معرفی رشته زبان انگلیسی و گرایش ها

معرفی رشته زبان انگلیسی و گرایش ها

رشته زبان انگلیسی یکی از رشته های پر طرفدار بوده که با استقبال بی نظیری از سوی دانش آموزان مواجه شده است. این رشته به عنوان یک زبان بین المللی محسوب می شود. بهتر است بدانید فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی در اغلب فرصت های شغلی می توانند مشغول به کار شوند.


 

رشته زبان انگلیسی یکی از رشته های پر طرفدار در میان داوطلبان علوم انسانی می باشد. این رشته به دلیل داشتن گرایش ها و کارکردهای متنوع با استقبال بی نظیری از سوی دانش آموزان مواجه شده است. لازم به ذکر است که این رشته به عنوان یک زبان بین المللی محسوب می شود، چرا که زبان مادری حداقل ۱۲ یا ۱۳ کشور جهان می باشد. در واقع امروزه یکی از نیازهای اساسی هر کشوری داشتن مترجمانی قدرتمند و متبحر است.

 

آشنایی با گرایش های مختلف زبان انگلیسی

رشته زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی دارای ۳ گرایش مختلف مترجمی زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی و گرایش ادبیات زبان انگلیسی می باشد. لازم به ذکر است که  در گرایش مترجمی زبان انگلیسی به ترجمه متون عمومی و تخصصی زبان انگلیسی توجه و دقت زیادی می شود. در واقع در این گرایش دانشجویان مهارت و دانش کافی جهت ترجمه متون ادبی و غیر ادبی را به دست می آورند. دانشجویان این گرایش می توانند تا مقطع دکترا به تحصیل خود ادامه دهند. در گرایش آموزش زبان انگلیسی که از دیگر گرایش های مختلف این رشته به شمار می آید دانشجویان با شیوه آموزش و تدریس زبان جهت رده های مختلف سنی آشنا می شوند. گرایش ادبیات زبان انگلیسی یکی دیگر از سه گرایش مختلف رشته زبان انگلیسی می باشد. دانشجویان جهت ادامه تحصیل در این گرایش نسبت به دو گرایش دیگر به حوصله و مطالعه بیشتری نیاز دارند. هدف از این گرایش این است که دانشجویان ادبیات غرب و نقد ادبی را به خوبی شناخته و ادبیات کهن و جدید غرب را به خوبی یاد بگیرند.

https://parsamoozan.com/userfiles/6a2e010a.jpeg


 

آشنایی با محتوای درسی رشته زبان انگلیسی

همانطور که ذکر شد رشته زبان انگلیسی دارای گرایش های مختلفی می باشد، از اینرو بد نیست با دروس مشترک این رشته آشنا شوید. دروس مشترک گرایش های مختلف این رشته عبارتند از: روش‌ تدریس‌، اصول‌ و روش‌ تحقیق‌، نمونه‌ های‌ نثر ساده‌، آواشناسی‌ انگلیسی‌، بیان‌ شفاهی‌ داستان، نامه ‌نگاری‌ انگلیسی‌، خواندن‌ متون‌ مطبوعاتی‌، خواندن‌ و درک‌ مفاهیم‌، اصول‌ و روش‌ ترجمه‌، کاربردهای‌ اصطلاحات‌ و تعبیرات‌ در ترجمه‌، بررسی‌ آثار ترجمه ‌شده‌ اسلامی‌، گفت‌ و شنود آزمایشگاه‌، نگارش‌ پیشرفته‌، متون‌ یادگیری‌ زبان‌، آزمون ‌سازی‌ زبان، ترجمه‌ متون‌ ساده‌،  درآمدی‌ بر ادبیات‌ انگلیسی‌، دستور و نگارش‌ ، مقاله‌ نویسی‌.

در کنار این دروس مشترک دانشجو لازم است دروسی تخصصی مربوط به گرایش خود را با موفقیت پشت سر بگذارد. دروس تخصصی گرایش زبان و ادبیات فارسی شامل سیری‌ در تاریخ‌ ادبیات‌ انگلیسی‌، فنون‌ و صناعات‌ ادبی‌، متون‌ برگزیده‌ نثر ادبی‌، ترجمه‌ متون‌ ادبی‌، داستان‌ کوتاه‌، آشنایی‌ با رمان‌، مکتب های‌ ادبی‌، اصول‌ و روش‌ نقد ادبی‌، شعر انگلیسی‌، کلیات‌ زبان ‌شناسی‌، زبان‌ دوم‌ (فرانسه‌ یا آلمانی‌) و نمایشنامه هستند. همچنین دروس تخصصی گرایش مترجمی زبان عبارتند از: واژه‌ شناسی‌، ترجمه‌ متون‌ سیاسی‌، ترجمه‌ شفاهی‌، ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌ زبان‌ دوم‌، بررسی‌ مقابله‌ ای‌ ساخت‌ جمله‌، آشنایی‌ با ادبیات‌ معاصر ایران‌، ترجمه‌ متون‌ ادبی‌،  ترجمه‌ متون‌ علوم‌ انسانی‌، ترجمه‌ پیشرفته‌،  ترجمه‌ متون‌ اقتصادی‌، اصول‌ و مبانی‌ نظری‌، ساخت‌ زبان‌ فارسی‌، ترجمه‌ نوار و فیلم‌ ، نگارش‌ فارسی‌ و ترجمه‌ مکاتبات‌ و اسناد زبان‌ دوم‌. همچنین دانشجویانی که گرایش مترجمی زبان انگلیسی را انتخاب می کنند لازم است دروس مختلفی همچون اصول و روش ترجمه، انواع دروس ترجمه همچون   ترجمه پیشرفته، ترجمه متون ادبی و ترجمه انفرادی با موفقیت پشت سر بگذرانند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/f723e491.jpeg


 

 

نگاهی بر بازار کار رشته زبان انگلیسی

بهتر است بدانید فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی در اغلب فرصت های شغلی می توانند مشغول به کار شوند. به نوعی می توان گفت دانشجویان با انتخاب این رشته و کسب مهارت لازم به راحتی می توانند وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنند. یکی از فرصت های شغلی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند از طریق آن وارد بازار کار شوند تدریس زبان انگلیسی است. در واقع دانشجویان رشته زبان انگلیسی با گذراندن دوره های تربیت مدرس زبان می توانند به عنوان مدرس دانش خود را به شاگردان خود منتقل کنند. نویسندگی و روزنامه نگاری از دیگر فرصت های شغلی این رشته به شمار می آید. 

در واقع فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در زمینه های مختلفی همچون روزنامه نگاری، داستان، تولید محتوا، متون خبری، رمان و ... ایفای نقش کرده و کسب درآمد نمایند. از دیگر فرصت های شغلی این رشته ترجمه متون است. در واقع دانشجویان این رشته به واسطه اطلاعات عمومی بالا و مهارت ترجمه قادرند به صورت حرفه ای در این زمینه کسب درآمد کنند. حضور فارغ التحصیلان رشته زبان در وزارتخانه ‌ها، کارخانه‌ ها و بخش های مختلف صنعت بر کسی پوشیده نیست. در واقع زبان دانان با مهارت و دانش خود می تواند به عنوان یک رابط بین بخش‌های خصوصی و دولتی کشورهای خارجی نقش بسیار مهمی را ایفا کنند. همچنین یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراکز جهت فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی وزارت امور خارجه می باشد. خبرگزاری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، وزارت‌ جهاد کشاورزی، ‌صدا و سیما و سازمان ها و مؤسسات‌ خصوصی از دیگر موقعیت های شغلی این رشته به شمار می آیند.

نحوه ادامه تحصیل در رشته زبان انگلیسی

بهتر است بدانید دانشجویان با انتخاب رشته زبان انگلیسی می توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل دهند. در واقع دانشجویان بر اساس علاقه و گرایش های انتخابی خود قادر خواهند بود تا مقطع دکترا نیز ادامه تحصیل بدهند. دانشجویان جهت موفق شدن در مقطع کارشناسی لازم است ۱۴۰ واحد درسی تخصصی را به همراه پایان نامه با موفقیت پشت سر بگذرانند. لازم به ذکر است که از این ۱۴۰ واحد درسی ۱۲۰ واحد مربوط به دروس تخصصی می باشد. 

https://parsamoozan.com/userfiles/5b6fea4f.jpeg

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد