داروسازی | معرفی رشته و بازار کار

داروسازی | معرفی رشته و بازار کار

دانش آموزان با انتخاب رشته داروسازی می توانند آینده شغلی خود را به بهترین شکل رقم زده و درآمد بالایی داشته باشند. این رشته یکی از رشته های برتر و پر طرفدار گروه آزمایشی تجربی می باشد. فارغ التحصیلان این رشته به راحتی می توانند وارد بازار کسب و کار شده و به درآمد بالایی دست پیدا کنند.


 

رشته داروسازی از جمله رشته های برتر و پر طرفدار گروه آزمایشی تجربی می باشد. این رشته پر طرفدار گروه علوم پزشکی داوطلبان زیادی را به خود اختصاص داده است. دانش آموزان با انتخاب این رشته می توانند آینده شغلی خود را به بهترین شکل رقم زده و درآمد بالایی داشته باشند. 

آشنایی با دروس رشته داروسازی 

بهتر است بدانید دانشجویان رشته داروسازی لازم است برای فارغ التحصیل شدن یکسری دروس پایه و تخصصی را با موفقیت پاس کنند. دروس تخصصی این رشته عبارتند از: روش های دستگاهي‌، مقدمات‌ داروسازی،   فارماکولوژي‌، گياه شناسی دارويی، فرآورده های دارويی بيولوژيکی، مفردات‌ پزشکی، گياه شناسی داروسازی، اطلاعات‌ دارويی،داروسازی صنعتی، فيزيکال‌ فارماسی، بيوفارماسی، اشکال‌ دارويی، درمان‌شناسی، تغذيه‌ و رژيم‌ درمانی، کارآموزی داروخانه‌،  مواد خوراکی نظری، کارآموزی صنعت‌،  زبان‌ تخصصی، مديريت‌ در داروسازی، سم ‌شناسی، شيمی دارويی، کنترل‌ ميکروبی دارويی. لازم به ذکر است تمامی این دروس همراه با آزمایشگاه به دانشجویان ارائه می شوند. همچنین دروس پایه این رشته از گروه علوم پزشکی شامل رياضيات‌ پايه‌ و مقدمات‌ آمار، کامپيوتر، بيولوژی نظری، آمار حياتی، ميکروب شناسی، بيوشيمی، شيمی تجزيه‌،  فيزيک‌ نظری، ايمونولوژی، نظری و عملی، شيمی آلی، انگل شناسی و قارچ شناسی، کمک های اوليه‌، شيمی عمومی، تشريح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی و فيزيولوژی می شود. لازم به ذکر است که مدت زمان مجاز جهت تحصیل در دوره دکتری عمومی این رشته معمولا بین ۵ تا ۶ سال است. 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/5d0c26fe.jpeg


 

نگاهی بر بازار کار و درآمد رشته داروسازی

بهتر است بدانید رشته داروسازی در کشورمان ایران هرگز اشباع نمی شود، چرا که همیشه در جامعه بیماری و مریضی وجود دارد. به جرات می توان گفت فارغ التحصیلان این رشته به راحتی می توانند وارد بازار کسب و کار شده و به درآمد بالایی دست پیدا کنند. دانشجویان این رشته بعد از فارغ التحصیلی می توانند در نقش های مختلفی در جامعه حضور داشته و کسب درآمد کنند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان مشاوره ‌در داروخانه های  بیمارستانی و شهری در انتخاب و مصرف صحیح داروها به پزشکان و بیماران کمک کنند. لازم به ذکر است با این اطلاعاتی که داروساز به بیماران و پزشکان می دهد عوارض سمی و جانبی داروها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. همچنین یک داروساز می تواند در  داروخانه شهری به عنوان مسئول ایفای نقش کند. در این حالت داروساز بر راهنمائی متقاضیان خدمات داروئی و اجرای امور نسخه‌پیچی نظارت دارد.

 از دیگر روش هایی که یک فارغ التحصیل می تواند وارد بازار کار شود فعالیت در نقش پژوهشی است. در واقع یک داروساز می تواند در بخش های مختلف پژوهشی همچون مراکز تحقیقاتی و توسعه کارخانه‌ های داروسازی ایفای نقش کند. همچنین  یک فارغ التحصیل رشته داروسازی می تواند در سازمان‌ ها و مؤسسات داروئی به عنوان مدیر ایفای نقش کند. از دیگر کارهای یک داروساز ایفای نقش به عنوان مسئول فنی در کارخانه‌ های داروسازی می باشد. در حالت کلی می توان گفت فارغ التحصیلان این رشته می توانند در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، کارخانه های داروسازی و واحدهای تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت داشته باشند. همچنین یک داروساز می تواند در قسمت معاونت دارو و غذا ایفای نقش کند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/ae580297.jpeg


 

آشنایی با مزایا و نکات مثبت رشته داروسازی

بهتر است بدانید رشته داروسازی از مزایا و و قابلیت های بسیاری برخوردار است. طول دوره تحصیلی کوتاه یکی از این مزیت های این رشته به شمار می آید. همچنین دانشجویان این رشته به راحتی می توانند در طول دوران تحصیل در داروخانه فعالیت داشته باشند. گستره وسیع شغلی از دیگر مزیت های این نوع رشته محسوب می شود. داروسازان نسبت به دیگر رشته های درمانی ارتباط کمتری با بیماران دارند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته تنها با در دست داشتن مجوز داروخانه و بدون نیاز به حضور در داروخانه به راحتی می توانند کسب درآمد کنند. 

آشنایی با مهارت های مورد نیاز جهت ورود به رشته داروسازی 

بهتر است بدانید دانش آموزانی که قصد دارند رشته داروسازی را جهت ادامه تحصیل انتخاب کنند لازم است در علوم پایه همچون فیزیک، فیزیواوژی و شیمی قوی باشند. همچنین قوی بودن در ریاضی کمک می کند تا دانشجوی این رشته در گرایش های شبکه های رایانه ای بیمارستان ها و داروخانه ها،  سیستم های موجود در کارخانه های داروسازی و  طراحی دارو موفق تر باشد. از دیگر مهارت های مورد نیاز جهت ادامه تحصیل در این رشته توانمند بودن در درس زیست شناسی است، زیرا این رشته ترکیبی از علوم بالینی و پایه می باشد. مسلط بودن به زبان انگلیسی از دیگر مهارت های مورد نیاز برای دانشجویان رشته داروسازی است، زیرا اغلب کتاب های درسی این رشته در طول دوران تحصیل به زبان انگلیسی هستند. 

از آنجا که بخش عظیمی از رشته داروسازی به انجام پژوهش های مختلف وابسته است، از اینرو یکی از مهم ترین ملزومات در این رشته علاقه به تحقیق و پژوهش می باشد. مهارت لازم جهت برقراری ارتباط موثر از دیگر مهارت های مورد نیاز جهت ورود به این رشته است. در واقع با این مهارت داروساز به راحتی می تواند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه کند. سخت کوش و جدی بودن از دیگر ویژگی های مورد نیاز برای دانشجویان این رشته به شمار می آید. در واقع درس هایی که در رشته داروسازی مطرح می شوند هم جنبه حفظی دارند و هم از جنبه تحلیلی برخوردار هستند. مهارت بازاریابی و فروش، آشنايی با مراجع و رفرانس های داروسازی و علوم دارويی و آشنايی با پژوهش های علمی و عملی در حيطه علوم دارويی از دیگر مهارت های مورد نیاز در این رشته به شمار می آید. 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/2d5d84fd.jpeg

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد