رشته عکاسی | هر آنچه میخواهید بدانید

رشته عکاسی | هر آنچه میخواهید بدانید

رشته عکاسی کی از رشته های پر طرفدار هنر می باشد که امکان تحصیل آن برای دانش آموزان در دانشگاه های مختلف فراهم است. این رشته به توانایی ها و مهارت های خاصی نیاز دارد. در حالت کلی بازار کار این رشته نه کاملا خوب و نه می باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آتلیه های خصوصی و سازمان های خبری مشغول به کار شوند.


 

رشته عکاسی نیازمند خلاقیت و دید هنری است. لازم به ذکر است که این رشته بسیار حساس بوده و به توانایی ها و مهارت های خاصی نیاز دارد. در واقع این رشته یکی از رشته های پر طرفدار هنر می باشد که امکان تحصیل آن برای دانش آموزان در دانشگاه های مختلف فراهم است. لازم به ذکر است که ورود به رشته هنر برای تمامی داوطلبان امکانپذیر می باشد. این رشته یکی از هیجان انگیزترین فعالیت ها بوده که به وسیله آن می توان بهترین لحظات زندگی را ثبت کرد. 

آشنایی با توانایی های‌ لازم جهت انتخاب رشته عکاسی

یک دانش آموز قبل از انتخاب رشته عکاسی لازم است با مهارت ها و توانایی های لازم جهت ورود به این رشته به خوبی آشنا شود. پرجنب‌ و جوش‌ بودن یکی از مهارت های لازم برای دانشجویان این رشته محسوب می شود، زیرا یک‌ عکاس‌ باید در محیط‌ های مختلف جامعه حضور داشته باشد. در واقع یک عکاس لازم است در ساعات‌ مختلف‌ شبانه روز، در فصول مختلف سال و در مکان های‌ متفاوت‌ جهت شکار لحظه ها حضور پیدا کند تا بتواند بهترین لحظات را ثبت کند. داشتن چشم های‌ جستجوگر و هوشیار یک عکاس از دیگر مهارت های مورد نیاز یک عکاس می باشد، زیرا هنرمند عکاس‌ به‌ هنر دیدن‌ مجهز می باشد. همچنین داشتن اطلاعات عمومی بالا از دیگر نیازهای یک عکاس به شمار می آید. یک عکاس لازم است از زاویه های مختلف به محیط نگاه کرده و از صبر بالایی برخوردار باشد. همچنین داشتن روحیه ای بسیار خونگرم و صمیمی، داشتن سرعت بالا و آشنایی با برخی نرم افزارهای گرافیکی همچون افترافکت و فتوشاپ از دیگر توانایی های لازم در این حرفه است. 

https://parsamoozan.com/userfiles/f11dc6d9.jpeg


 

نگاهی بر محتوای درسی رشته عکاسی در طول تحصیل

دانشجویان رشته عکاسی جهت فارغ التحصیل شدن لازم است یکسری دروس پایه، اصلی و تخصصی را با موفقیت پشت سر بگذرانند. در واقع دانشجویان باید ۳۲ واحد دروس پایه، ۲۳ واحد دروس اصلی، ۵۶ واحد دروس تخصصی و ۱۰ واحد دروس اختیاری را پاس کنند. بد نیست بدانید دروس پایه این رشته شامل دروس مختلفی همچون هندسه‌ مناظر و مرايا، كارگاه‌ عكاسی‌ رنگی، كارگاه‌ طراحی‌ پايه‌، مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، آشنايی‌ با هنر در تاريخ‌، آشنايی‌ با رشته های‌ هنری‌،  كارگاه‌ عكاسی‌ پايه‌، آشنايی‌ با هنرهای‌ سنتی‌ ايران‌ و هنر و تمدن‌ اسلامی‌ است. همچنین دانشجویان لازم دروس تخصصی این رشته را که شامل كارگاه‌ عكاسی‌ و طرح‌ و رساله‌ نهايی‌ با موفقیت پاس کنند. لازم به ذکر است که دروس اصلی این رشته شامل دروس تاريخچه‌ عكاسی‌، كارگاه‌ تخصصی‌ عكاسی‌، فنون‌ بازسازی‌ عكس‌، فيزيک‌ و ابزارشناسی‌، نورپردازی‌، تجزيه‌ و تحليل‌ و نقد عكس‌، شيمی عمومی و شيمی‌ عكاسی‌، فنون‌ عرضه‌ و نمايش‌ عكس‌ و آشنايی‌ با فيلمبرداری‌ می شود. تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنرهای تجسمی، کارگاه چاپ، کارگاه حجم سازی، تاریخچه کتابت و خوشنویسی و طراحی حروف 2 از دروس اختیاری رشته عکاسی به شمار می آیند. 

نگاهی بر بازار کار رشته عکاسی 

بهتر است بدانید عکاسان قادرند در زمینه های مختلف به اشتغال بپردازند. در حالت کلی بازار کار این رشته نه کاملا خوب و نه می باشد. به نوعی می توان گفت بازار کار رشته عکاسی چندان داغ نیست. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آتلیه های خصوصی و سازمان های خبری و تبلیغات مشغول به کار شده و کسب در آمد کنند. تدریس در آموزشگاه های خصوصی از دیگر فرصت های شغلی این رشته به شمار می آید. لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان این رشته قادرند در زمینه های مختلف عکاسی همچون سیاسی، طبیعت  و چهره مشغول به کار شده و به فعالیت خود بپردازند. برای گرفتن عکس های حرفه ای و زیبا لازم است از یک دوربین عکاسی خوب و برخی تجهیزات دیگر استفاده کرد. 

https://parsamoozan.com/userfiles/a156962d.jpeg


 

 آشنایی با دروس مهم جهت برنامه ریزی کنکور رشته عکاسی

بهتر است بدانید رشته عکاسی در زیر گروه ۱ واقع شده است، از اینرو دانش آموزان لازم است مطابق با دروس این زیر گروه برای کنکور خود برنامه ریزی داشته باشند. آشنایی با دروسی که دارای بیشترین تاثیر و ضرایب در این رشته هستند به دانش آموزان کمک خواهد کرد تا در رقابت با دیگر داوطلبان بتوانند به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند. طبق آمارها و کنکورهای سال گذشته در این گروه درس درک عمومی ریاضی - فیزیک دارای ضریب یک می باشد. همچنین درس درک عمومی هنر با ضریب 4 و درس خلاقیت تصویری و فنی با ضریب 4 از جمله دروس مهم در این رشته بوده که لازم است دانش آموزان از مهارت و قدرت بالایی در آن ها برخوردار باشند. به نوعی لازم است دانش آموزان برای موفقیت در رشته عکاسی این دو درس را با دقت بیشتری خوانده و مدت زمان بیشتری را به آن ها اختصاص دهند. همچنین دروس ترسیم فنی،  خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد دارای ضریب ۱ در این رشته هستند. دانش آموزان لازم است در برنامه ریزی کنکور خود دروس با ضرایب بالا را در اولویت قرار دهند. برای یک برنامه ریزی حرفه ای و دقیق لازم است به نکات و فاکتورهای مهمی توجه داشته باشید. در واقع برنامه ریزی که دانش آموزان انجام می دهند لازم است از یکسری ویژگی ها همچون انعطاف پذیری، سادگی، تنوع، قابل ارزیابی بودن و مکتوب بودن برخوردار باشد. همچنین برنامه ریزی بر اساس دانشگاه مورد علاقه از دیگر موارد مهمی است که دارای بیشترین تاثیر در قبولی دانش آموزان است. به جرات می توان گفت داشتن یک برنامه ریزی اصولی به داوطلبان کمک می کند تا به صورت مفید مطالعه داشته و بهترین نتیجه ممکن را کسب کنند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/bd80e19a.jpeg

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد