.jpeg

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد