مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری

مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری

در بطن داستان فلسفه و منطق دو مفهوم کاملا جدای از هم هستند اما شما قرار نیست با این دروس منطق دان یا فیلسوف شوید. بنابراین این گزاره می تواند نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری را برای شما تعیین کند. در کلام ساده تر شما در درس فلسفه و منطق یک ناظر هستید
 


 

نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری را یاد بگیرید.


 

به عقیده بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور درس فلسفه و منطق جزو سخت ترین دروس گروه انسانی محسوب می شود. به خصوص که در سال های گذشته فرم سوالات تغییر کرده است و عملا سوالات به سمت مفهومی شدن رفته است. در اینجاست که نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری می تواند کمک بزرگی به ما در این زمینه کند.مسئله مهمی که در مورد درس فلسفه و منطق وجود دارد این است که عملا این درس از دو کتاب درسی مجزا تشکیل شده است، در حالی که یک نوع سوال برای آن طراحی می شود. در کلام ساده تر ما با آزمونی رو به رو هستیم که از دو ماده درسی جداگانه تشکیل شده است. شاید این دو ماده درسی قرابت هایی با یک دیگر داشته باشند اماعملا هر کدام از آن ها دروس جداگانه ای محسوب می شود. این چالش زمانی بزرگتر و مهم تر می شود که بدانیم عملا در سال های گذشته طراحان سوال تصمیم گرفته اند که سوالات ترکیبی از این دو درس برای داوطلب طراحی کنند و همین موضوع باعث شده است که این آزمون تبدیل به یکی از کابوس های دانش آموزان انسانی شود.


 

در این مقاله قصد داریم نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری را مورد بررسی قرار دهیم تا با یک دیگر به راهکاری عملی در این زمینه برسیم. با ما همراه باشید.

                 
 

منطق یا فلسفه؟!


 

یکی از مهمترین چالش هایی که در مورد آزمون منطق و فلسفه وجود دارد این است که این آزمون از دو درس مجزا تشکیل شده است. دو درسی که اگر کمی بیشتر به آن ها دقت کنیم متوجه می شویم که این دروس نه تنها در امتداد یکدیگر نیستند بلکه در برخی از موارد کاملا نظراتی عکس و خلاف یک دیگر دارند.در کلام ساده تر منطق مفاهیمی را بیان می کند که بر پایه استدلال قرار گرفته است. در منطق شما باید بتوانید روابط درستی میان استدلال ها پیدا کنید. گاهی این استدلال ها به نوعی طراحی می شود که در نگاه اول منطقی است اما در نگاه دقیق تر با یک دیگر تناقض دارد. تمام کار شما در درس منطق شناختن استدلال، پیدا کردن آن و قضاوتاستدلال می باشد.در حالی که در درس فلسفه با یک بعد بالاتر از منطق آشنا می شویم. در کلام ساده تر شما در فلسفه سراغ پایه های اصلی استدلال می روید. بگذارید ساده تر توضیح دهیم. هر استدلالی در نهایت بر اساس یک سری اصول ساخته و پرداخته شده است. یک اصل نیز در تعریف منطق و فلسفه به مفهومی گفته می شود که دلیل بر رد یا تایید آن وجودندارد و به صورت تجربی یا به هر دلیل دیگری این اصل قرار گرفته است. منطق بر اساس این اصول شروع به ساختن استدلال می کند. اما کار فلسفه چیست؟ فلسفه در واقع سازنده اصلی این اصول است. یعنی شما در فلسفه یاد می گیرید که بتوانید اصول را پیدا کنید، آن ها را تشخیص دهید و بر اساس بهترین اصول و قابل قبول ترین آن هااستدلال های منطقی را پیگیری کنید. اصولا منطق دان ها همیشه با فلاسفه در جدال هستند. این دو گروه معمولا در انتخاب اصل و استدلال با یک دیگر مشکل دارند اما وظیفه شما در اینجا چیز دیگری است. در ادامه در این باره صحبت خواهیم کرد.

https://parsamoozan.com/userfiles/448cd7df.png


 

نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری چگونه است؟


 

همانطور که گفتیم در بطن داستان فلسفه و منطق دو مفهوم کاملا جدای از هم هستند اما شما قرار نیست با این دروس منطق دان یا فیلسوف شوید. بنابراین این گزاره می تواند نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری را برای شما تعیین کند.در کلام ساده تر شما در درس فلسفه و منطق یک ناظر هستید. ناظری که می تواند روند تشکیل یک اصل و استفاده از آن برای ایجاد یک استدلال را به طور کامل مشاهده کند. حال بر اساس این موضوع و این مفهوم شما باید سعی کنید روند های اشتباه، روندهای ناقص یا روندهای درست را تشخیص بدهید و اگر نیاز به تصحیح داشته باشد تاجای ممکن آن را تصحیح کنید. این موضوع مهمترین اصل در نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری شما باید باشد.در کلام ساده تر شما باید تصور کنید که در درس منطق و فلسفه در حال بازی کردن هستید. در این بازی پازل های مختلفی تحت عنوان فلسفه و پازل های دیگری تحت عنوان منطق به شما معرفی می شود و کنار یک دیگر قرار می گیرد شما باید در نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری سعی کنید این کنار یک دیگر قرارگرفتن پازل ها را کشف کنید. در کنکور سراسری طراحان سعی می کنند که این پازل را به هم بزنند و به نوعی ذهن شما را وارد چالش کنند. زمانی که شما بتوانید این پازل را ببینید و آن را درست رهگیری کرده باشید می توانید به این دست از سوالات نیز پاسخ بدهید و به نوعی این درس را برای خودتان شیرین کنید.


 

https://parsamoozan.com/userfiles/bc95b932.jpeg


 

پایان سخن و یک جمع بندی


 

همانطور که بیان کردیم تمام سختی آزمون منطق و فلسفه به این خاطر است که عملا این درس کاملا روشن نیست و دانش آموز در ابتدا نمی داند که باید دنبال چه چیزی بگردد، اما زمانی که بتواند به درستی نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری خود را انتخاب کند و به نوعی پازل گفته شده را ببیند عملا سختی ها آسان میشود. این بار شما هستید که می توانید با دنیای فلسفه و منطق بازی کنید و به راحتی تست های کنکور را حل کنید.یادتان باشد که هر چقدر در این درس تست بزنید و خودتان را مورد چالش و آزمایش قرار دهید همانقدر می توانید توانایی و مهارت بالایی در حل این پازل ها پیدا کنید. یادتان باشد که در نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور سراسری سعی کنید منطق و فلسفه خودتان را هم درگیر کنید و خودتان را به عنوان یک فیلسوف در مسیر این آموزش قرار دهید، اینگونه می توانید موفقیت را لمس کنید.   

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد