آشنایی کامل و بررسی رشته پزشکی

آشنایی کامل و بررسی رشته پزشکی

رشته پزشکی در زیرگروه ۱ از گروه آزمایشی علوم تجربی قرار می گیرد. این رشته یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین رشته های گروه تجربی محسوب می شود. بهتر است بدانید این رشته گرایش های مختلفی دارد. بهتر است بدانید دانشجویان این رشته در کنار سختی هایی که برای فارغ التحصیلی تحمل می کنند به موقعیت شغلی و اجتماعی بالا و خوبی دست پیدا می کنند.

رشته پزشکی یکی از محبوب ترین رشته های گروه تجربی محسوب می شود. به نوعی می توان گفت این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته ها در بین دانش آموزان به شمار می آید. قبولی در این رشته سخت و دشوار آرزوی اکثر دانش آموزان تجربی است. 

نگاهی بر دروس دبیرستان پر کاربرد در رشته پزشکی

بهتر است بدانید رشته پزشکی در زیرگروه ۱ از گروه آزمایشی علوم تجربی قرار می گیرد. در واقع زیرگروه ۱ علاوه بر پزشکی رشته های مختلفی همچون اعضای مصنوعی، بینایی سنجی، تکنولوژی پرتوشناسی، دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، پرستاری، مامایی، علوم و صنایع غذایی، دامپزشکی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، روانشناسی، کاردرمانی، آموزش کودکان استثنایی، دندانپزشکی، علوم تغذیه، میکروبیولوژی، زیست شناسی،علوم آزمایشگاهی،  تکنولوژی پرتو درمانی، هوشبری، و بهداشت مواد غذایی را در برمی گیرد. 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/c1ab0ac0.jpeg


 

لازم به ذکر است که ضرایب دروس در زیرگروه ۱ علوم تجربی در طی سال‌های اخیر در دروس مختلف عبارت است از: ریاضی با ضریب ۲، زیست با ضریب ۴، فیزیک با ضریب ۲، شیمی ضریب ۳ و زمین شناسی ضریب ۴. با توجه به ضرایب اعلام شده مشاهده می کنید که دروس‌ شیمی و زیست از اهمیت بسیار بالایی در زیر گروه ۱ برخوردار هستند. در واقع برای قبول شدن در رشته پزشکی لازم است دانشجو در این دو درس از مهارت و استعداد بالایی برخوردار باشد. بهتر است بدانید نوع گزینش در این رشته در نوبت روزانه به صورت بومی ناحیه‌ ای می باشد. در واقع در گزینش ۶۰ درصد داوطلب های سهمیه مناطق از بین افراد بومی انتخاب می شوند. همچنین ۴۰ درصد باقی مانده از بین افراد غیر بومی گزینش خواهند شد. 

لازم به ذکر است که در انتخاب و گزینش نهایی دانش آموزان در این رشته تحصیلی علاوه بر نمره داوطلبان در آزمون سراسری معدل آن ها در پایه های تحصیلی متوسطه نیز در نظر گرفته می شود. همچنین در این زیر گروه سوابق تحصیلی و معدل دیپلم برای دانش‌آموزان نظام جدید آموزشی (نظام ۳-۳-۶) نیز لحاظ می گردد. برای همه گروه ها دروس عمومی با ضریب یک در فرمول محاسبه امتیاز نهایی در نظر گرفته می شود. در صورتی که نوع دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی او تفاوت داشته باشد فقط نمره دروس تخصصی که با زیر گروه آزمایشی او تناسب داشته باشد در این فرمول اعمال می شوند. لازم به ذکر است این میزان تاثیر حداکثر ۳۰ درصد می باشد. 


 

آشنایی با گرایش های مختلف رشته پزشکی 


 

بهتر است بدانید این رشته گرایش های مختلفی دارد، از اینرو با برخی از این گرایش ها به صورت مختصر آشنا خواهیم شد. یکی از این گرایش ها بیهوشی می باشد که طول دوره تخصص آن 4 سال است. فلوشیپ‌ های این گرایش عبارتند از: بیهوشی قلب، درد در بیهوشی، بیهوشی پیوند اعضای داخل شکم، طب تسکینی و بیهوشی مغز و اعصاب. 

از دیگر گرایش های رشته پزشکی پوست می باشد. لازم به ذکر است که طول دوره تخصص این گرایش ۴ سال بوده و فقط فلوشیپ آن اکنون درماتوپاتولوژی (آسیب ‌شناسی پوستی) است. رشته رادیولوژی یک رشته تخصص بالینی می باشد که از دیگر گرایش های رشته پزشکی به شمار می آید. این گرایش مجموعه ای از روش های تصویربرداری تشخیصی و مداخله ای پزشکی را در بر می گیرد. از بین فلوشیپ‌ های این گرایش می‌توان به رادیولوژی مداخله‌ ای و رادیولوژی زنان اشاره کرد. بهتر است بدانید طول این دوره تخصص، 4 سال می باشد. 

طب اورژانس از دیگر گرایش های رشته پزشکی می باشد که  یک تخصص بالینی بوده و به احیاء، تشخیص، تثبیت، ارزیابی و مراقبت از بیماران اورژانس می ‌پردازد. لازم به ذکر است که طول دوره آموزش این رشته ۳۶ ماه می باشد. رشته جراحی عمومی نیز از دیگر گرایش های رشته پزشکی به شمار می آید که طول دوره آن معادل چهار سال است. لازم به ذکر است که  مهم ‌ترین فلوشیپ‌ های آن عبارتند از: جراحی عروق، لاپاراسکوپی (جراحی درون بین)، جراحی سرطان، جراحی گوارش تحتانی (کولورکتال). از دیگر گرایش های این رشته می توان به داخلی، نورولوژی، جراحی مغز و اعصاب، زنان و زایمان اشاره کرد. 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/249cec2b.jpeg


 

 

نگاهی بر بازار کار رشته پزشکی

بهتر است بدانید دانشجویان این رشته در کنار سختی هایی که برای فارغ التحصیلی تحمل می کنند به موقعیت شغلی و اجتماعی بالا و خوبی دست پیدا می کنند. فارغ التحصیلان این رشته لازم است به مدت دوسال طرح پزشکی در مناطق محروم را بگذرانند. لازم به ذکر است که دانشجویان پسر علاوه بر این 2 سال طرح ۲ سال خدمت سربازی نیز دارند.

دانشجویانی که رشته پزشکی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند در صورت فارغ التحصیل شدند وارد بازار کار می شوند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته نسبت به سایر مشاغل از درآمد بالاتر و بهتری برخوردار هستند. لازم به ذکر است که درآمد پزشکان به فاکتورها و عوامل متعددی همچون تخصص، محل کار و شرایط بستگی دارد. همچنین پزشکانی که در مطب شخصی خود مشغول فعالیت هستند قطعا درآمد بیشتری نسبت به همکاران خود در مراکز دولتی خواهند داشت. در ضمن درآمد یک پزشک متخصص خیلی بیشتر از یک پزشک عمومی است. 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/a420fa88.jpeg

 

رشته پزشکی چند ترم است؟

نظام آموزش رشته پزشکی عمومی‌ شامل ۴ دوره کارآموزی بالینی، کارورزی بالینی، علوم پایه و فیزیوپاتولوژی می باشد. دانشجویان بعد از اتمام دوره علوم پایه که برابر ۵ ترم تحصیلی است می توانند به دوره بعدی یعنی (فیزیوپاتولوژی) وارد شوند. همچنین دانشجویان پیش از ورود به دوره بعدی لازم است در امتحان جامع علوم پایه پزشکی شرکت و بعد از کسب نمره قبولی به دوره فیزیوپاتولوژی وارد شوند. لازم به ذکر است که آزمون جامع شامل مباحث تدریس شده در دوره علوم پایه می باشد. بد نیست بدانید که طول دوره نشانه‌ شناسی و فیزیوپاتولوژی ۶ ماه است. همچنین طول دوره کارآموزی بالینی معادل ۲۰ ماه می باشد. بعد از گذشت دورهای ذکر شده دانشجو لازم است آخرین مرحله آموزش پزشکی که دوره کارورزی بالینی می باشد را با موفقیت پشت سر بگذارد. این دوره که به آن دوره انترنی نیز می گویند ۱۸ ماه به طول می انجامد و شامل ۶۴ واحد درسی است. در پایان این دوره کارورزان لازم است درس پایان نامه را که 6 واحد درسی بوده را جهت فارغ التحصیلی آغاز کنند. 



آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد