معرفی رشته بینایی سنجی

معرفی رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی یکی از رشته های مربوط به پیراپزشکی است. این رشته در زیرگروه یک کنکور علوم تجربی قرار دارد و هر ساله تعداد کمی دانشجو در سراسر ایران در این رشته پذیرفته می شوند، که این موضوع نشان دهنده رقابت زیاد بر سر قبولی در این رشته است. در ادامه با ما باشید تا با این رشته زودبازده دانشگاهی بیشتر آشنا شوید.


 


 

رشته بینایی سنجی 

رشته بینایی سنجی یکی از رشته های زیرگروه 1 کنکور علوم تجربی است. این رشته دوره تحصیلش به مدت چهار سال است و یکی از زودبازده ترین رشته های پیراپزشکی است و شما پس از تمام کردن 4 سال دوره تحصیل خود میتوانید به عنوان یک متخصص بینایی سنجی در مراکز بینایی سنجی و درمانی استخدام شوید. در ادامه با ما باشید تا بیشتر راجع به این رشته، نحوه قبولی در آن، فرق کار یک متخصص چشم پزشکی با یک اپتومتریست، وظایف یک اپتومتریست، درآمد و محل کار اپتومتریست یا متخصص بینایی سنجی، صحبت کنیم.

کار یک متخصص رشته بینایی سنجی چیست؟

افراد، وقتی که برایشان یک مشکل مربوط به بینایی و چشم به وجود می آید، ابتدا به سراغ یک متخصص رشته بینایی سنجی یا اپتومتریست می روند، وظیفه این اپتومتریست ها به این صورت است که می توانند با استفاده از دستگاه های مخصوصی که دارند نمره چشم و آستیگماتی افراد را مشخص کنند و برای آن ها عینک مورد نیاز را تجویز و طراحی کنند. از دیگر وظایف اپتومتریست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یاد دادن اصول بهداشتی و سلامتی چشم به بیماران یا افراد معمولی در مدارس کلینیک ها و...

آموزش ورزش های مخصوص برای تقویت قدرت بینایی و درمان یا جلوگیری از بیماری های مخصوص به چشم

ارجاع دادن افراد دارای بیماری های تخصصی تر و پیچیده تر چشم به چشم پزشکان


 

                 https://parsamoozan.com/userfiles/1d22ce4b.jpeg


 

فرق بین یک چشم پزشک و متخصص رشته بینایی سنجی چیست؟

در اکثر نقاط دنیا افراد وقتی دچار یک مشکل در چشم و بینایی می شوند یا می خواهند یک بررسی کلی از وضعیت بینایی و چشم های خود داشته باشند، ابتدا به یک متخصص رشته بینایی سنجی مراجعه می کنند و بعد اگر مشکل پیچیده تری وجود داشته باشد آن متخصص آن ها را به یک چشم پزشک ارجاع میدهد و افراد در ابتدا مستقیم به پیش یک چشم پزشک نمیروند. در واقع می توان این موضوع را با این مثال واضح تر بیان کرد که وقتی شما دچار یک بیماری می شوید یا حس ناخوشایندی سراغتان می آید که نمی دانید دقیقا این مشکل ریشه دلیلش در کدام قسمت بدن شماست ابتدا به یک دکتر عمومی مراجعه می کنید آن دکتر با بررسی عمومی شما دلیل و ریشه بیماری و درد شما را پیدا می کند و اگر آن مشکل زیاد مشکل پیچیده ای نباشد با تجویز دارو های مربوطه شما را درمان می کند. ولی اگر مشکل تخصصی تر باشد شما را به یک دکتر متخصص در مورد آن بیماری ارجاع می دهد تا اقدامات پیشرفته تری در مورد بیماری و مشکل شما صورت گیرد. ارتباط بین یک اپتومتریست و متخصص چشم پزشکی هم به همین صورت است. متاسفانه هنوز در ایران این فرهنگ جا نیفتاده ولی امید این است این فرهنگ در بین افراد جامعه بیشتر همه گیر شود و وظیفه اپتومتریست ها هم بیشتر جا بین مردم جا بیفتد.

از دیگر تفاوت های وظایف یک متخصص رشته بینایی سنجی با یک متخصص چشم یا چشم پزشک می توان به این موضوع اشاره کرد که، از روش های درمان انحرافات چشم که 5 روش است، 4 روش در حیطه تخصص اپتومتریست ها است و تنها 1 روش جزو وظایف یک متخصص چشم پزشکی است.


 

https://parsamoozan.com/userfiles/8131fa02.jpeg


 

نحوه قبول شدن در رشته بینایی سنجی چگونه است و تا چه رتبه ای این رشته دانشجو می پذیرد؟

رشته بینایی سنجی جزو رشته های بومی گزینی نیست، یعنی فرقی ندارد شما اهل کدام یک از استان ها و شهر های کشور باشید، شانس قبولی تمام شرکت کنندگان کنکور در این رشته با هم برابر است. در ایران فقط 4 دانشگاه، که عبارت اند از: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی زابل در این رشته دانشجو می پذیرند، که در بین این چهار دانشگاه بجز دانشگاه ایران پردیس های خودگردانشان هم در این رشته پذیرش می کنند که در کل، هر ساله از سراسر ایران 100 نفر در این رشته پذیرفته می شوند.

حداکثر رتبه های کنکوری که می توانید با آن ها در این رشته قبول شوید به این صورت است که شما اگر در منطقه 1 باشید تا رتبه 2000، اگر منطقه 2 باشید تا رتبه 3 هزار و اگر منطقه 3 باشید تا رتبه 1500 می توانید در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قبول شوید و این سابقه هم وجود داشته که افرادی هم با رتبه 8 هزار توانسته اند در دانشگاه زابل قبول شوند.

از دیگر نکات قابل ذکر در مورد رشته بینایی سنجی این است که این رشته جزو رشته هایی است که در دانشگاه های آزاد کشور تدریس نمی شود.

محل کار اپتومتریست ها کجاست و آیا می توان مطب شخصی خود را با تخصص در این رشته تاسیس کرد؟

شما وقتی 4 سال دوره تحصیل خود در رشته بینایی سنجی را تمام کردید به یک متخصص بینایی سنجی تبدیل می شوید و می توانید در بیمارستان ها، مراکز بینایی سنجی، مراکز توانبخشی و... مشغول به کار شوید طرح این رشته به صورت اختیاری است، ولی اگر شما بخواهید مطب و کلینیک تخصصی خود را افتتاح کنید باید این طرح را بگذرانید. از دیگر نکات مربوط به تاسیس مطب شخصی می توان به این موضوع اشاره کرد که مجوز تاسیس مطب در هر شهر به تعداد محدودی مطب داده می شود. یعنی تعداد مطب های بینایی سنجی در هر شهر از یک مقدار تجاوز نمی کند.


 

https://parsamoozan.com/userfiles/5260a722.jpeg
 

درآمد یک متخصص رشته بینایی سنجی به چه صورت است؟

درآمد یک متخصص رشته بینایی سنجی ای که در مراکز عمومی و بیمارستان ها کار می کند چیزی حدود 3 میلیون تومان در ماه است ولی اگر اپتومتریستی مطب خودش را تاسیس کند می تواند تا حدود 10 میلیون در ماه یا حتی شاید چیزی بیشتر از یک متخصص چشم پزشکی درآمد داشته باشد، که این موضوع بستگی به مهارت اپتومتریست، کیفیت و مکان مطب او و موضوعات متنوع دیگری دارد.

ما در این مقاله سعی کردیم با جمع آوری نکات خلاصه و مفیدی راجع به رشته بینایی سنجی و مطالب و موضوعات وابسته به آن شما را در بیشتر شناختن این رشته محبوب دانشگاهی کمک کنیم. گفتنی است که این رشته در بین باقی رشته های پیراپزشکی بسیار رشته به اصطلاح تمیز تری است این تمیزی به این معناست که شما در مقایسه با بقیه رشته ها با خون و مواد آلوده کمتری سر و کار دارید و بیشتر کار شما با دستگاه های بینایی سنجی است. لازم به ذکر است آموزشگاه پارس آموزان با داشتن بیشترین تعداد رتبه های برتر کنکور نسبت به سایر آموزشگاه های کشور و برگزاری دوره های تدریس و آموزش آنلاین، از در اختیار گذاشتن هیچ اطلاعات و خدماتی به شما دوستان عزیز دریغ نمی کند. ممنون که با ما بودید.

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد