معرفی رشته فیزیوتراپی

معرفی رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی جزو رشته های توان بخشی است، این یعنی که یک فرد فیزیوتراپ میکوشد با استفاده از ابزار فیزیکی مانند نور گرما سرما و ورزش افرادی که دارای نقص هستند را به روال عادی برگردانند یا از به وجود آمدن یک نقص جلوگیری کنند. با ما همراه باشید تا به تمام جواب های سوال های خود راجع به این رشته و نحوه قبولی در آن و بازار کارش برسید.


 

فیزیوتراپی


 

رشته فیزیوتراپی، جزو یکی از درحال پیشرفت ترین و موردنیاز ترین رشته های تحصیلی در ایران و جهان است؛ دلیل این امر این است که افزایش بی تحرکی مردم و بالا رفتن سن میانگین جمعیت باعث بروز مشکلات فراوان فیزیکی و مکانیکی در انسان ها میشود و کار فیزیوتراپ ها نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا می کند. این رشته، در زیرگروه 1 تجربی دسته بندی می شود و دوره ی تحصیلش 4 سال است و دانشجویان رشته فیزیوتراپی بعد از گذراندن دوره کارشناسی خود می توانند کار خود را به عنوان یک فیزیوتراپ شروع کنند. در ادامه این مقاله سعی می کنیم به تمام سوالات احتمالی شما راجع به این رشته پاسخ دهیم با ما همراه

باشید.


 

فیزیوتراپی به چه معناست و کار یک فیزیوتراپ چیست؟


 

فیزیوتراپی یا فیزیکال تراپی همانطور که مشخص است از دو کلمه تشکیل شده، تراپی به معنای درمان و معالجه اختلال است که با ترکیب شدن با کلمه فیزیک معنای معالجه افراد با عوامل فیزیکی و مکانیکی مثل، نور، سرما، گرما، ورزش و... را بدون استفاده از داروها، قرص ها و عوامل شیمیایی ایجاد می کند.
 

فیزیوتراپیست ها از طریق حرکت و ورزش، درمان دستی، آموزش و مشاوره به افراد آسیب دیده، بیماری یا ناتوانی هارا کنترل و درمان می کنند. آنها سلامتی را برای افراد در هر سنی حفظ می کنند و به بیماران در کنترل درد و پیشگیری از ناتوانی ها و بیماری ها کمک می کنند.

فیزیوتراپ ها از دانش و مهارت های خود برای بهبود طیف وسیعی از شرایط مرتبط با سیستم های مختلف بدن استفاده می کنند، مانند: 


 

عصب شناسی (سکته، مولتیپل اسکلروزیس، پارکینسون)

اسکلتی عصبی-عضلانی (کمر درد، اختلال همراه با شلاق، آسیب های ورزشی، آرتروز)

قلب و عروق (بیماری مزمن قلب، توان بخشی پس از حمله قلبی)

تنفسی (آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی، فیبروز کیستیک).


 

فیزیوتراپ ها در کجا کار می کنند؟ 


 

دانشجویان رشته فیزیوتراپی می توانند بعد از فارغ التحصیلی خود و گذراندن 4 سال دروس رشته فیزیوتراپی در بیمارستان ها، درمانگاه ها، کلینیک های توانبخشی، خانه های سالمندان، سازمان های بهزیستی، سالن های ورزشی و همچنین می توانند در خانه ی افرادی که توانایی درمان در خارج خانه خود را ندارند کار کنند. این موضوع راجع به چند سال اول فارغ التحصیلی است و فیزیوتراپ ها بعد از چند سال کار در این مراکز و بیمارستان ها می توانند مطب و کلینیک خصوصی خود را با گرفتن مجوز آغاز کنند که مقدار سابقه کار مورد نیاز برای تاسیس مطب و کلینیک در مراکز استان ها 6 سال و در شهر های دیگر 3 سال است.

فیزیوتراپ هایی که در بیمارستان ها کار می کنند کارشان به صورت تمام وقت است ولی کسانی که کلینیک و مطب خصوصی افتتاح می کنند، تایم کاریشان دست خودشان است. 


 


 

                 https://parsamoozan.com/userfiles/6e6632e2.jpeg

یک فیزیوتراپ در کلینیک توانبخشی


 

آیا برای کار کردن به عنوان یک فیزیوتراپ گذراندن طرح نیاز است؟


 

خیر، رشته فیزیوتراپی جزو رشته هایی است که نیاز به گذراندن طرح اجباری ندارند و کسانی که مشتاق به کار کردن در مناطق دور افتاده و مشمول طرح هستند، می توانند طرح اختیاری را انجام بدهند. ولی در کل احتیاجی به گذراندن طرح برای گرفتن مجوز برای کار کردن در بیمارستان ها، مراکز درمانی و تاسیس

کلینیک نیست.

چه کسانی می توانند مطب و کلینیک فیزیوتراپی تاسیس کنند؟


 

 همانطور که ذکر شد فیزیوتراپ ها با داشتن سابقه کار 6 ساله در مراکز استان ها و سابقه کار 3 ساله در شهر های دیگر مجوز تاسیس کلینیک و مطب را دریافت می کنند. همچنین افرادی که تخصص طب فیزیکی هم دارند می توانند مجوز تاسیس مطب و کلینیک فیزیوتراپی را کسب کنند.


 

چگونه و با چه رتبه ای می توان در رشته فیزیوتراپی قبول شد؟


 

شما برای پذیرش در رشته فیزیوتراپی باید در کنکور سراسری تجربی شرکت کنید. این رشته پذیرشش به صورت بومی گزینی قطبی است و همانطور که میدانید ایران دارای 5 قطب است که به طور مثال اگر شما برای پذیرفته شدن در داخل دانشگاهی که در قطب شما وجود دارد و شما بومی آن هستید، رتبه ای برابر با کسی دیگر که هم قطب شما نیست به دست آورید شما در آن دانشگاه مورد نظر قبول می شوید. 

تدریس رشته فیزیوتراپی در 15 دانشگاه ایران انجام می شود که اگر پردیس این دانشگاه ها را در نظر نگیریم سالانه حدود 300 نفر در کل کشور در این رشته قبول می شوند که این موضوع نشان از رقابت زیاد برای قبولی بر سر این رشته در سراسر ایران است.

رتبه قبولی کنکور در این رشته بستگی به روزانه یا شبانه قبول شدن شما در این رشته دارد ولی به طور مثال قبولی رشته فیزیوتراپی روزانه در دانشگاه شهید بهشتی، اگر شما بومی منطقه 2 باشید، تا رتبه 2700 امکان پذیر است.


 

چه دانشگاه هایی در ایران رشته فیزیوتراپی را تدریس می کنند؟


 

، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه بابل، دانشگاه شیراز، دانشگاه مشهد، دانشگاه جندی شاپور اهواز، دانشگاه تبریز، دانشگاه همدان، دانشگاه رشت، دانشگاه سمنان، دانشگاه زاهدان و دانشگاه کرمان.


 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/27abf054.jpeg

دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران


 

بازار کار و درآمد فیزیوتراپی چگونه است؟ 


 

همانطور که در ابتدای مطالب گفته شد به علت پیر شدن میانگین جمعیت و افزایش استفاده مردم از تلویزیون ها، گوشی ها، کامپیوتر ها و... و به طور کلی کمتر شدن فعالیت و جنب و جوش بدنی انسان ها مرض ها، آرتروز ها، کمر درد ها، شکستگی ها، دررفتگی ها و... در انسان ها زیاد می شوند و نیاز به فیزیوتراپ ها روز به روز بیشتر می شود. از طرفی چون در کل ایران فقط 15 دانشگاه وجود دارد که این رشته را در دوره کارشناسی تدریس می کنند و تعداد قبولی ها هر سال چیزی حدود 300 نفر است رقابت کاری کم است و بازار کار خوبی برای این رشته وجود دارد. 

رشته فیزیوتراپی رشته ای است که نیازمند کسب تجربه زیادی برای خبره شدن یک فیزیوتراپ تازه کار است. از این موضوع می توان برداشت کرد که هر چقدر شما در کار خود حرفه ای تر بشوید، همان مقدار هم درآمد شما از این حرفه بیشتر می شود؛ و همچنین اگر شما دارای مطب و کلینیک خوب و مجهزی در قسمت های شلوغ شهر باشید به طبع درآمد شما از این کار زیادتر می شود.

ما در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکاتی که هر فرد و دانش آموزی راجع به رشته فیزیوتراپی نیاز به دانستن دارد را جمع آوری و در اختیار شما عزیزان بگذاریم. لازم به ذکر است آموزشگاه پارس آموزان با داشتن بیشترین تعداد رتبه های برتر کنکور نسبت به سایر آموزشگاه های کشور و برگذاری دوره های تدریس و آموزش آنلاین، از در اختیار گذاشتن هیچ اطلاعات و خدماتی به شما دوستان عزیز دریغ نمی کند. ممنون که با ما همراه بودید. 

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد