معرفی رشته اتاق عمل

معرفی رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است. این رشته نرخ بیکاری کمی نسبت به رشته هوشبری دارد. دانش آموختگان این رشته به دو صورت می توانند وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنند. این رشته یکی از رشته های گروه پیراپزشکی بوده که از طرفداران بسیاری برخوردار است. این رشته پرکاربرد محبوبیت بسیار بالایی بین داوطلبان دارد.


 

رشته اتاق عمل یکی از رشته های گروه پیراپزشکی بوده که از طرفداران بسیاری برخوردار است. این رشته پرکاربرد محبوبیت بسیار بالایی بین داوطلبان دارد. در واقع یک تکنسین اتاق عمل نقش بسیار مهمی را در آماده سازی اتاق عمل داشته و به تیم عامل کمک بسیار زیادی می کند. دانش آموزان می توانند این رشته را بر اساس علاقه و مهارت های مورد نیاز جهت ادامه تحصیل انتخاب کنند و وارد بازار کسب و کار شوند. 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/da4d32ec.jpeg

مهارت های مورد نیاز جهت ورود به رشته اتاق عمل


 

افرادی که رشته اتاق عمل را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند لازم است از مهارت و توانایی هایی خاصی برخوردار باشند. مسئولیت پذیر بودن یکی از مهارت ها و توانایی های مورد نیاز است، زیرا این حرفه ارتباط تنگاتنگی با جان انسان ها داشته و سهل انگاری و بی مسئولیتی در آن عواقب بسیار سنگینی را به دنبال دارد. روحیه کار و حضور در اتاق عمل از دیگر توانایی های مورد نیاز به شمار می آید. در واقع افرادی که این رشته را انتخاب می کنند باید از جراحی و خون ترسی نداشته باشند. از دیگر مهارت های مورد نیاز برای این رشته داشتن صداقت و پایبندی به اصول اخلاقی است. همچنین یک کارشناس اتاق عمل برای اینکه بتواند در شرایط بحرانی و حساس کارها را اولویت بندی کند لازم است از سرعت عمل و دقت بالایی بهره مند باشد. داشتن توانایی جسمی بالا از دیگر مهارت ها و توانایی های لازم جهت ورود به این رشته محسوب می شود، زیرا بیماری های مسری، مواد خطرناک، ایستادن طولانی مدت، بوهای نامطبوع، بلند کردن وسایل سنگین و ... از عوامل غیر اجتناب این رشته به شمار می آیند. 


 

از دیگر ویژگی ها و توانایی های مورد نیاز جهت اشتغال در این حرفه صبور و علاقه مند بودن به کمک کردن و رفع نیازهای دیگران است. همچنین یک تکنسین اتاق عمل باید شخصیتی دلپذیر و آرام داشته باشد تا بتواند ارتباط نوشتاری و کلامی خوبی را با تیم درمان و بیماران خود برقرار کند. از دیگر مهارت های مورد نیاز برای فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل می توان به مهارت انجام احیای قلبی/ ریوی، مهارت ارزیابی بیمار، مهارت استفاده از اصول صحیح وضعیت دادن به بیمار، مهارت آماده ‌سازی محیط اتاق عمل با تکنیک‌ های آسپتیک،  مهارت در اولویت ‌بندی مسائل در شرایط اورژانس و پر استرس و مهارت بررسی و کنترل تجهیزات اتاق عمل اشاره کرد. قبل از انتخاب این رشته لازم است این مهارت و توانایی ها را در خود مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که تحمل این شرایط را ندارید بهتر است نسبت به انتخاب خود تجدید نظر نمایید. 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/25bb1bfa.jpeg
 

نگاهی بر بازار کار و آینده شغلی رشته اتاق عمل

بهتر است بدانید رشته اتاق عمل از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است. این رشته نرخ بیکاری کمی نسبت به رشته هوشبری دارد. دانش آموختگان این رشته به دو صورت می توانند وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنند. در واقع زمینه کاری برای دانش آموختگان این رشته در هر مکانی که به مهارت های فنی یا اتاق عمل نیاز باشد به خوبی فراهم می باشد. دانشجویان که مدرک کارشناسی رشته پرستاری داشته باشند می توانند با گذراندن یک دوره 2 ساله به عنوان تکنسین اتاق عمل فعالیت داشته باشند.  همچنین دانشجویان مقطع کاردانی این رشته با یاد گرفتن آموزش های عمومی دوره اتاق عمل می توانند به عنوان فرد سیار و اسکراب فعالیت داشته باشند. در واقع این دانشجویان بعد از گذشتن ۲ سال قادر خواهند بود به عنوان کمک اول جراح مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است که محیط کاری فارغ التحصیلان این رشته مراکز جراحی و بیمارستان ها می باشد. کارشناس این رشته وظایف متعددی را به عهده دارد. در واقع یک تکنسین اتاق عمل لازم است قبل از عمل جراحی اتاق عمل را برای بیماران آماده کند. همچنین بعد از آماده کردن اتاق یک تکنسین اتاق عمل باید رطوبت و ایمنی اتاق را با دقت خاصی  مورد بررسی قرار دهد. در ضمن کارشناس این رشته بعد از طی مراحل ذکر شده لازم است وسایل جراحی را با دقت خاصی استریل کند. از دیگر وظایف دانش آموختگان رشته اتاق عمل حضور آنان به عنوان دستیار فنی جراح می باشد. همچنین یک تکنسین اتاق عمل نقش بسیار مهمی در جمع آوری نمونه، محافظت و فرستادن آن به آزمایشگاه دارد. حضور در اتاق ریکاوری، استریل کردن اتاق پس از جراحی، آشنایی با روش های استاندارد، امکان شناسایی و تهیه سوابق بیمار و جزئیات جراحی و همچنین فرم رضایت نامه قبل از عمل از دیگر وظایف فارغ التحصیلان این رشته به شمار می آید. 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/bb4324b2.jpeg
 

 نگاهی بر طول دوره رشته اتاق عمل


 

دانش آموزانی که رشته اتاق عمل را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند بهتر است بدانند که این رشته در مقطع کارشناسی ارائه می شود و امکان ادامه تحصیل برای علاقه مندان در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که طول دوره تحصیلی رشته اتاق عمل ۴ سال بوده که معادل ۸ ترم تحصیلی می باشد. دروسی که در این رشته تدریس می شود مرتبط به بدن انسان و ارتباط میان ارگان‌ ها است. بد نیست بدانید برخی از دروس اصلی این رشته عبارتند از: تغذیه در اتاق عمل، بیوشیمی، آشنایی با وسائل اتاق عمل، فیزیولوژی، بهداشت در اتاق عمل، ایمونولوژی و غیره.  دانشجویان این رشته از همان ترم های اول به بیمارستان وارد می شوند، زیرا دارای بخش کارورزی و کارآموزی می باشد. در واقع دانشجویان با پاس کردن این دروس تخصصی و اصلی می توانند وارد بازار کسب و کار شوند. 

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد