معرفی رشته سینما

معرفی رشته سینما


 رشته سینما از زیر مجموعه های رشته هنر است که دارای 4 گرایش کارگردانی، فیلمسازی، فیلمنامه نویسی و تدوین می باشد. مدت 1 الی 2 سال پس از تحصیل در این رشته امکان آن را دارید که در یکی از این گرایش ها ادامه تحصیل دهید و یا فعالیت کاری خود را شروع نمایید.


 

معرفی رشته سینما


 

یکی از زیر مجموعه های رشته هنر در کنکور  رشته سینما است. هنر هفتم که به سینما اطلاق می شود هنر صدا و تصویر است که مفهومی را به مخاطب دیداری خود انتقال می دهد. سینما لغتی یونانی است که به معنی جنبش می باشد. این لغت با ورود دستگاه سینماتوگراف به عرصه هنر راه پیدا کرده که مخترع این دوربین فیلمبرداری برادران فرانسوی زبان لومیر می باشد. سینما برگرفته از تمامی رشته هایی هنری است و با تمامی آنها در ارتباط مستقیم است. از نظر تکنیکال این رشته با شیمی، فیزیک صوت، الکترونیک و مکانیک در ارتباط است و از نظر هنری با ادبیات، علوم انسانی، علوم ارتباط و سایر رشته های هنری تعامل دارد. چرا که برای ساخت فیلم نیاز به تصاویر و صداهایی است که تمامی علوم گفته شده به کار برده می شود تا هدف مشخصی را به تفکرات مخاطب منتقل کنند. 

مسیر ورود به رشته سینما در دانشگاه


 

در پایه دهم علاقه مندان به این رشته می توانند از زیر شاخه های فنی و حرفه ای رشته سینما  را   انتخاب کنند و در پایان سال دوازدهم از طریق کنکور آزاد و سراسری به صورت آکادمیک به ادامه تحصیل بپردازند. البته این امکان وجود دارد که  از طریق دوره ها و ورکشاپ هایی که سینماگران برگزار می کنند نیز این رشته را دنبال کرد. این رشته علاوه بر نبوغ و استعداد ذاتی، تلاش زیادی را برای دیده شدن یا ستاره شدن نیاز دارد. داشتن فن بیان و زبان بدن، اطلاعات عمومی در زمینه هنر، اجتماعی بودن، تسلط بر زبان و ادبیات فارسی و آشنایی نسبی با عکاسی و فیلمبرداری اولین مهارت هایی هستند که باید در آنها تجربه کافی داشته باشید. 


 


 

                 https://parsamoozan.com/userfiles/e27e5a21.jpeg

رشته سینما


 

گرایش های رشته سینما در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد


 

به داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در رشته مقطع کارشناسی دارند باید این نکته را متذکر شد که این رشته در این مقطع گرایشی ندارد و دانشجو پس از یک الی دو سال از تحصیل در این رشته می تواند گرایشی که به آن علاقه دارد را درون دانشکده انتخاب نماید. گرایش های مقطع کارشناسی رشته سینما کارگردانی، تدوین، فیلم نامه نویسی و فیلم برداری می باشد. ادامه تحصیل در رشته سینما در مقاطع بالاتر امکان پذیر است و دانشجویان این رشته در طول سال های تحصیل خود با مراحل ساخت و تولید فیلم،  مبانی زیبایی شناسی، نوشتن فیلمنامه،  موسیقی، عکاسی،  نقد و تحلیل فیلم آشنا می شوند. البته راز موفقیت در این رشته کسب تجربه، تماشای فیلم های متعدد  و مشاهده نقد سینمایی است که منجر به آشنایی حرفه ای با این عرصه می شود. در ادامه به بررسی گرایش ها و دروس تخصصی آنها پرداخته ایم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.


 

گرایش کارگردانی:


 

کارگردان را می توان عنصر اصلی فیلم سازی در تولید هر بخش فیلم معرفی کرد. از ابتدا شروع کار، کارگردان مسئولیت برنامه ریزی برای ساخت فیلم، ارائه راهکار و دستورالعمل به تمامی عوامل اجرایی و بازیگران، نظارت فنی در هر قسمت از تولید فیلم، مهمتر از همه ساخت تصویری هنری را به عهده دارد. کارگردان در همه مراحل کار با تمامی عوامل پشت صحنه از جمله تدوینگر، فیلمنامه نویس و فیلمبردار در تعامل و همکاری مستمر می باشد.


 

دروس تخصصی گرایش کارگردانی:


 

 آشنایی با نقاشی متحرک، صدا، آشنایی با متون نمایشی، مستندسازی، لابراتوار فیلم، جلوه‌ های خاص، کارگردانی، تحلیل فیلم، آشنایی‌ با سبک ‌های سینمایی، مدیریت تولید، شیوه‌ های رهبری بازیگر، اصول بازیگری، تولید برنامه‌ های تلویزیونی و موسیقی فیلم.


 


 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/484d651b.jpeg

رشته سینما


 

گرایش تدوین:


 

پس از اتمام هر سکانس از فیلمبرداری، تدوین آخرین مرحله ای است که روی فیلم انجام می شود. وظیفه اصلی تدوینگر منسجم نمودن مفهوم فیلم می باشد. همچنین حذف سکانس ها و مرتب کردن بخش های مختلف فیلم توسط او انجام می پذیرد.  پس از مرتب سازی صحنه ها و سکانس ها، تدوینگر صداهای ضبط شده را با تصویر ثبت شده هماهنگ می کند.


 

دروس تخصصی گرایش تدوین:


 

موسیقی، مستندسازی، آشنایی با نقاشی متحرک، تدوین، صدا، ترکیب ‌بندی تصویر، شناخت تحلیلی تدوین، تئوری‌های تدوین، آشنایی با سبک‌ های سینمایی، لابراتوار فیلم، موسیقی فیلم و تولید برنامه‌ های تلویزیونی.

 

گرایش فیلمنامه نویسی:


 

اولین مرحله پیش تولید فیلمنامه نویسی می باشد. ماهیت فیلم نامه از دو نوع مستند و داستانی می باشد. پیش از آن که ضبط فیلم آغاز شود باید فیلم نامه ای نوشته شده باشد. فیلمنامه نویس داستانی را برای ساخت می نویسند و در آن تمامی صحنه ها ، شخصیت ها و موسیقی را شرح می دهد. 


 

دروس تخصصی گرایش فیلمنامه نویسی:


 

تصویرنامه نویسی، آشنایی با متون نمایشی فیلم، نمایشنامه ‌نویسی، آشنایی با شعر در ایران و جهان، فیلم، آشنایی با ادبیات کودکان، شخصیت ‌شناسی،  سبک‌های ادبی جهان، تاریخ ادبیات نمایشی، تحلیل فیلمنامه، داستان‌ نویسی،  فیلمنامه نویسی و قصه در ادیان.

 

گرایش فیلمبرداری:


 

تولید صحنه های فیلم به وسیله دوربین های حرفه ای توسط فیلم بردار ضبط می شود. مدیر فیلمبرداری در یک پروژه فیلم سازی از فیلمبردار، دستیاران فیلمبرداری و مسئول دوربین استفاده می کند تا بتواند سکانس های فیلم را ثبت نماید. 


 

دروس تخصصی گرایش فیلمبرداری:


 

تصویربرداری، گریم، صدا، ترکیب ‌بندی تصویر، نورپردازی، پرسپکتیو رنگ و نور، شناخت مواد خام، فیلمبرداری، فیلمبرداری در نقاشی متحرک، شناخت ابزار فیلمبرداری، فیزیک نور و عدسی، جلوه‌ های خاص، تحلیل فیلم و  لابراتوار فیلم.


 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/4b575a6a.jpeg

رشته سینما


 

دانشگاه های مطرح و برتر کشور در گرایش های رشته سینما


 

از مهم ترین دانشگاه های داخل کشور که این رشته را ارائه می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه هنر تهران، دانشکده صدا و سیما، دانشگاه سوره، دانشگاه تربیت مدرس، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه پارس تهران و برخی از دانشگاه های آزاد و سراسری.


 

زمینه های شغلی و بازار کار در رشته سینما


 

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در عنوان های شغلی کارگردان، تدوینگر، فیلمبردار و فیلمنامه نویس فعالیت داشته باشند و یا در مراکز هنری و آموزشی مفاهیم فرهنگی، اجتماعی و هنری را به سایر محصلین منتقل کنند.  به طور کلی این رشته بازار کار خوبی دارد و فارغ التحصیلان سینما با زحمت و تلاش بسیار می توانند در زمینه های شغلی چون دستیار فیلمبردار، دستیار کارگردان، طراحی و نقاشی صحنه، نویسنده فیلمنامه، کارگردان سینما، تولید برنامه‌های سینما، طراحی گریم و ماسک و دستیار تدوین و نورپردازی فعالیت خود را آغاز کنند. درآمد این رشته با توجه به گرایش ها و سوابق کاری که دارد، متفاوتی است و درآمد آن متغیر می باشد. به عنوان مثال بازیگری که در نقش مکمل روی صحنه می رود میزان حقوقی که دریافت می کند با بازیگری که نقش اصلی را به عهده دارد متفاوت است. یا فیلمبرداری که در آتلیه کار می کند درآمد متفاوتی نسبت به فیلمبرداری که به صورت قراردادی بر سر پروژه ای مشغول است، دارد. اما خوبی رشته این است که در هر زیرشاخه ای  به راحتی می توانید وارد شوید و کار کنید.

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد