رشته دندانپزشکی | اطلاعات کامل و معرفی رشته

رشته دندانپزشکی | اطلاعات کامل و معرفی رشته

رشته دندانپزشکی دارای دو دوره مجزای ۲ و ۴ ساله می باشد. این رشته طرفداران زیادی را در بین دانش آموزان تجربی به خود اختصاص داده است. رشته دندانپزشکی درآمد و بازار کار مطلوبی را برای فارغ التحصیلان فراهم می کند. بازار کار این رشته در کشورمان ایران بسیار پر رونق می باشد.


 

رشته دندانپزشکی یکی از رشته های موجود در بورس بوده که طرفداران زیادی را در بین دانش آموزان تجربی به خود اختصاص داده است. این رشته درآمد و بازار کار مطلوبی را برای فارغ التحصیلان فراهم می کند. لازم به ذکر است که دندانپزشکی مساوی با دندانسازی نبوده و دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی به شمار می آید. در واقع کار یک دندانپزشک پرداختن به تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان است.
 

آشنایی با محتوای دوره رشته رشته دندانپزشکی

بهتر است بدانید رشته دندانپزشکی دارای دو دوره مجزای ۲ و ۴ ساله می باشد. دانشجویان این رشته لازم است در ۲ سال اول واحدهای علوم پایه مانند میکروب ‌شناسی، ایمنی‌شناسی، ژنتیک، فیزیولوژی، آناتومی، بافت‌ شناسی و بیوشیمی را با موفقیت پاس کنند. بعد از گذراندن واحدهای علوم پایه دانشجویان این رشته وارد دوره تخصصی و کار آموزی دندانپزشکی خواهند شد و باید درس های اختصاصی این رشته را در زمینه پروتزهای ثابت و اکلوژن، جراحی دهان و فک و صورت، آسیب ‌شناسی فک و دهان، بیماری های دهان و دندان، پروتزهای متحرک و فک و صورت ، رادیولوژی دهان و فک و صورت، ارتودنسی، ترمیمی و مواد دندانی، اندودنتیکس، پریودنتولوژی و دندانپزشکی کودکان را با موفقیت پاس کنند. بعد از گذراندن این دوره تخصصی دانشجویان این رشته در نهایت قادر خواهند بود بیماری های دهان و دندان را به خوبی تشخیص دهند و مانند یک دندانپزشک عمومی نسبت به درمان این بیماری ها اقدام نمایند. 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/01a12bf3.jpeg
 

لازم به ذکر است یک دانشجو برای اینکه بتواند به عنوان یک دندانپزشک خوب وارد بازار کار شود لازم است کار عملی و واحدهای علوم پایه را به خوبی فرا گیرد و آن ها را با موفقیت پشت سر بگذارد. لازم به ذکر است که دانشجویان بعد از ۶ سال تحصیل فارغ التحصیل خواهند شد و تعداد واحدهای گذرانده شده توسط آن ها بسیار زیاد نیست. بد نیست بدانید که دانشجویان رشته دندانپزشکی لازم است ۲۰۳  واحد را با موفقیت پاس کنند. لازم به ذکر است که از این ۲۰۳ واحد ۲۲ واحد مربوط به دروس عمومی، ۴۶ واحد دروس علوم پایه و ۱۴۶ واحد مربوط به دروس اختصاصی هستند. امروزه در کشورمان ایران دانشجویان به راحتی می توانند در رشته‌ های مختلف دندانپزشکی تا مقطع فوق دکترا ادامه تحصیل دهند. 

نگاهی بر درآمد و حقوق رشته دندانپزشکی 

بهتر است بدانید رشته دندانپزشکی برای فارغ التحصیلان این رشته حقوق و درآمد بسیار خوبی را فراهم می کند. در واقع بازار کار این رشته در کشورمان ایران بسیار پر رونق می باشد. به نوعی می توان گفت این رشته برای فارغ التحصیلان شغل های مطلوبی را پیشنهاد می کند و یکی از پر درآمد ترین رشته ها محسوب می شود. در صورتی که یک دندانپزشک تخصص در جراحی فک و صورت را داشته باشد سالانه یک تا دو میلیارد تومان درآمد خواهد داشت. همچنین درآمد دندان پزشک هایی که به صورت خصوصی کار می کنند نسبت به آن هایی که در کلینیک های دندانپزشکی فعالیت دارند بسیار بالاتر خواهد بود. دندانپزشکان بعد از فارغ التحصیلی می توانند در بیمارستان ها، مراکز دولتی، دانشکده دندانپزشکی و کلینیک متعلق به یک دندانپزشک دیگر کار کنند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند برای خود مطب خصوصی نیز تاسیس نمایند. دندانپزشکانی که در کلینیک‌ های  دندانپزشکی کار می کنند علاوه بر حقوق ثابت به ازای هر بیمار درصدی به عنوان حق العمل نیز دریافت خواهند کرد. لازم به ذکر است که شرایط درآمد و حقوق رشته دندانپزشکی براساس فاکتورهایی همچون محل و شرایط کار متغیر است. به نوعی می توان گفت درآمد دندانپزشکان رابطه مستقیمی با قدرت بازاریابی و مهارت او دارد. 

دندانپزشک اطفال


 

آشنایی با مهارت های لازم جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی

دانش آموزانی که رشته دندانپزشکی را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند لازم است به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشند. همچنین برای اینکه دانشجویان این رشته بتوانند واحد های عملی را به راحتی بگذرانند باید از سلامت جسمی کافی و لازم برخوردار باشند. قوی بودن در دروس پایه مانند زیست و شیمی از دیگر مهارت های دانش آموزان این رشته به شمار می آید. همچنین داشتن دقت بالا و ظرافت ویژه از اولویت های اصلی این رشته می باشد. از دیگر توانایی های لازم جهت تحصیل در رشته‌ دندانپزشکی خلاقیت و دید هنری است. از دیگر ضرورت های این رشته که غیر قابل اغماض می باشد داشتن دستانی توانمند می باشد. صبر و تحمل، مهارت کلامی، مهارت اجتماعی، سرعت عمل، حس زیبایی شناسی، ذوق و سلیقه و  توجه به اخلاق انسانی و حرفه‌ ای از دیگر مهارت های لازم جهت ورود به رشته دندانپزشکی به شمار می آید.

آشنایی با گرایش های مختلف رشته دندانپزشکی 

دانشجویان رشته پزشکی بعد از تمام شدن دوره عمومی این رشته می توانند تخصص های مختلفی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. بد نیست بدانید گرایش های مختلف این رشته عبارتند از: رادیولوژی دهان، فک و صورت، ارتودنسی، پریودنتیست ( جراحی لثه)، پدو دنتیست( دندانپزشکی اطفال)، پاتولوژیست دهان و دندان ( آسیب شناسی دهان، فک و صورت)، اندودنتیست ( متخصص درمان ریشه)، پروستودنتیست (پروتزهای دندانی و ایمپلنت)، جراحی دهان، فک و صورت، دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی، اندودنتیکس ( درمان ریشه) و تشخیص بیماری های دهان. در واقع یک دندانپزشک براساس علاقه و توانایی های خود می تواند یکی از این گرایش ها را جهت ادامه تحصیل انتخاب کند. لازم به ذکر است که دندانپزشک هایی که دارای تخصص در یکی از این گرایش های ذکر شده هستند قطعا از درآمد بالاتری نیز برخوردار می باشند. لازم به ذکر است که یکی از پرطرفدارترین و پول ‌سازترین گرایش های تخصصی در دندانپزشکی، دندانپزشکی زیبایی است. 

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد