تاثیرات نقشه‌ کشی ذهنی در مطالعه

تاثیرات نقشه‌ کشی ذهنی در مطالعه

وقتی صحبت از نقشه‌های ذهنی در مطالعه می شود، یعنی تصاویر بسیار مهم هستند، پس رنگ ها باید در هر زیرشاخه اجرا شوند و اشکال باید بر اساس رنگ ها دسته بندی شود. مهم نیست که چقدر نقاشی تان خوب است ، باید از رنگ ها در بخش های درست استفاده کنید. نیاز به هایلایت های مخصوص است و استفاده از ماژیک و خودکار

 رنگی که ترسیم را بهتر نماید.

 

وقتی از نقشه‌های ذهنی در مطالعه استفاده کنید همه چیز به شکل درست و ایده آل ترسیم می شود. تصویر سازی به واسطه نقشه های ذهنی صورت می گیرد و به این ترتیب از اتلاف وقت جلوگیری می شود. 


 


 

نقشه‌های ذهنی در مطالعه یعنی چه؟


 

نقشه ذهنی یک راهکار بصری بوده که به ایده ها ساختار می بخشد. در واقع شما به واسطه نقشه ذهنی در ذهن خود خلاصه برداری می کنید. نقشه‌های ذهنی در مطالعه نوعی روش خلاصه نویسی محسوب می شود. 


 

در ترسیم ذهنی نیاز به یک سری ایده های اصلی است و باید نمودارهای درختی مشخصی ارزیابی شود که شامل ایده و شاخه های اصلی است و بر اساس کلید واژه های فرعی نیز ارزیابی می شود. نقشه هی ذهنی مثل نقشه های جغرافیایی عادی هستند. 


 

در ترسیم ذهنی به طور کلی ساختار شعاعی برای هر مفهوم ارزیابی می شود و یک سری نمودار های درختی نیز ارزیابی می شود که وابسته به تنه درخت است.

https://parsamoozan.com/userfiles/e8e40d8d.png


 

 

لزوم استفاده از نقشه‌های ذهنی در مطالعه


 

سوالی که پیش می آید اینکه چرا نقشه‌های ذهنی در مطالعه اهمیت زیادی دارند؟ 

 

یکی از موارد پر اهمیت در خصوص نقشه های ذهنی، یادگیری بیشتر است. به طور کلی نقشه های ذهنی بر اساس ساختار شعاعی هر ایده ارزیابی می شود اما به طور کلی کاری که صورت می گیرد بیشتر از خلاصه نویسی ساده است. دقت داشته باشید که در مطالعه به طور کلی یکی از نیمکره های مغز درگیر می شود و شما فقط این امکان

را دارید که یکی از سبک های حافظه را به کار بگیرید. ساز و کار نقشه‌های ذهنی در مطالعه بسیار متنوع هستند. 

وقتی صحبت از نقشه ذهنی است یعنی هر دو سمت ذهن درگیر می شود و این موضوع سبب می شود که حواس پرتی به حداقل رسیده و یادگیری با بهترین کیفیت صورت بگیرد. یادگیری در سطح عمیق تر از مواردی است که باید بررسی کنید. به هر صورت نقشه‌های ذهنی در مطالعه بر اساس ساختار مطالعه ارزیابی می شود.
 

نقشه‌های ذهنی در مطالعه نیاز به حافظه تصویری دارد به طور یکه در یادگیری و به یاد سپاری تصاویر عملکرد فوق العاده ای صورت می گیرد. 

تکنیک های مختلف ترسیم و نمودارهای ارزش اضافی در اطلاعات خام بسیار مهم هستند و سبب تثبیت ذهن شما می شود. یک سری تکنیک های نقشه ذهنی وجود دارد که سبب پیشرفت شده و می تواند ساختار واقعی داشته باشند.
 

 

مزایای نقشه‌های ذهنی در مطالعه


 

اگر از مزایای نقشه‌های ذهنی در مطالعه اطلاعات کافی داشته باشید می توانید اثرگذاری آن را بهتر و سریع تر احساس نمایید:


 

1-      ملموس کردن اطلاعات: بسیاری از مطالب درسی دشوار هستند و شاید دانش آموز در فراگیری آن دچار مشکل شود به این ترتیب نقشه‌های ذهنی در مطالعه کمک می کند تا بهترین عملکرد حاصل شود. به طور کلی اطلاعات مطالعه شده در این زمینه ارزش خاص خود را دارد. 


 

2-      بهبود حافظه: کسانی که قصد استفاده از نقشه‌های ذهنی در مطالعه دارند می توانند اطلاعات را به آسانی حفظ کنند به این ترتیب برای دروس حفظی بهترین عملکرد صورت می گیرد. دروس حفظی بر اساس موقعیت درس ارزیابی می شود. 


 

3-      مرور هدفمند: نقشه‌های ذهنی در مطالعه سبب بهبود وضعیت مرور اطلاعات می شود به طوری که اطلاعات در مغز طبقه بندی شده و یادگیری آنها آسانتر می شود. از سوی دیگر یادگیری هدفمند بر اساس سبک و رتبه ای که یک نقشه دارد ارزیابی می شود. 


 

4-      تقویت توانایی به یادآوری: معمولاً بسیاری از دروس پس از مدت کوتاهی فراموش می شوند و نقشه ذهنی کمک می کند تا یادآوری دروس در بهترین شرایط صورت بگیرد.

 

5-      خلاصه نویسی دقیق : خلاصه نویسی باید دقیق و یا یادگیری عمیق دروس صورت بگیرد هرچه یادگیری دقیق تر باشد اثربخش تر است. 


 

6-       مشخص کردن اهداف : یکی از موضوعات بسیار مهم در خصوص نقشه‌های ذهنی در مطالعه مشخص کردن اهداف است به طوری که شما یاد می گیرید اهداف خود را در مسیر درستی در پیش بگیرید. 


 

7-      رشد خلاقیت: نقشه ذهنی در مطالعه به خلاقیت بیشتر کمک می کند به طوری که فرد یاد می گیرد دروس را در یک مجموعه درست دنبال نماید و اثر بخشی خوبی داشته باشد. رشد خلاقیت در این زمینه ساز و کار خوبی دارد. 


 

8-      یافتن ایده های مختلف: ایده های خاص برای رسیدن به نقشه های ذهنی ایده آل ارزیابی می شود و هرچه ایده های مطالعه گسترده تر باشد اثر بخش تر است. 


https://parsamoozan.com/userfiles/5d9fa264.png


 

 

مراحل ترسیم نقشه ذهنی برای مطالعه


 

برای اینکه بتوانید نقشه ذهنی مناسبی طراحی کنید نیاز به خلاصه نویسی دارید. خلاصه نویسی باید به شکلی صورت بگیرد که اثر بخشی درستی داشته باشد. مثلاً خلاصه ها باید به شکلی باشند که در یادگیری مورد حمایت قرار بگیرند. موضوعی که مطرح است اینکه بسیاری از مطالب به شکل دو بخشی هستند و برای هر بخش نیاز به

تصویرسازی خاصی است. 

مورد بعدی یادگیری کارآمد مطلب است. هرچه یادگیری مطالب دقیق تر صورت بگیرد اثربخشی آن نیز بیشتر است و نقشه ذهنی کمک می کند تا یادگیری مطالب به صورت حرفه ای باشد.
 

نیاز به نظم دهی و ساختار بخشی به اطلاعات است و به هر صورت بسیار مهم است که نوع اطلاعات بر اساس این ساختار ارزیابی می شود.

 

اجزای نقشه‌های ذهنی در مطالعه


 

برای اجرای نقشه‌های ذهنی در مطالعه نیاز است که اجزای آن را به دقت شناسایی کنید:


 

1-      شاخه ها: اگر بخواهیم نقشه‌های ذهنی در مطالعه را به یک درخت تشبیه کنیم، شاخه های اصلی و شاخه های فرعی در دو سمت درخت وجود دارد و به طور کلی نمودار ترسیمی بر اساس همین ایده ها ارزیابی می شود. ایده اصل حکم درخت را دارد و شاخه های اصلی همان مفاهیم و مطالب اصلی هستند. 


 

2-      شکل و رنگ: وقتی صحبت از نقشه‌های ذهنی در مطالعه می شود، یعنی پای تصویر در میان است پس رنگ ها بسیار مهم هستند و اشکال باید بر اساس رنگ ها دسته بندی شود. مهم نیست که چقدر نقاشی تان خوب است شما باید از رنگ ها در بخش های درست استفاده کنید. نیاز به های لایت های مخصوص است و استفاده از ماژیک و خودکار های رنگی که ترسیم را بهتر نماید.


 

3-      کلمه کلیدی: برای هر شاخه اصلی و فرعی نیاز به کلید واژه مشخصی است و سبب می شود که مهارت شما مشخص شود. معمولاً شاخه اصلی یا فرعی در نمودارها بررسی شود. باید یک کلید واژه وجود داشته باشد نه بیشتر!


 

4-      فلش یا پیکان ها: پیکان ها به طور کلی جهت های ترسیم را تکمیل می کنند و سبب شاخ و برگ دادن آن ها می شود پیکان ها به طور کلی وابسته به سبک کار ارزیابی می شود. 


 

5-      تصویر و شکلک: معمولاً تصاویر و شکلک ها و یا هر چیز خلاقانه ای در نقشه‌های ذهنی در مطالعه بسیار اثر بخش است و نتیجه را چندین برابر می کند.

 

نکات مهم در خصوص نقشه‌های ذهنی در مطالعه


 

دفتر باید به صورت افقی پیش روی شما قرار بگیرد و معمولاً عمودی استفاده نمی شود. 


 

محتوای اصلی باید در وسط نوشته شود و نیاز است که دور آن دایره کشیده شود. 


 

شاخه های اصلی می بایست فاصله مناسبی داشته باشند و کلید واژه ها و مطالب اصلی نیز داخل آن نوشته می شود. 


 

شاخه های فرعی نیز باید به درستی ترسیم شود و موقعیت کلیدواژه ها ارزیابی شود بنابراین برای نقشه‌های ذهنی در مطالعه باید به شاخه ها و زیرشاخه ها دقت زیادی شود.


 

https://parsamoozan.com/userfiles/b34b1374.png

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد