درس دینی کنکور را چگونه بخوانم؟

درس دینی کنکور را چگونه بخوانم؟

به طور کلی ما در این مقاله سعی کردیم که نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری را برای شما به شکل مشخص و واضحی بیان کنیم. گرچه قبول داریم که این درس ساده و شاید سطحی باشد اما نکته مهم این است که شما باید برای هر درس استراتژی درستی انتخاب کنید


 

با نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری آشنا شوید


 

درس دینی را به واقع می توان یکی از ساده ترین دروس در کنکور دانست که در دسته بندی درس های عمومی قرار دارد. این درس به طور میانگین 15 دقیقه تا 20 دقیقه زمان دارد اما نکته ای که وجود دارد این است که دانش آموزان و داوطلبان باهوش معمولا سعی می کنند دینی را در سریع ترین زمان ممکن پاسخ بدهند تا زمان باقی مانده را صرف پاسخگویی در درس هایی مانند زبان و عربی کنند. از این نظر نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری اهمیت دارد.

همانطور که در بالا بیان کردیم مهمترین چالشی که در مورد دینی وجود دارد داشتن سرعت بالا در عین دقت است. یعنی زمانی این سرعت بالا عملا کارایی خوبی خواهد داشت که شما پاسخگویی خوبی به این درس داشته باشید. از طرف دیگر دینی درسی محسوب می شود که تا حدودی حفظی است و کمتر بعد مفهومی می توان در آن پیدا کرد.

البته در سال های گذشته دینی تغییر روند داده است و به نوعی سعی کرده اند که سوالات مفهومی تری از این درس طرح کنند اما همچنان می توان گفت که درس دینی یک درس حفظی است و این می تواند تاثیر زیادی در پیدا کردن نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری داشته باشد.
 

اصولا درس های ساده ای مانند دینی، ادبیات و ... که چندان جای مانور ندارد و فرم سوالات در آن مشخص است استفاده از بانک سوالات کنکورهای دوره های گذشته به خصوص کنکورهای خارج از کشور می تواند کاملا راهگشا باشد. یکی از مواردی که باید در نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری رعایت کنید دقیقا همین زدن تست بی شمار است.

                 https://parsamoozan.com/userfiles/3dcffc1b.jpeg
 

 

نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری چگونه باید باشد؟


 

مهمترین چالشی که در خواندن درس دینی وجود دارد این است که این درس از دو بخش مهم تشکیل شده است. بخش اول مربوط به آیات و بخش دوم مربوط به متن درس است. اصولا در هر درس دینی تلاش شده است که میان این دو بخش ارتباطی موثر برقرار شود و به نوعی متن درس از روی آیات نوشته شده است و استنباطی از آیات می باشد این فرمول ساده می تواند مهمترین راهکار در نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری را به شما نشان دهد. هر بخش از درس بر اساس آیه یا آیاتی از ابتدای درس عنوان شده است. شما باید سعی کنید برای هر بخش از درس یا بهتر بگوییم هر خط از درس آیه ای را پیدا کنید که در ابتدای درس آورده شده است. این کار چیزی شبیه به یک بازی می باشد اما نتیجه بازی بسیار جذاب تر است.

زمانی که شما بتوانید بخش های مختلف را به آیات مختلف متصل کنید و به نوعی این حلقه نامرئی را آشکار کنید، عملا 90 درصد سوالات کنکور برای شما روشن می شود. در کلام ساده تر وقتی شما درک کنید که کدام بخش از درس به کدام آیه مرتبط است می توانید سوالات مربوط به آیه، آیات ترکیبی، تکریب چند بخش از درس و ... پاسخ بدهید. این کار می تواند دینی را از حالت حفظی به شکل مفهومی دربیاورد.

همانطور که می بینید نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری می تواند بسیار جذاب و شبیه به بازی باشد، به شرطی که خودتان بخواهید. با پیدا کردن رابطه های معنا دار میان آیات و بخش هایی از درس عملا شما مفهوم درس و آیه را به صورت همزمان کشف می کنید. البته این کاری است که باید معلمان دینی انجام دهند و به نوعی وظیفه آن هاست، اما به هر حال اگر این کار توسط آن ها انجام نگرفت خودتان دست به این کار بزنید. این نوع حرکت و نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری می تواند موفقیت خوبی برای شما به همراه داشته باشد.

 


 

https://parsamoozan.com/userfiles/6d7d3371.jpeg

آیا سوالات درس دینی تکراری است؟

 

آیا سوالات درس دینی تکراری است؟

 

در ابتدای این مقاله عنوان کردیم که درس دینی و ادبیات و چند درس دیگر عملا محدود هستند و نمی توان در سوالات آن چندان خلاقیت زیادی پیدا کرد. در صورتی که طراح بخواهد از این فرم خارج شود عملا سوالات دینی می تواند بسیار سخت تر از حالت عادی شود که این موضوع می تواند دردسرساز باشد.

از این رو می توان به صورت تجربی گفت که شما با استفاده از تست های مکرر می توانید فرم کلی سوالات را به دست بیاورید و بدانید که دقیقا از هر مفهوم یا از هر فرم  چه نوع سوالاتی طرح می شود. این کار می تواند چراغ راه مهمی برای پیدا کردن نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری محسوب  شود.

یکی از مهمترین چالش هایی که دانش آموزان در ابتدای دوران مطالعاتی خود دارند این است که آن ها در ابتدا دوست دارند برای همه دروس زمانی برابر و البته طولانی مدت صرف کنند و با این ایده می خواهند رتبه یک کنکور شوند. اما هرچه قدر که زمان رو به جلو می گذرد مشخص می شود که نه تنها نمی توان همه دروس را به یک اندازه مطالعه کرد بلکه باید میان درس های مختلف نیز رفتاری های گوناگون داشت.

مطالعه بانک سوالات و نگاه کردن به آن ها حتی قبل از شروع به مطالعه می تواند ایده کلی از زمان بندی میان دروس را به شما بدهد.

 

 

https://parsamoozan.com/userfiles/3291cda7.png

 

پایان سخن


 

به طور کلی ما در این مقاله سعی کردیم که نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری را برای شما به شکل مشخص و واضحی بیان کنیم. گرچه قبول داریم که این درس ساده و شاید سطحی باشد اما نکته مهم این است که شما باید برای هر درس استراتژی درستی انتخاب کنید.

استراتژی که در نحوه مطالعه درس دینی برای کنکور سراسری بیان کردیم این بود که شما هر چقدر بتوانید رابطه میان آیات و بخش های متنی درس را بیشتر پیدا کنید احتمال موفقیت شما نیز بیشتر می شود. این یک نوع بازی در درس دینی محسوب می شود. البته بازی که نه تنها وقت تلف کنی محسوب نمی شود، بلکه کاملا می تواند شما را برای یک آزمون خوب و عالی آماده کند.

یادتان باشد کسانی موفق هستند که بتوانند مسیر و استراتژی مناسبی برای خودشان پیدا کنند و این استراتژی چیزی نیست که بتوان از هر جایی آن را به دست آورد.

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد