معرفی رشته زبان آلمانی

معرفی رشته زبان آلمانی

یکی از رشته های مهم زبان که در دنیا بسیار مطرح می باشد رشته زبان آلمانی می باشد. این رشته سخت نیاز به تلاش و ممارست زیادی است تا بتوانید از آن موفق بیرون بیایید. این زبان از دو گرایش برخوردار بوده که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان تحصیل برای دانشجویان وجود دارد.


 

معرفی رشته زبان آلمانی


 

یادگیری زبان های متعدد علاوه بر ایجاد ارتباطات مهم و سرنوشت ساز، ما را با آثار افراد برجسته، تفکرات و اندیشه های افراد بزرگ آن کشور، تاریخ و تمدن و نگرش های مختلف آنها نسبت به مسائل مختلف آشنا می سازد. کشور آلمان یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا در مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی محسوب می شود. به همین دلیل امروزه نیاز به یادگیری زبان آلمانی برای برقراری تعامل و ارتباط بسیار احساس می شود. این زبان از پیچیده ترین و سنگین ترین زبان های دنیا است که برای یادگیری آن باید فردی پرتلاش و با پشتکار بود. در رشته زبان آلمانی کلمات با پیشوند بیان می شوند و گاها طولانی و سخت تلفظ می شوند. این رشته از زبان انگلیسی دشوارتر است و کلمات در سه دسته خنثی، مذکر و مونث قرار می گیرند. علاوه بر آلمان، زبان اصلی کشورهای دیگری نیز چون سوئیس، لوکزامبورگ، اتریش، لیختن‌اشتاین، آدیجه، آلتو،   بخش هایی از بلژیک و تیرول جنوبی زبان آلمانی می باشد و حدود 220 میلیون نفر به این زبان صحبت می کنند. بنابراین این زبان از زبان های پرکاربرد محسوب می شود.  در سایت های خارجی پس از زبان انگلیسی و روسی این زبان در رده سوم قرار دارد.  همچنین در بین ویکی پدیاهای زبان های دیگر،  ویکی پدیای آلمانی در رتبه چهارم قرار دارد. 

                 
 

مسیر ورود به رشته زبان آلمانی در دانشگاه


 

علاقه و انگیزه در یادگیری رشته زبان آلمانی حرف اول را می زند. بنابراین پیش از ورود به این رشته باید مطمئن باشید که به آن علاقه دارید. اگر به این رشته به چشم منبع درآمد نگاه کنید قطعا در آن موفق نخواهید شد و صرفا یک مدرک اخذ کرده اید. برای ورود به مقطع کارشناسی می بایست از طریق آزمون سراسری در گروه زبان های خارجه شرکت کنید و زبان آلمانی را در انتخاب آزمون خود قرار دهید. در صورت قبولی در این رشته شما ابتدا با حروف این زبان آشنا خواهید شد. البته ثبت نام بدون کنکور یکی دیگر از روش های قبولی در این رشته می باشد. . ظرفیت این رشته به طور معمول بین 120 دانشجو در دانشگاه های سطح کشور می باشد. که 105 نفر در دوره روزانه و 15 الی 20 نفر در دوره شبانه  و حدود 60 نفر در دانشگاه های آزاد اسلامی  تحصیل خواهند کرد.


 

گرایش های رشته زبان آلمانی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری


 

پس از 4 سال تحصیل در رشته زبان آلمانی شما با اصول، گرامر،  مکالمه و نگارش این زبان آشنا خواهید شد و بعد از اینکه این زبان را به طور کامل فرا گرفتید می توانید مقالات، کتاب ها و سایر آثار ادبی و فرهنگی این زبان را به فارسی و برعکس ترجمه  نمایید. سپس می توانید در یکی از دو گرایش این رشته گرایش مترجمی زبان

 آلمانی، گرایش زبان و ادبیات آلمانی ادامه تحصیل دهید. امکان تحصیل در هر  سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در این رشته زبان وجود دارد.


 

https://parsamoozan.com/userfiles/a83af9c8.jpeg


 

گرایش مترجمی زبان  آلمانی:   


 

در گرایش مترجمی دانشجو با گرامر، نگارش و مکالمه به طور تخصصی آشنا خواهد شد و به آنها به طور حرفه ای می پردازد. پس از اتمام تحصیل مترجم این رشته می تواند یک اثر ادبی را از زبان فارسی به زبان آلمانی و برعکس ترجمه کند. این گرایش تلاش مضاعفی را نیاز دارد تا بتوان نتیجه عالی کسب کرد. 


 

دروس تخصصی مترجمی زبان آلمانی: 


 

زبان‌شناسی‌ همگانی‌، زبان آلمانی، جمله‌نویسی‌ و مقدمات‌ انشاء،  بررسی‌ تطبیقی‌ ساختمان‌ دستور زبان‌ فارسی‌ و زبان‌ آلمانی‌. ترجمه‌ ساده‌ از آلمانی‌، ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌، زبان‌ دوم‌ (یک‌ زبان‌ اروپایی‌)، ترجمه‌ متون‌ علوم‌ انسانی‌،  اصول‌ ترجمه‌، ترجمه‌ پیشرفته‌ از فارسی‌، مبانی‌ نگارش‌ فارسی‌، تلخیص‌ متون‌، انشا، بررسی‌ ترجمه‌های‌ متون‌ اسلامی‌، درآمدی‌ بر ادبیات، ترجمه‌ نامه‌های‌ اداری‌ و بازرگانی‌، ترجمه‌ ساده‌ از فارسی‌.


 

گرایش زبان و ادبیات آلمانی:


 

این گرایش بر روی ادبیات تمرکز دارد. دانشجو در این مقطع با صرف و نحوه و ساختار لغوی زبان آلمانی آشنا می شود و بیشتر بر روی ادبیات، تاریخ، نمایشنامه، رمان و شعر آشنا متمرکز خواهند شد. علاوه بر این به فن ترجمه و مطابقت های این زبان با زبان فارسی می پردازند.


 

دروس تخصصی زبان و ادبیات آلمانی: 


 

زبان‌شناسی‌ همگانی‌، زبان آلمانی، جمله‌نویسی‌ و مقدمات‌ انشا، بررسی‌ آثار ترجمه‌ شده‌ از آلمانی‌ به‌ فارسی‌. ترجمه‌ ساده‌ از آلمانی‌ به‌ فارسی‌، سخنرانی‌ و بحث‌، بررسی‌ و نقد شعر، خواندن‌ متون‌ ساده‌، ترجمه‌ متون‌ اسلامی‌، خواندن‌ متون‌ پیشرفته‌، اصول‌ نامه‌نگاری‌، انشا، بررسی‌ آثار منثور، گزیده‌ای‌ از ادبیات‌ مردمی‌ جهان‌، بررسی‌ چند نمایشنامه‌،  ترجمه‌ پیشرفته‌، تلخیص‌ متون‌، درآمدی‌ بر ادبیات‌، خواندن‌ با تفسیر.


 

دروس مشترک در گرایش های زبان آلمانی:


 

دستور پیشرفته‌، دستور زبان‌ آلمانی‌، تمرین‌ واژگان‌ و اصطلاحات‌،  درک‌ مفهوم‌ متن‌ و تمرین‌ بیان‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ دستوری‌ متن‌، گفت‌ و شنود و آزمایشگاه‌، اصول‌ تحقیق‌ .


 

https://parsamoozan.com/userfiles/c81a5c2f.jpeg


 

دانشگاه های مطرح و برتر کشور در گرایش های رشته زبان آلمانی


 

تنها در چند دانشگاه مطرح کشور  امکان تحصیل در آنها  وجود دارد که عبارتند از:
 

دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز .

البته در صورت داشتن مدرک تحصیلی معتبر در گرایش های زبان آلمانی می توانید به راحتی به این کشور مهاجرت کنید. همچنین تحصیل در این رشته   موقعیت مناسبی را برای ادامه تحصیل   در کشور آلمان به وجود می آورد.

https://parsamoozan.com/userfiles/5c548618.jpeg


 

زمینه های شغلی و بازار کار در رشته زبان آلمانی


 

بازار کار رشته زبان آلمانی نیازمند افراد مسلط و حرفه ای است. پس از فارغ التحصیلی می توانید شغل متناسب با رشته خود را بیابید. مترجم این رشته زمینه های کاری بسیاری دارد. مطبوعات، لیدر تور در صنعت گردشگری، آموزشگاه ها، موسسات آموزشی، مدارس غیر انتفاعی، دانشگاه ها، وزارتخانه ها، ترجمه کتاب، روزنامه و مقاله و صدا و سیما ازجمله محل هایی است که می تواند در آن فعالیت داشته باشد. افرادی که فارغ التحصیل گرایش زبان و ادبیات آلمانی هستند می تواند به آموزش زبان آلمانی بپردازد. اگر درباره بحث درآمد بخواهیم صحبت کنیم همه چیز به خود شما بستگی دارد. اگر در این رشته حرفه ای باشید درآمد بیشتری نیز خواهید داشت. تدریس در آموزشگاه درآمد متوسطی را برای شما خواهد داشت. اما اگر به عنوان موسس و کارآفرین به آن بیندیشید قطعا درآمد بیشتری در این حوزه کسب خواهید کرد. اگر تدریس خصوص داشته باشید با تعداد دانش آموز کافی می توانید درآمد بالایی به دست آورید. یکی از راه کسب درآمد ترجمه فیلم های آلمانی است که با فروش آن به سایت های فیلم علاوه بر درآمد حرفه ای و معروف شوید. کار در سفارتخانه یا وزارتخانه ها نیز حقوق بالایی خواهد داشت اما باید توانایی های لازم برای استخدام را داشته باشید. ترجمه و فروش کتاب نیز بستگی به میزان تیتراژ و فروش کتاب بستگی خواهد داشت. کار در شرکت های بازرگانی نیز حقوق مشخصی خواهد داشت که بسته به اعتبار شرکت حقوق ثابت خواهید داشت. 

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد