معرفی رشته حقوق

معرفی رشته حقوق

رشته حقوق در یک تقسیم بندی کلی به دو نوع خصوصی و عمومی تقسیم می شود. این رشته یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین رشته ها در بین رشته های علوم انسانی است. در واقع دانش آموزان رشته انسانی با انتخاب این رشته پر طرفدار می توانند آینده خود را به خوبی تضمین کنند. 


 

رشته حقوق یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین رشته ها در بین رشته های علوم انسانی به شمار می آید. این رشته تحصیلی دارای گسترده ای از گرایش ها می باشد. لازم به ذکر است که این رشته در یک تقسیم بندی کلی به دو نوع خصوصی و عمومی تقسیم می شود. حقوق خصوصی به روابط بین مردم همچون روابط تجاری می پردازد. همچنین حقوق عمومی به اداره کشور مربوط می ‌شود. 

 

آشنایی با توانایی های لازم جهت تحصیل در رشته حقوق

یک دانشجو برای موفقیت در رشته حقوق لازم است تسلط کافی و لازم با زبان و ادبیات فارسی داشته باشد، زیرا منطق حقوق یک منطق خطابی و اقناعی است. در واقع یک حقوقدان باید در محکمه های دادگاه قادر باشد با زبان سلیس و بلیغ کسانی را که مورد خطاب او قرار می گیرند قانع کند. همچنین خلاقیت ذهنی، جسارت، فن بیان خوب و قدرت استدلال از دیگر مهارت های مورد نیاز جهت موفقیت در این رشته است. لازم به ذکر است که یک حقوقدان باید در زمینه های دیگری همچون علوم فلسفی، روانشناسی و جامعه شناسی نیز اطلاعات لازم و کافی را داشته باشد. تسلط داشتن به زبان های فرانسه، انگلیسی و عربی از دیگر مهارت های لازم جهت تحصیل در این رشته به شمار می آید. در واقع دانشجو با تسلط به این زبان ها به راحتی می توانند مسائل را ارزیابی نمایند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/371c779e.jpeg

نگاهی بر بازار کار و درآمد رشته حقوق 

بهتر است بدانید امروزه تعداد فارغ التحصیلان رشته حقوق به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، از اینرو شاغل شدن آن ها با محدودیت های بسیاری مواجه شده است. با این وجود در صورتی که دانشجو از مهارت کافی برخوردار باشد می تواند در مکان های مختلفی همچون شهرداری، شرکت های مختلف، دادگستری و بانک مشغول به کار شود. همچنین یکی از بهترین کارهایی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند آن را انتخاب کنند وکالت می باشد. برای ورود به این شغل لازم است دانشجویان در آزمون کانون وکلا  شرکت کرده و در آن موفق شوند. فارغ التحصیلانی که در این آزمون موفق می شوند لازم است دو سال کار آموزی را پشت سر گذرانده سپس پروانه وکالت را گرفته و اقدام به تاسیس دفتر وکالت نمایند. در صورتی که دانشجویان موفق به گرفتن مدرک دکترای رشته حقوق شوند می توانند در دانشگاه های مختلف به عنوان استاد تدریس کنند. از دیگر راه ها جهت ورود به بازار کسب و کار این رشته شرکت کردن در آزمون قضاوت است. در واقع فارغ التحصیلان بعد از قبولی در آزمون قضاوت و مصاحبه شفاهی می توانند کسب درآمد کنند. دیگر کارهای مناسب فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته حقوق عبارتند از: قضاوت، بازپرسی و دادیاری، تحریر ادله،  ادارات اجرای احکام (شامل موارد مدنی و کیفری)، سردفتر و دفتریار در دفاتر اسناد رسمی، تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی، مشاور حقوقی، امور ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی. در واقع دانشجویان متناسب با مهارت و توانایی های خود و همچنین بر حسب علاقه می توانند یکی از این رشته ها را جهت کسب و کار انتخاب کنند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/046eba5b.jpeg


 

نگاهی بر طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حقوق

بهتر است بدانید که تمامی دروس رشته حقوق در ۸ ترم ارائه می شود، از اینرو دانشجویان در مدت زمان ۴ سال قادر خواهند بود مدرک کارشناسی خود را دریافت کنند. لازم به ذکر است که دانشجویان این رشته جهت فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی لازم است جمعا ۱۳۵ واحد را با موفقیت پشت سر بگذرانند. این ۱۳۵ واحد درسی شامل ۲۰ واحد دروس عمومی، ۱۵ واحد دروس پایه، ۹۴ واحد دروس اصلی – تخصصی و ۶  واحد دروس اختیاری می باشد. لازم به ذکر است که دروس اصلی و تخصصی شامل دروس حقوق تطبیقی، کار تحقیقی، حقوق بین المللی خصوصی، حقوق جزای عمومی، آیین دادرسی مدنی، حقوق بین المللی عمومی، قواعد فقه،  متون حقوقی، ادله اثبات دعوی، حقوق سازمان های بین المللی، حقوق اساسی، آیین دادرسی کیفری، حقوق اداری، متون فقه، حقوق کار، قواعد فقه، حقوق تجارت و پزشکی قانونی است. همچنین حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، مبانی جامعه شناسی، مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، مالیه عمومی و عربی دروس پایه این رشته به شمار می آیند. دروس عمومی این رشته نیز شامل دروس متون اسلامی، اخلاق اسلامی، زبان خارجی، تربیت بدنی، تاریخ اسلام، معارف اسلامی، تنظیم خانواده، فارسی و انقلاب اسلامی هستند. 

آشنایی با گرایش های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رشته حقوق

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق را داشته باشند بد نیست با گرایش های مختلف این رشته آشنا شوند. حقوق خصوصی، حقوق تجارت بین الملل، حقوق عمومی، حقوق جزا و جرم شناسی، گرایش حقوق تجارت الکترونیکی، گرایش مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی، گرایش حقوق محیط زیست، حقوق شرکت های تجاری، مدیریت نظارت و بازرسی، گرایش مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی، گرایش حقوق سردفتری، گرایش حقوق مالکیت فکری، حقوق ارتباطات، حقوق بین الملل، گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق خانواده، گرایش مدیریت دادگستری، اقتصادی، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، حقوق دادرسی اداری، گرایش حقوق بشر و حقوق مالکیت معنوی از جمله گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی است. همچنین گرایش های مقطع دکترا این رشته شامل حقوق کیفری و جرم شناسی، حقوق خصوصی، حقوق بین ‌الملل عمومی، حقوق نفت و گاز،  حقوق عمومی و روابط بین‌ الملل می باشد. در واقع فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می توانند بر اساس علاقه خود یکی از گرایش های ذکر شده را جهت ادامه تحصیل انتخاب کنند. دانش آموزان رشته انسانی با انتخاب این رشته پر طرفدار می توانند آینده خود را به خوبی تضمین کنند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/108cd872.jpeg

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد