معرفی رشته روانشناسی

معرفی رشته روانشناسی

رشته روانشناسی از مزایا و قابلیت های بسیار زیادی برخوردار می باشد. فارغ التحصیلان این رشته کاربردی می توانند از مزیت های این رشته در زندگی شخصی و روزمره خود و اطرافیان به بهترین شکل استفاده کنند. این رشته یکی از رشته های برتر و پرطرفدار گروه آزمایشی انسانی می باشد.


 

رشته روانشناسی یکی از رشته های برتر و پرطرفدار گروه آزمایشی انسانی می باشد. سالانه داوطلبان زیادی جهت انتخاب این رشته جذاب با یکدیگر رقابت می کنند. دانش آموزان با انتخاب این رشته می توانند از مزایای آن در زندگی شخصی خود نیز بهره مند شوند. 

نگاهی بر وظایف فارغ التحصیلان رشته روانشناسی

بهتر است بدانید یک روانشناس ماهر و مجرب وظایف خاصی را به عهده دارد. راهنمایی، مشاوره، و روان درمانی مراجعه کنندگان از جمله وظایف فارغ التحصیلان رشته روانشناسی به شمار می آید. همچنین یک روانشناس باید قادر باشد مصاحبه روان شناختی، تشخیص، تعیین نوع مشکل و ارزیابی را به بهترین شکل انجام دهد. آموزش خانواده ها جهت بررسی روند رفع مشکل اجتماعی از دیگر وظایفی است که یک روانشناس باید از عهده آن برآید. تکمیل پرونده روانشناختی مراجعه کنندگان و ثبت اطلاعات مورد نیاز نیز از دیگر وظایف روانشناسان است. یک روانشناس باید قادر باشد آزمون های روانی همچون آزمون تعیین استعدادهای افراد و هوش – شخصیت را انجام دهد. انجام مشاوره های فردی در زمینه های مختلف مانند روانشناسی کودک، تربیت فرزندان، افسردگی و مشکلات روحی، عشق و رابطه عاطفی، دعوای زناشویی، برنامه ریزی درسی و تحصیلی و مشاوره طلاق از جمله وظایف یک روانشناس ماهر و مجرب به شمار می آید. همچنین همکاری با روانپزشک در زمینه روان سنجی، مشارکت در برنامه ریزی دوره ها و کارگاه های بازآموزی، انجام مشاوره های گروهی، آموزش مهارت های عادات کاری مشتمل بر وقت شناسی، خودیاری بهداشتی، مسئولیت پذیری و آموزش خانواده ها جهت بررسی روند رفع مشکل اجتماعی از دیگر مهارت های یک فارغ التحصیل رشته روانشناسی محسوب می شوند.


 

https://parsamoozan.com/userfiles/53871a73.jpeg


 

آشنایی با مزایای رشته روانشناسی 

بهتر است بدانید رشته روانشناسی از مزایای بسیار زیادی برخوردار می باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند از آن در زندگی شخصی و روزمره خود و اطرافیان به بهترین شکل استفاده کنند. همچنین از دیگر مزیت های این رشته آموزش مهارت های لازم جهت حفظ سلامت روان می باشد. دانش آموزانی که این رشته را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند لازم است از سلامت روانی لازم برخوردار باشند. همچنین افرادی در این رشته موفق خواهند شد که دارای ویژگی های خاصی همچون نوع دوستی، همدردی، رازداری و همدلی هستند. یک روانشناس موفق معولا یک شنونده فعال بوده و در مهارت های ارتباطی سرآمد می باشد. اطلاعات یک روانشناس ماهر باید جدید و به روز باشد و با روش های جدید روان درمانی دنیا به خوبی آشنا باشد. یک روانشناس ماهر باید دارای هوش هیجانی باشد تا بتواند احساسات خود را به خوبی کنترل کرده و در شرایط مختلف آرامش خود را حفظ نماید.

آشنایی با مهم ترین دروس رشته روانشناسی

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند لازم است دروس مهم و اختصاصی این رشته را با موفقیت پاس کنند. بد نیست با برخی از این دروس مهم این رشته آشنا شوید. مبانی جامعه شناسی، روان شناسی رشد ۱ و ۲، روان شناسی یادگیری، مقدمات نوروپسیکولوژی، متون روان شناسی عمومی 2، روان شناسی عمومی 1 و 2، روش تحقیق در روان شناسی، بهداشت روانی، آمار توصیفی، آمار استنباطی ۱ و ۲، سمینار در مسائل روان شناسی عمومی، روان شناسی اجتماعی، روان شناسی تربیتی، روان شناسی جنایی، تفکر و زبان، شخصیت، پژوهش های علمی در روان شناسی عمومی، روان شناسی مشاوره و راهنمایی از جمله دروس مهم این رشته محسوب می شوند. 

دانش آموزان رشته علوم انسانی جهت قبولی در رشته روانشناسی لازم است برخی دروس را با ضریب بالایی بزنند. لازم به ذکر است که این رشته در در زیرگروه 5 گروه آزمایشی انسانی قرار دارد. دروس مهم جهت قبولی در این رشته عبارتند از : زبان و ادبیات فارسی با ضریب 2، علوم اجتماعی با ضریب 3، ریاضی با ضریب 3، روان شناسی با ضریب 3، فلسفه و منطق با ضریب 2 ، زبان عربی و تاریخ و جغرافیا با ضریب ۱ و  اقتصاد با ضریب 2. 

https://parsamoozan.com/userfiles/4bb8dab8.jpeg


 

 

نگاهی بر طول دوره رشته روانشناسی

دانشجویان رشته روانشناسی جهت فارغ التحصیل شدن در این رشته لازم است ۱۳۸ واحد درسی را با موفقیت پاس کنند. طول دوره تحصیلی این رشته در مقطع کارشناسی ۴ سال می باشد. به نوعی می توان گفت طول دوره این رشته معادل ۸ ترم واحد درسی است. لازم به ذکر است که این ۱۳۸ واحد درسی شامل 22 واحد دروس عمومی، ۶۹ واحد دروس پایه و اصلی، ۳۷ واحد دروس تخصصی و ۱۰ واحد دروس اختیاری می باشد. همچنین فارغ التحصیلان این رشته در صورت تمایل می توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و با قبولی در این آزمون وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند. در واقع دانشجویان می توانند یکی از گرایش های مختلف این رشته همچون روانشناسی صنعتی سازمانی، روانشناسی بالینی، روانسنجی، روانشناسی عمومی، آموزش‌ و پرورش‌ کودکان‌ استثنائی‌ و روانشناسی تربیتی را جهت ادامه تحصیل انتخاب نمایند. 

نگاهی بر بازار کار و فرصت های شغلی رشته روانشناسی

فارغ التحصیلان رشته روانشناسی بعد از فارغ التحصیل شدند می توانند در مراکز مختلف مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به تاسیس خانه سالمندان یا مهد کودک کنند. بهتر است بدانید از جمله مراکزی که فارغ التحصیلان این رشته را به خوبی جذب می کند عبارت است از: مراکز مشاوره، سازمان زندان ها و کانون اصلاح و تربیت، نیروی انتظامی، بهزیستی، شهرداری، به عنوان معلم یا مشاور مدرسه در آموزش و پرورش، کلینیک های درمان اعتیاد، کلینیک های درمانی و مشاوره ای و بیمارستان ها. همچنین دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدند در مقطع کارشناسی ارشد می توانند در گرایش های مختلف روانشناسی همچون روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی بالینی، روانشناسی شخصیت و روانشناسی عمومی وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/e170178c.jpeg

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد