ماه پایانی کنکور نکات مهم برای پیشرفت دقیقه 90

ماه پایانی کنکور نکات مهم برای پیشرفت دقیقه 90

درس خواندن در روز های پایانی برای کنکوری ها یک چالش جدی به حساب می آید؛ عده ای انگیزه شان را از دست داده و افت می کنند و عده دیگری به تلاش خود افزوده و نتایج قابل توجه ای می گیرند. در این مقاله به شرح این چالش ها و بیان راهکار های آن می پردازیم.

  

چالش‌های مطالعه ماه‌های آخر سال کنکور :

همیشه انجام یک کار در دقیقه 90 سخته؛ قانونی وجود دارد به نام پارکینسون که میگه : 'آدما به اندازه وقتی که دارن, یک کار رو انجام میدن' مثلا, اگر برای خوندن یک فصل از کتاب و رسوندنش به امتحان یک هفته وقت داشته باشید, خوندن اون یک فصل یک هفته طول میکشه, اما اگر همین یک فصل رو فردا امتحان داشته باشید, خوندنش,فقط همین یک روز رو زمان میبره. در مورد کنکور چطور؟


https://parsamoozan.com/userfiles/2783c8af.png

شکل 1_ حتی بعد دقیقه 90 هم وقت اضافه هست


 

پس این که ما همه چیز رو به دقیقه 90 موکول کرده باشیم خیلی عجیب نیست؛ توی فوتبال هم دقیقه های پایانی همیشه پر هیجان تره و بازیکنا بیشتر تلاش میکنن. پس نگران این موضوع نباشید که نکنه من عقبم و باید خدای ناکرده پشت کنکور بمونم و ... باید بگم که اوضاع اکثر داوطلبا از شما بهتر نیست. پس اولین چیزی که مهمه, این که فکر نکنید فقط شما هستین که شرایط دقیقه نودی رو تجربه می کنین.

البته به این بهانه که فرصت دیگه تمومه و چیزی به کنکور نمونده خودتون رو سرگرم چیزای بیهوده نکنید؛ دومین چیزی که باید بهش اشاره کنم این که توی دقیقه 90 هم میشه گل زد؛ کم نبودن بازی هایی که سر دقیقه آخر نتیجه شون عوض شده و جای برنده و بازنده عوض شده.

درس خوندن توی ماه های آخر, مثل بازی کردن توی دقیقه های آخر بازی میمونه, پر هیجان, پر تنش و البته سرنوشت ساز. چالش هایی برای درس خوندن در این ماه های آخر هست که دوست دارم بیشتر دربارش صحبت کنیم.

احساس تنگنا :

اولین چالشی که خیلی هم جدی هست, احساس گیر کردن در تنگنا هست. توی این هفته های آخر داوطلبا دو دسته میشن, دسته اول که خوب خوندن و فکر میکنن دیگه کار تمومه و دیگه تلاش نمیکنن؛ دسته دوم که خوب نخوندن و فکر میکنن دیگه کار تمومه.


 

الگوریتم حل ماز (Maze) در جاوا — از صفر تا صد | مجله فرادرس
 

شکل 2_ حس تنگنا رو میشه به گیر کردن در یک هزارتو تشبیه کرد


 

هر دو دسته اشتباه میکنن, دسته اول به این خوش خیالی فرصت جمع بندی موثر رو از دست میدن و دسته دوم به همین بهانه فرصت خوندن درسای نمره بیار رو از دست میدن؛ اما چاره چیه؟ خودتون رو از بند زمان رها کنید.

دسته اول که فکر میکنن همه چی رو خوندن و دیگه نیازی به بیشتر خوندن ندارن, باید به این فکر کنن که تیم های قهرمان همیشه تا پایان بازی ادامه میدن؛ فرض کنید یک تیم, بازی برده رو سر 3 دقیقه آخر رها کنه و بازیکنا بشینن رو زمین و استراحت کنن؛ به نظرتون چی میشه؟ خب معلومه بازیکنای حریف بیکار ننشستن و میان پشت هم گل میزنن.

دسته دوم که فکر میکنن دیگه کار تمومه و چیزی نمونده که سوت پایان زده بشه. باید به این فکر کنن که بازی هنوز تموم نشده و خیلی از تیم های موفق از همین فرصت دقیقه 90 استفاده کردن و نتیجه رو عوض کردن. بنابراین چه جزو دسته اولین و چه جزو دسته دوم باید بهتون یادآوری کنم که بازی هنوز تموم نشده و باید تا دم کنکور درس خوندن و تست زدن رو ادامه داد.


 

بی برنامه شدگی :


 

به نظر شما, کشتی ها چه زمانی توی دریا گم میشن؟ 

اگه تجربه مسافرت با کشتی رو داشته باشید حتما دیدین که توی دریا, تا چشم کار می کنه فقط آبه و آب, هیچی چیزی وجود نداره که بفهمیم درست میریم یا نه. مثل جاده های روی زمین یا حتی بیابونا نیست که بگیم خب اون دور دورا یه کوه میبینیم و مثلا اون باشه نشونه که گم نشیم. توی دریا همه چیز فقط آبه و آسمون. پس دریا نوردا چجوری گم نمیشن؟ اونا با قطب نما و نقشه ای که دارن, و البته با دونستن این مطلب که الان کجای نقشه هستن, راهشون رو به راحتی پیدا میکنن و به مقصد میرسن. پس یه کشتی نباید گم بشه دیگه. اما اصلا این طور نیست؛ حتی با این همه تکنولوژی که امروزه وجود داره, سالانه بعضی کشتی ها راهشون رو گم میکنن و گرفتار

طوفان دریا میشن. چه چیزی باعث میشه تا کشتی ها گم بشن؟ هر یک از سه عاملی که راهنماییشون میکنه اگه گم بشه اونا هم گم میشن. قطب نما, نقشه و دونستن این که اونا کجا هستن, چیزایی هستن که هر ناخدایی باید داشته باشه.

یه داوطلب کنکور هم همین شکلی گم میشه و به جای رسیدن به رتبه دلخواه ش هزاران رتبه عقب تر میفته. اما راهنما های کنکوریا چه چیز هایی هستن؟ برنامه, پشتیبان و هدف برنامه برای دانش آموز کنکوری مثل همون نقشه س, اگه نداشته باشه نمیدونه باید کجا بره, بخاطر همین بین درسا گم میشه, کمی فیزیک میخونه, بعد که حس میکنه موثر نبوده میره سراغ شیمی و بعد ریاضی و ... اما هیچ کدوم رو به درستی نمی خونه؛ چون وسط راه حس میکنه که داره اشتباه میره, تا بیاد برگرده همونم که خونده از دست میده.

پس توی روزای باقیمانده هم مثل روزای اول باید با برنامه پیش رفت و به هیچ عنوان ازش جدا نشد.


 


 


 

قطب نما چیست و چه انواعی دارد؟ - مگنت 98

شکل 3_ پشتیبان برای کنکوری کار قطب نما برای ملوان رو می کنه


 


 

پشتیبان برای دانش آموز مثل قطب نما میمونه که مسیر رو نشون میده, اگر کمی به چپ یا راست بچرخید سریعا قطب نما اونو به شما نشون میده و یادآور میشه که دارین اشتباه می کنین. شاید فکر کنید که توی این فرصت باقی مونده دیگه پشتیبان به درد نخوره, اما اینجوری نیست. داشتن پشتیبان خوب توی روزای آخر, خیلی مهمتر از روز اوله؛ چون روزای آخر, دقیقا وقتی که فکر می کنید خسته شدین و دیگه حوصله ادامه دادن ندارین یا فکر می کنین, حالا که دیگه فرصتی نمونده درس خوندن فایده ای نداره, کمکتون میکنه که ادامه بدین.

 سومین و مهمترین چیزی که باید داشته باشید هدف هست. توی روزای آخر هم مثل روزای اول به شغل رویایی تون فکر کنید؛ هنوز هم برای رسیدن به اون باید تلاش کنید و بدونین که بازی هنوز تموم نشده.

ما در پارس آزمون همه این ها رو برای شما فراهم کردیم؛ اینجا رتبه های برتر کن نیستن؛ اگه فکر میکنی که دیگه وقت تمومه پس وقتشه که با ما تماس بگیری.


 

بی انگیزگی :


 

یکی از مهمترین چیزایی که دانش آموزا ازش گلایه میکنن از دست دادن انگیزه تو روزای آخره. در این مورد باید به دو تا نکته توجه داشته باشید. اول اینکه این از دست دادن انگیزه برای همه اتفاق میفته و طبیعی, نکته دوم اینکه این یک پدیده مقطعی هست و نباید گرفتارش شد و بهش دامن زد.

این که انسان گاهی انگیزه خودش رو از دست بده یک امر کاملا طبیعی و برای هر کسی میتونه اتفاق بیفته؛ دقیقا مثل کیلومتر های آخر سفر که آدم انگیزه ش رو از دست میده؛ اما این یه چیز کاملا طبیعی چون شما خسته شدین و به مدت طولانی تلاش کردین؛ پس نگران نباشید که این روزا کمی بی حوصله طور شدین و مثل گذشته درس نمیخونین.

اما نکته دوم که خیلی مهمه و باید بهش توجه بشه اینه که نباید گرفتار این اوضاع بشید و با گفتن این جمله ها که فایده نداره و نمیشه و ... اوضاع رو بدتر نکنید. مدت کوتاهی به خودتون استراحت بدین و از درس دور بشید اما بعد از این که خستگی تون در اومد سریعا به درس برگردید و با برنامه ریزی دقیق ادامه بدین.

اگر حس کردین که پس از طی یه دوره کوتاه استراحت, انرژی کافی یا انگیزه کافی برای ادامه دادن ندارین اصلا نگران نباشید و با پارس آموزان تماس بگیرید؛ ما با شما هستیم تا روزی که نتیجه دلخواه تون رو بگیرید.

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد