رشته بیوتکنولوژی یا زیست فناوری چیست؟

رشته بیوتکنولوژی یا زیست فناوری چیست؟

رشته بیوتکنولوژی جزو رشته هایی است که نیازمند خلاقیت فراوان و ذهن آفریننده برای تولید فناوری های مورد نیاز جامعه امروز بشری است. اگر شما هم جزو افراد علاقه مند به این رشته هستید یا میخواهید راجع به این رشته اطلاعات خلاصه ای به دست آورید، مطالعه این مقاله انتخاب خوبی برای شماست. تا انتها با ما باشید تا به جواب تمام سوال های خود راجع به این رشته برسید.


 

بیوتکنولوژی 


 

رشته بیوتکنولوژی جزو معدود رشته هایی در ایران است که اساس کارش به صورت پژوهشی و تحقیقی است. ورود به این رشته هم از طریق کنکور ریاضی و هم کنکور تجربی امکان پذیر است. تعداد کمی رشته دانشگاهی مانند رشته بیوتکنولوژی در ایران وجود دارد که افرادی که هم به مهندسی و محاسبات ریاضی و فیزیک و هم به دروس تجربی زیست و شیمی علاقه دارند می توانند در آن ادامه تحصیل بدهند و از این لحاظ این رشته یکی از منحصر به فرد ترین رشته های دانشگاهی است. شما برای فارغ التحصیل شدن در این رشته و تبدیل شدن به یک متخصص نیاز به 9 سال درس خواندن دارید که در اکثر موارد چیزی بیشتر از 9 سال طول می کشد. شما بعد از گذراندن دوره کارشناسی می توانید از 6 گرایش موجود یکی را انتخاب کنید و در آن گرایش ادامه تحصیل بدهید. در ادامه با ما باشید تا راجع به این رشته دانشگاهی بیشتر بیاموزید و در ارتباط با گرایش های آن، مراحل تحصیل و نحوه قبولی در آن اطلاعات خلاصه و مفیدی کسب کنید.

رشته بیوتکنولوژی در ارتباط با چه موضوعی است؟

بیوتکنولوژی همانطور که مشخص است، از دو کلمه 'بیو' به معنای زیست و زندگی، که در اینجا به معنای همان علوم زیستی است، و تکنولوژی که به معنای فناوری مهارت ها، روش ها و فرایندهایی است که برای دستیابی به اهداف استفاده می شود، تشکیل شده است. علم بیوتکنولوژی، علمی است که به شما کمک می کند با استفاده از دانسته های خود از موجودات زیستی و زنده و مشتقات آنها، با تولید یک فناوری نو و کاربردی در زمینه های مقابله با بیماری های ناتوان کننده و نادر، کاهش اثرات زیست محیطی، تغذیه گرسنگان، استفاده از انرژی کمتر و پاک تر و داشتن فرآیندهای ساخت صنعتی ایمن تر ، پاک تر و کارآمدتر در جامعه اثر گذار باشید.


 

                 https://parsamoozan.com/userfiles/8a6f2737.jpeg

یک متخصص بیوتکنولوژی در حال انجام آزمایش روی یک نمونه

چه کسانی می توانند در رشته بیوتکنولوژی قبول شود و ادامه تحصیل بدهند؟

همانطور که در ابتدای مطالب ذکر شد، شما چه دانش آموز رشته ریاضی باشید چه دانش آموز رشته تجربی می توانید در رشته بیوتکنولوژی پذیرش شوید. ولی چیزی که در اینجا اهمیت دارد این است که دانش آموزان ریاضی ای که در این رشته قبول می شوند، اگر علاقه ای به دروس زیست شناسی و حفظ کردن اسامی و نام های زیادی نداشته باشند، پس از گذراندن چند ترم و واحد با مشکلات اساسی و مهمی مواجه می شوند و ادامه تحصیلشان در این رشته دچار مشکل می شود. ولی دانش آموزان رشته تجربی اگر آنچنان هم شیفته دروس ریاضی و فیزیک نباشند، می توانند پس از پشت سر گذاشتن چند واحد درس های مربوط به فیزیک و ریاضی، در مقطع کارشناسی ارشد گرایش هایی را انتخاب کنند که دروس در ارتباط با ریاضی و فیزیک، در آن ها وجود نداشته باشد. 

چگونه می توان در رشته بیوتکنولوژی قبول شد؟

شما باید ابتدا رتبه قبولی را کسب کنید، سپس با پذیرفته شدن در مصاحبه، می توانید پذیرش رشته بیوتکنولوژی را کسب کنید. همانطور که گفته شد رشته بیوتکنولوژی دارای تفاوت های خاصی در مقایسه با دیگر رشته های تحصیلی در ایران است. یکی دیگر از تفاوت های آن، الزام انجام مصاحبه برای پذیرفته شدن در این رشته است. از دیگر نکته های منحصر به فرد قبولی در این رشته، این است که قبل از انجام مصاحبه اگر شما رتبه ی قبولی در این رشته را در کنکور سراسری به دست آورید و انتخاب این رشته را در اولویت خود نسبت به رشته های دیگر قرار دهید شما امتیاز بهتری نسبت به کسی دارید که رتبه اش نزدیک شماست ولی رشته بیوتکنولوژی اولویت چندم اوست و شما برای انجام مصاحبه برای پذیرفته شدن در این رشته انتخاب می شوید.

مراحل تحصیل در رشته بیوتکنولوژی به چه صورت است؟

رشته بیوتکنولوژی به صورت دکترای پیوسته است؛ این به این معناست که نیازی به دادن کنکور برای قبولی در کارشناسی ارشد و دکتری نیست و دانشجو به صورت پیوسته از کارشناسی تا گرفتن دکترا را بدون کنکور طی می کند. ولی برای قبولی در کارشناسی ارشد و دکتری، نیاز به کسب یک نمره حداقلی معدل است، که در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم. مراحل تحصیلی رشته بیوتکنولوژی به این صورت است:

کارشناسیاین دوره 7 ترم به مدت 3.5 سال طول می کشد و دروس این دوره به صورت عمومی برای همه ی گرایش های این رشته است.

کارشناسی ارشداین دوره ی رشته بیوتکنولوژی، ترم و به مدت دو سال است و شرط قبولی در این دوره و ادامه تحصیل، معدل حداقل 15 دوره کارشناسی و داشتن یک مدرک زبان با نمره خوب در یکی از آزمون های معتبر مثل آیلتس یا تافل است. در این دوره شما می توانید از 6 گرایش موجود یکی از گرایش ها را انتخاب کنید و در آن تحصیل تان را ادامه دهید.

دکتریاین دوره 7 ترم و به مدت 3.5 سال طول می کشد. شرط قبولی در این دوره داشتن حداقل معدل 16 از دوره کارشناسی ارشد است و دانشجویان باید در این دوره 36 واحد را که 24 واحد آن مربوط به رساله دکتری است، بگذرانند

https://parsamoozan.com/userfiles/60d4f17f.jpeg

یک آزمایشگاه مربوط به رشته بیوتکنولوژی در تهران

گرایش های رشته بیوتکنولوژی چه هستند؟
 

بیوتکنولوژی میکروبیبیوتکنولوژی میکروبی یک بخش استثنایی پویا و هیجان انگیز از علوم پزشکی است که در خدماتی که ارائه می دهد، به شما در زمینه های نظیر پیشگیری و درمان بیماری، تشخیص، تولید حشره كش هاي ميكروبي و... کمک می کند.

بیوتکنولوژی پزشکی: وظیفه اصلی بیوتکنولوژی پزشکی حل مشکلات بهداشتی عمومی جامعه و تولید محصولات زیستی مفید مانند واکسن ها، کیت های تشخیصی، آنتی بادی های نوترکیب، محصولات غذایی و داروها است.

بیوتکنولوژی کشاورزی: در این گرایش متخصصان بیوتکنولوژی سعی می کنند با به کارگیری فناوری های نوین به بهتر کردن محصولات گیاهی و تغذیه ای گیاهی، از جنبه های مختلف بپردازند.

بیوتکنولوژی محیطی-دریایی: بیوتکنولوژی محیطی-دریایی شاخه ای از بیوتکنولوژی است که با بهره برداری از فرآیندهای بیولوژیکی به مشکلات زیست محیطی-دریایی مانند رفع آلودگی، تولید انرژی تجدید پذیر یا تولید زیست توده می پردازد.

بیوتکنولوژی مولکولی: بیوتکنولوژی مولکولی شامل استفاده از تکنیک های آزمایشگاهی برای مطالعه و اصلاح اسیدهای نوکلئیک و پروتئین ها برای استفاده در زمینه هایی مانند سلامت انسان و دام، کشاورزی و محیط زیست است.

بیوتکنولوژی فراورش زیستی: این گرایش به‌ طراحی‌ راکتورهای‌ بیوشیمیایی‌، فرآیندهای جداسازی، آنزیم‌ها و داروها، تکنولوژی‌ فراورش‌ مواد غذایی‌ و... می‌پردازد.

https://parsamoozan.com/userfiles/bc35965f.jpeg

بیوتکنولوژی کشاورزی


 


 

ما در این مقاله سعی کردیم با جمع آوری اطلاعات ساده و مفیدی راجع به رشته بیوتکنولوژی و ارائه آنها به شما دانش آموزان و دوستان عزیز، به بیشتر آشنا شدن شما با این رشته خلاق و نوآور کمک کنیم. لازم به ذکر است آموزشگاه پارس آموزان با داشتن بیشترین تعداد رتبه های برتر کنکور نسبت به سایر آموزشگاه های کشور و برگزاری دوره های تدریس و آموزش آنلاین، از در اختیار گذاشتن هیچ اطلاعات و خدماتی به شما دوستان عزیز دریغ نمی کند. ممنون که با ما بودید.

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد