بررسی کامل رشته طراحی لباس

بررسی کامل رشته طراحی لباس

رشته طراحی لباس یکی از زیر مجموعه های کنکور هنر بوده که یک رشته پرکاربرد و هنری به شمار می آید. این رشته مختص هنرستان در شاخه کار و دانش است. بهتر است بدانید فارغ التحصیلان این رشته در صورت داشتن خلاقیت به راحتی می توانند برای خود کسب درآمد کنند. 


 

رشته طراحی لباس یکی از رشته های پرکاربرد بوده که امروزه دانش آموزان زیادی آن را جهت ادامه تحصیل انتخاب کرده اند. لازم به ذکر است که این رشته یکی از زیر مجموعه های کنکور هنر می باشد. این رشته ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با طراحی مد و فشن دارد. بهتر است بدانید این رشته مختص هنرستان در شاخه کار و دانش است. دانش آموزان با شناخت توانایی ها و علایق خود می توانند وارد این رشته شده و بعد از فارغ التحصیلی به صورت مستقل یا وابسته مشغول به کار شوند


 

https://parsamoozan.com/userfiles/7ad70590.jpeg


 

آشنایی با ساختار و طول دوره رشته طراحی لباس 

بهتر است بدانید دوره کارشناسی رشته طراحی لباس معمولا بین ۲ تا ۳ سال است. دانشجویان جهت فارغ التحصیل شدن لازم است در هر دوره ۶۵ تا ۷۰ واحد را با موفقیت پاس کنند. لازم به ذکر است که مجموع ساعات این دوره ها معمولا از ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت می باشد. این رشته شامل مجموعه ای از دروس مهارتی و نظری است که با توجه به  مهارت ها و قابلیت های مشترک به دو قسمت آموزش در محیط کار و آموزش در مرکز مجری تقسیم می شود. 

دانشجویان برای فارغ التحصیل شدن لازم است در ترم اول دروس پیشنهادی همچون شناخت و کاربرد رنگ در طراحی لباس ، کاربرد نرم افزار الگوسازی، سیر تحول پوشاک، شناخت وکاربرد پارچه در طراحی لباس، دو درس عمومی، کاربینی، کاربرد نرم افزار طراحی لباس، آشنایی با ماشین آلات و تجهیزات برش و دوخت را با موفقیت پشت سر بگذرانند. همچنین دروس کارگاه الگوسازی و دوخت حجمی، کاربرد مواد در طراحی لباس و پارچه سازی، کاربرد چاپ در طراحی لباس، یک درس مهارت مشترک، دو درس عمومی، کارورزی ۱،  آشنایی با طراحان مد و لباس و راه اندازی و سرپرستی کارگاه تولید و دوخت لباس از دروس پیشنهادی ترم دوم محسوب می شوند. دروس پیشنهادی ترم سوم رشته طراحی لباس نیز شامل دروس کارگاه الگوسازی و دوخت لباس مجلسی مردانه، کاربرد بافته ها و دوخت های سنتی ایران در طراحی لباس، کارگاه طراحی لباس با الهام از لباس های سنتی و تاریخی، کارگاه طراحی و مدل سازی لباس مجلسی مردانه، کارگاه الگوسازی و دوخت لباس مجلسی زنانه، کارگاه طراحی و مدل سازی لباس مجلسی زنانه، یک درس مهارت مشترک، یک درس عمومی و کاربرد نمادها و نقوش ایرانی و سنتی در طراحی لباس می باشد. کارگاه طراحی و مدل سازی لباس خانگی مردانه، کارگاه الگوسازی و دوخت لباس خانگی مردانه، برند سازی و نمایش زنده لباس، کارگاه طراحی و مدل سازی لباس خانگی زنانه، یک درس مهارت مشترک، کارورزی 2، کارگاه الگوسازی و دوخت لباس خانگی زنانه و یک درس عمومی دروس پیشنهادی ترم چهارم رشته طراحی لباس به شمار می آیند. در واقع دانشجویان با پاس کردن این دروس و گذراندن این ۴ ترم موفق به اخذ مدرک کارشناسی در این رشته خواهند شد.  

https://parsamoozan.com/userfiles/1341f9e6.jpeg


 

نگاهی بر بازار کار و آینده شغلی رشته طراحی لباس

بهتر است بدانید رشته طراحی لباس از جمله رشته هایی است که فارغ التحصیلان در صورت عدم استخدام در سازمان‌ ها و مراكز خصوصي‌ و دولتي می توانند با یک سرمایه ای کم برای خود وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنند. در حالت کلی فارغ التحصیلان رشته طراحی  لباس می توانند در شرکت های طراحی مختلف، كيف و كفش، توليد و عرضه پوشاك، آموزشگاه های خیاطی، کارگاه های دوخت لباس عروس، کارخانه های نساجی و کارگاه های آزاد و ... مشغول به کار شوند. همچنین فارغ التحصیلان رشته طراحی لباس می توانند در برخی نهادهای دولتی و صدا و سیما به ‌عنوان طراح لباس در حوزه تئاتر و سينما نیز فعالیت داشته باشند. از دیگر کارهایی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند به آن بپردازند و کسب درآمد کنند تأسيس آموزشگاه هاي طراحي لباس می باشد. از طرفی یک طراح لباس می تواند در زمینه چاپ و طراحی پارچه های متعدد همچون لباس کار، مبلمان و پرده کار کند. کار در كارخانه هاي نساجي به‌عنوان سرپرست واحدهاي توليدي از دیگر فرصت های شغلی رشته طراحی لباس به شمار می آید. همچنین یک فارغ التحصیل این رشته جهت شناخت رنگ ‌مايه ‌ها، نوع كاربري پارچه و تعيين رنگ پارچه می تواند در بخش رنگرزي كارخانه مشغول به کار شود. لازم به ذکر است که یک طراح لباس در صورت داشتن مهارت بالا و خلاقیت به هیچ وجه بیکار نخواهد بود و به راحتی می تواند به درآمد بالایی دست پیدا کند. به نوعی می توان گفت یک فارغ التحصیل این رشته با داشتن خلاقیت و ایده های بدیع می تواند به یک طراح ماهر و حرفه ای تبدیل شود.

https://parsamoozan.com/userfiles/14da146e.jpeg


 

آشنایی با توانایی ها و مهارت های لازم جهت ورود به رشته طراحی لباس

بهتر است بدانید دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در رشته طراحی لباس را دارند لازم است از مهارت ها و دانش های خاصی برخوردار باشند. برخورداری از فکری قوی، آشنایی و شناخت رنگ ‌ها، داشتن درک صحیح از نیازها و خواسته‌ های مشتریان، توانایی برقراری ارتباط و داشتن خلاقیت و ایده پردازی از جمله این مهارت ها می باشند. از طرفی یک طراح ماهر باید بتواند طرح هایی را ابداع می کند شامل ایده هایی اورجینال، زیبا، بدیع و جدید باشد به گونه ای که نظر مخاطبان را به خوبی جلب کند. از دیگر مهارت های مورد نیاز برای این رشته می توان به توانایی کار تیمی برای همکاری با تولید کنندگان و مشتریان، داشتن خلاقیت و دید هنری، توانایی استفاده از برنامه‌ های طراحی کامپیوتر، استعداد تجسم فضايي و درك ساختارها، استعداد كار با انگشتان، استعداد حافظه طراحي، آشنایی با هنر‌های تجسمی، اطلاع دقیق از پارچه‌ ها ، مواد ، چگونگی کاربرد و فرایند تولید انواع پوشاک اشاره کرد. 

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد