معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی یک رشته دانشگاهی است که شغل فارغ التحصیلان آن مکمل شغل پزشکان است. بدون تشخیص کارشناسان علوم آزمایشگاهی پزشکان نمی توانند اکثر بیماری ها و مرض های بیمار ها را مشخص و درمان کنند. در ادامه با ما باشید تا مطالب بیشتری راجع به این رشته دانشگاهی با اهمیت بیاموزید.


 

علوم آزمایشگاهی


 

رشته علوم آزمایشگاهی یکی از رشته های مربوط به پیراپزشکی است. و از طریق شرکت در کنکور سراسری تجربی می توان در این رشته پذیرفته شد. شما در این رشته همان طور که از اسمش مشخص است بیشتر وقتتان را در آزمایشگاه سپری می کنید. ابتدا شما دروس تئوری را در کلاس های درسی می آموزید و سپس مطالب یاد گرفته شده را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می دهید. تقریبا تمام دروس تخصصی این رشته یک درس آزمایشگاه مربوط به خودش را همراه دارد و در طول هر ترم درس با آزمایشگاهش با هم ارائه می شوند. در این رشته سر و کار شما با نمونه های مختلف عفونی، دی ان ای، پروتئین، چربی، خون، ادرار، مدفوع و میکروسکوپ، روپوش آزمایشگاهی، سمپلر، دستگاه الکتروفورز، دستگاه سانتریفیوژ و به طور کلی وسایل و چیزهایی که در آزمایشگاه ها پیدا می شوند، است. اگر شما هم جزو علاقه مندان به این رشته اید یا می خواهید اطلاعات خلاصه و مفیدی راجع به این رشته تحصیلی به دست آورید این مقاله انتخاب بسیار خوبی برای شماست. تا انتها با ما باشید تا به جواب سوال هایتان راجع به رشته علوم آزمایشگاهی برسید.


 

یک دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی چه دروس و مهارت هایی را باید یاد بگیرد؟ 


 

یک دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی در دوران تحصیل خود با پاس کردن دروسی مثل میکروب شناسی، انگل شناسی، ویروس شناسی، باکتری شناسی و قارچ شناسی با میکروب ها و عوامل بیماری زای بدن آشنا میشود و توانایی تشخیص این میکروب ها (به جز ویروس ها) را از موارد دیگر موجود در نمونه های آزمایشگاهی مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکتها، پروتئین ها و... پیدا می کند. یک دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی با گذراندن درس بیوشیمی با ساختار های شیمیایی موجود در بدن آشنا می شود، اختلالات بیوشیمیایی بدن را می آموزد و گفتنی است که درس بیوشیمی جزو یکی از مهمترین دروس رشته علوم آزمایشگاهی است و واحد های زیادی را در هر ترم به خود اختصاص داده است.

دانشجویان این رشته با گذراندن وقت زیادی در آزمایشگاه، استفاده از وسایل آزمایشگاهی مثل سمپلر ها، دستگاه های الکتروفورز، سانتریفیوژ ها، هود ، اتوکلاو ها و... را می آموزند. 

به طور کلی دروس اختصاصی ای که یک دانشجوی رشته علوم آزمایشگاه در 4 سال دوره کارشناسی خود می گذراند به این صورت است:


 

بیوشیمی پزشکی1 و آزمایشگاه بیوشیمی پزشکی1، اصول ایمنی و حفاظت در آزمایشگاه، خون شناسی1 و آزمایشگاه خون شناسی1، میکروب شناسی عمومی و آزمایشگاه میکروب شناسی عمومی، اصول فنی و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، انگل شناسی1 (کرم ها) و آزمایشگاه انگل شناسی1، ایمونوهماتولوژی و آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی، ایمنی شناسی پزشکی و آزمایشگاه ایمنی شناسی پزشکی، هورمون شناسی و آزمایشگاه هورمون شناسی، ویروس شناسی پزشکی و آزمایشگاه ویروس شناسی پزشکی، قارچ شناسی پزشکی و آزمایشگاه قارچ شناسی پزشکی، انگل شناسی 2 (تک یاخته و حشره شناسی پزشکی) و آزمایشگاه انگل شناسی 2، خون شناسی 2 و آزمایشگاه خون شناسی 2، آسیب شناسی عمومی و آزمایشگاه آسیب شناسی عملی، اصول مدیریت و قوانین آزمایشگاه، روش های کنترل کیفی در آزمایشگاه های بالینی، بیوشیمی پزشکی 2 و آزمایشگاه بیوشیمی پزشکی 2، باکتری شناسی پزشکی و آزمایشگاه باکتری شناسی پزشکی، فارماکولوژی، آشنایی با بیماری های داخلی، سم شناسی و آزمایشگاه سم شناسی، ژنتیک پزشکی، سمینار، متون انگلیسی و ترمینولوژی پزشکی.


 

                 https://parsamoozan.com/userfiles/ff37f39d.jpeg

یک کارشناس آزمایشگاه در حال انجام آزمایش


 

مقاطع تحصیلی رشته علوم آزمایشگاهی به چه صورت است؟


 

یک دانشجوی رشته علوم آزمایشگاه باید 4 سال دوره کارشناسی را بگذراند تا بتواند به یک کارشناس علوم آزمایشگاهی تبدیل شود. دوره کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی 8 ترم است و تا ترم 7 هیچ دوره کارآموزی و کارورزی ای ندارد ولی در ترم 7 چند واحد کارآموزی در کنار درس های دیگر وجود دارد و ترم 8 این رشته، به طور کل کارورزی است و دانشجو باید در بیمارستان ها یا مراکز آزمایشگاهی دولتی این دوره را بگذراند.

ورود به مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم آزمایشگاهی نیازمند کنکور است ولی دانشجویانی که نمره معدلشان در کلاس خود از همه بالاتر باشد به عنوان نمره الف و استعداد درخشان محسوب می شوند و نیازی به دادن کنکور کارشناسی ارشد برای ورود به این مقطع ندارند و می توانند هر گرایشی از این رشته را که می

خواهند انتخاب کنند.

 گرایش هایی که یک دانشجوی پذیرفته شده در آزمون کارشناسی ارشد رشته علوم آزمایشگاهی می تواند انتخاب کند بسیار نسبت به رشته های دیگر پیراپزشکی گسترده تر است و دانشجو دارای دریایی از انتخاب ها در مقابل خود است. این گرایش ها عبارت اند از: گرایش های شیمی بالینی، گرایش بیوشیمی، گرایش خون شناسی، گرایش انگل شناسی، گرایش میکروب شناسی و ویروس شناسی، گرایش قارچ شناسی، گرایش ژنتیک انسانی، گرایش بیوتکنولوژی، گرایش فیزیولوژی، گرایش ایمونولوژی شناسی، گرایش فیزیک پزشکی پس از تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دانشجویان می توانند با دادن کنکور دکترای این رشته در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند. این دوره 5 سال طول می کشد و پس از آن دانشجویان فارغ التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی طبق شرایطی خاصی اجازه تاسیس یک مرکز آزمایشگاهی خصوصی را دارند.


 

دانشجویان فارغ التحصیل مقطع دکترای رشته علوم آزمایشگاهی در صورت چه شرایطی می توانند یک مرکز آزمایشگاهی تاسیس کنند؟ 


 

دانشجویان فارغ التحصیل مقطع دکترای رشته علوم آزمایشگاهی فقط در صورت مشارکت با دو نفر از فارغ التحصیلان دکتری در گرایش های مختلف دیگر این رشته می توانند مجوز تاسیس یک مرکز آزمایشگاهی را کسب کنند.


 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/00dcd892.png

تصویری از نمای داخل یک آزمایشگاه


 

شرایط کار و درآمد کارشناسان و فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی به چه صورت است؟


 

یک دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی پس از گذراندن 4 سال دروس کارشناسی به یک کارشناس علوم آزمایشگاهی تبدیل می شود که اگر بتواند به استخدام مراکز دولتی و بیمارستان های دولتی در بیاید می تواند درآمد ماهی 5 میلیون تومان را داشته باشد ولی اگر بخواهد در مراکز خصوصی آزمایشگاهی مشغول به کار شود حداکثر می تواند درآمد 2 الی 3 میلیون را داشته باشد. 

ولی اگر فارغ التحصیل دکترای علوم آزمایشگاهی ای بتواند مرکز آزمایشگاهی خود را طبق شرایطی که گفته شد تاسیس کند به طبع می تواند درآمد بسیار بیشتری از کار در یک مرکز آزمایشگاهی را کسب کند.

ما در این مقاله سعی کردیم با ایجاد یک دید کلی نسبت به رشته علوم آزمایشگاهی، شرایط کاری آن، شرایط تاسیس یک مرکز آزمایشگاهی، مهارت هایی که یک دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی به دست می آورد و مقاطع تحصیلی و دروس تخصصی این رشته به شما عزیزانی که به این رشته علاقه مندید یا می خواهید اطلاعات جامعی نسبت به این رشته کسب کنید یاری رسانیم. لازم به ذکر است آموزشگاه پارس آموزان با داشتن بیشترین تعداد رتبه های برتر کنکور نسبت به سایر آموزشگاه های کشور و برگزاری دوره های تدریس و آموزش آنلاین، از در اختیار گذاشتن هیچ اطلاعات و خدماتی به شما دوستان عزیز دریغ نمی کند.

ممنون که با ما بودید.

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد