رشته مهندسی نفت|معرفی و بازار کار

رشته مهندسی نفت|معرفی و بازار کار

رشته مهندسی نفت از جمله زیر شاخه های علوم مادر می باشد که دارای گرایش های فوق العاده کاربردی و مورد نیاز صنایع مختلف می باشد که با کسب آموزش ها و توانایی های لازم میتوان  درعلوم مرتبط مانند پالایش نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت داشته و با توجه به مهارت ها و نگرش های فردی و تخصصی به یک درآمد زایی مناسب رسید.


 


 

اهمیت رشته های مهندسی:


 

در قرنی که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم، مهندسی یک پدیده جهانی می‌باشد‌ و آموزش مهندسی یک ماهیت جهانی دارد. در چنین شرایطی افرادی که به مهندسی علاقه مند هستند به شرط اینکه آموزشهای جهانی و حرفه ای مهندسی رو یاد بگیرند، میتوانند در کشورهای مختلف تحصیل کنند یا به کار حرفه ای مشغول شوند و درآمد های مناسب به دست بیاورند، البته رسیدن به این توانایی های مستلزم کسب آموزشهای لازم می‌باشد‌. به طورکلی در ایران توجه اصلی برای برنامه های آموزشی رشته های مهندسی مانند رشته مهندسی نفت، رشته مهندسی پزشکی و رشته مهندسی شیمی و انواع دیگر رشته های مهندسی دانش افزایی و توسعه مهارتها و نگرشهای مورد نیاز برای حرفه ای شدن است. مطالعه تفاوتهای آموزش مهندسی بین جوامع مختلف به ایجاد، سامانه آموزشی کارآمد و پیشبرد فهم عمیق تر جوامع کمک میکند. بنابراین برای دستیابی به صنعتی پایدار، انطباق نظام آموزشی با نیازهای صنعت ضروری است. انتخاب روشهای آموزشی مناسب در چند دهه‌ی اخیر باعث شده که خیلی از کشورهای جهان بازنگری عمیقی درآموزش مهندسی داشته باشند و این رشته مورد استقبال دولت ها  قرارگیرد. 

امروزه، بازار کار صنعت به مهندسانی نیاز دارد که توانایی حل مسائل پیچیده مدیریتی را که شامل فعالیتهای تیمی و مهارتهای ارتباطی می‌باشد، را دارا باشند و آموزشهای اساسی رو کامل یاد گرفته باشند و توانایی اجرایی کردن این آموزشها رو داشته باشند.


 


 

معرفی رشته مهندسی نفت:


 

یکی از مراکز تحقیقاتی بزرگ در خاورمیانه پژوهشگاه صنعت نفت می‌باشد، که بیشتر از نیم قرن است که در جهت رفع مشکلات صنعت نفت و گاز خدمات گسترده و قابل توجهی را انجام داده است. نظارت و هدایت پروژه های عملیاتی، پژوهش های علمی و برنامه ریزی های کاربردی در حوزه نفت از اهداف اصلی این صنعت می‌باشد. به دلیل فراوان بودن نفت و گاز در کشور ما، توجه به علوم مرتبط مورد تاکید دولت و مسئولین می باشد، بنابراین رشته مهندسی نفت در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد مثلا در صنایع شیمیایی، پالایش نفت و پتروشیمی. به همین دلیل پیشرفت و ترقی در این رشته و صنعت علاوه بر درآمد زایی برای افراد میتواند راهی برای خودکفاییکشور در این صنعت باشد. ‌

مهندس نفت به فردی گفته می‌شود که قوانین مهندسی، زمین شناسی، پیش بینی بیشترین برداشت، تولید نهایی و نرخ تولید رو مطالعه و به حفاری و بهره برداری منابع نفت نظارت داشته باشد.

برنامه آموزشی دوره کارشناسی دانشکده های مهندسی نفت، برای رشته مهندسی نفت به این صورت که برای دانشجویان یک پایه‌ی‌ قوی از ریاضی، فیزیک، زمین شناسی، کاربردهای کامپیوتر و قوانین مهندسی ایجاد میکند. در دوران تحصیل، آموزشها از موضوعات عمومی مهندسی به موضوعات اختصاصی مهندسی نفت تغییر پیدا میکند.دانشجویان سال اول و دوم دروس مربوط به رشته ها ی فیزیک، ریاضی و مهندسی را مطالعه می کنند و با قوانین شیمیایی، فیزیکی و زمین شناسی برای کنترل ازدیاد برداشت از مخازن آشنا می‌شوند. در دو سال بعد مطالعات وسیع تری از زمین شناسی و مهندسی نفت و موضوعات تخصصی و مهارتهای تجاری مثل ارزیابی اقتصادی ومدیریت پروژه توسعه را آموزش خواهند دید، که هدف کلی از این برنامه مدیریت و جنبه های مربوط به تجارت در مهندسی نفت است.از دروس عمومی  و تخصصی رشته مهندسی نفت میتوانیم به ریاضی عمومی، شیمی عمومی، برنامه نویسی کامپیوتر، زمین شناسی عمومی، مکانیک سیالات، انتقال حرارت، استاتیک، ترمودینامیک، موازنه انرژی و مواد، زمین شناسی نفت و کارگاه های عمومی اشاره کرد.

 

گرایش های رشته مهندسی نفت:


 

از جمله گرایشهای رشته مهندسی نفت که کاربردهای فراوانی در صنعت دارند می‌توان به گرایش مهندسی حفاری، که شامل عملیات حفاری می‌باشد و دروس مکانیک سنگ و سیال در این گرایش بسیار اهمیت دارد، اشاره کرد. و از دیگر گرایش ها میتوان مهندسی مخازن نفت، را نام برد که در این گرایش اصول پایه و کاربردی شیمی و فیزیک

از اهمیت ویژه ای برخورد است و هدف از این گرایش، راه های دستیابی برای بهبود اقتصاد می‌باشد. مهندسی بهره برداری از منابع نفت و مهندسی اکتشافات از دیگر گرایش های کاربردی این رشته می‌باشد.


 

توانمندیهایی که فارغ التحصیلان رشته مهندسی نفت باید داشته باشند:


 

-داشتن تخصص در فعالیتهای مهندسی

-برآورده ساختن با نیازمندی های ایمنی

-توانایی تشخیص، ارزیابی و حل مسائل 

-مهارت برقراری ارتباط کتبی و شفاهی با دیگران

-توانایی انجام دادن محاسبات و طراحی

-عملگرا و خلاق بودن

-توانایی انجام دادن کار بدون نیاز به سرپرست

-توانایی پذیرفتن مسئولیت ها

https://parsamoozan.com/userfiles/d7d09ca6.jpeg
 

  

مهندسین رشته ی مهندسی نفت،توانایی انجام چه فعالیت های رو دارند:


 

-مطالعه درباره زمین شناسی و کسب اطلاعاتی برای تعیین بهترین و ارزان ترین نوع تجهیزات حفاری، روشهای حفاری و بهترین مکان حفاری

-همکاری در خصوص تخمین ظرفیت اقتصادی نفت و گاز مخزن با آزمایش مستقیم چاه

-مشخص کردن نوع مخزن و نرخ تولید و دما و فشار مخزن

-تعیین بهترین راه برای توسعه مخازن گازی و نفتی و نرخ تولید مناسب برای کسب بیشترین سود

-تعیین روشهای کنترل جریان نفت و گاز از چاه و نگه داشتن حد نصاب تولید

-به کارگیری روشهای انتقال نفت و گاز مخازن به سطح شامل استفاده از پمپ های ته چاهی و سیستم فرآوری مصنوعی با گاز

-مطالعه درباره عملکرد تجهیزات، مشکلات محیطی و طرز عمل نفت هنگام تولید رسوبات و آب

- اداره عملیاتهای و فعالیتهای در هماهنگی با قوانین زیست محیطی

 

 

بازارکار و درآمد رشته مهندسی نفت:


 

بازار کار این رشته در کشور ما به این صورت است که فارغ التحصیلان مهندسی نفت زمینه های شغلی متفاوتی دارند که از اولین موارد وزارت نفت است. این مهندسین ها در شغل های مثل مفسر نمودارگیری از چاه، مهندس حفاری، مهندس تولید یا مهندس مخزن استخدام می‌شوند. عده ای از فارغ التحصیلان این رشته نیز بر اساس علاقه شخصی در شرکت های خصوصی مشغول به کار می‌شوند.

تفکر عمومی از درآمد مهندسان رشته مهندسی نفت  به این صورت است که حقوق عالی دریافت میکنند، اما با توجه به اینکه این متخصصین در کدام بخش از صنعت کار میکنند و با توجه به اینکه سابقه افراد و مهارت شان به چه صورت می‌باشد و در محیط دولتی یا خصوصی مشغول به کار هستند درآمدهای متفاوتی کسب میکنند. ولی اگر شخصی کارآفرین و نوآور باشد شرایط متفاوتی دارد و براساس میزان تلاش و  زمینه فعالیت و تخصص، درآمد بیشتری خواهند داشت.

 از جمله دانشگاه‌های که در کشور رشته مهندسی نفت را دارا می‌باشند، دانشگاه صنعتی شریف تهران، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه صنعت نفت اهواز، دانشگاه نفت آبادان، دانشگاه باهنر کرمان و..... 

 

 

https://parsamoozan.com/userfiles/873481f1.jpeg

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد