روش مطالعه دروس حفظی کنکور

روش مطالعه دروس حفظی کنکور

مطالعه دروس حفظی کنکور و مرحله سوال سازی دو روش مربوط به هم هستند و هرچه در این دو روش قوی تر ظاهر شوید برنده هستید. سوالات نباید عجیب و غریب باشند و فقط نیاز است که نوع سوال با موضوع درس همخوانی داشته باشد و مطالب جالبی را مطرح سازد.


 

چه بخواهید چه نخواهید یک سری دروس در کنکور حفظی هستند بنابراین باید روش مطالعه دروس حفظی کنکور به خوبی بلد باشید و شرایط را طبق روش مورد نظر دنبال کنید.

 
 

مطالعه دروس حفظی کنکور (مرحله پیش خوانی)


 

برای تثبیت درست دروس حفظی نیاز به پیش خوانی دارید. حال باید بررسی کرد که منظور از پیش خوانی چیست.

می بایست در ابتدا نگاهی سریع و گذرا به متن داشته باشید نگاهی که صرفاً بتواند فضای درست از درس را در ذهن شما اجرا نماید در این روش چشم شما به کلمات درس مورد نظر عادت می کند و می توانید به نتیجه خوبی برسید. در نگاه سریع نیازی به تحلیل برای هیچ موضوعی ندارید و همه چیز طبق شرایط خودتان پیش می رود.

پس از بررسی سریع مطلب نیاز به مشخص کردن نکات مهم و کلیدی است. هرچه نکات کلیدی و مهم در متن بیشتر باشد به معنی کیفیت بهتر است یعنی لیستی از کلمات کلیدی که همیشه در متن تکرار می شود و اهمیت زیادی دارند را مشخص کنید. برای این کار نباید وسواس داشته باشید. کلمات کلیدی همانطور که از نامشان مشخص است کلمات خاص را شامل می شود که اثر گذار است.

سوالات و تمرین های آخر درس می بایست مرور شود. این بخش در مرحله پیش خوانی بسیار مهم است. مطالعه دروس حفظی کنکور نیاز به تمرین و تکرار دارد،آخر هر درس یک سری سوالات پرسیده و مطرح می شود که باید بیان شود و این سوالات بخش مهمی از روند تحصیل را مشخص می سازد. بهتر است که سوالات و تمرین های آخر درس را مرتب مرور کنید.

شیوه گذرا را یاد بگیرید. نیاز به مطالعه دقیق پاراگراف اول و آخر درس نیست و بهتر است که مطالعه به شیوه گذرا صورت بگیرد به طوری که فقط جنبه مروری داشته باشد تا اثر بخش شود. شیوه گذرا در یادگیری دروس اهمیت زیادی دارد و در این زمینه نیاز است که شرایط متن بررسی شود.

 

 

مطالعه دروس حفظی کنکور (سوال سازی)


 

شیوه های سوال سازی با هم فرق دارد و نیازی نیست که یک نسخه برای همه پیچیده شود، در شیوه های سوال سازی نیاز است که از عناوین و تیترها سوال بسازید. این کار برای شما ارزشمند خواهد بود و می توانید نسبت به هر موضوعی کنجکاو باشید. در شیوه سوال سازی باید دقیق باشید. مثلاً از خود بپرسید که چقدر از موضوع این درس اطلاع دارم؟ این درس چقدر زمان برای مطالعه نیاز دارد؟ معلم در مورد این درس چه توضیحی داد؟ این سوالات باعث می شود که ساختار درستی از درس مورد نظر در ذهن شما نقش ببندد. مطالعه دروس حفظی کنکور و پروسه سوال سازی دو روش مربوط به هم هستند و هرچه در این دو روش قوی تر ظاهر شوید برنده هستید. سوالات نباید عجیب و غریب باشند و فقط نیاز است که نوع سوال با موضوع درس همخوانی داشته باشد و مطالب جالبی را مطرح سازد.

 

https://parsamoozan.com/userfiles/a2e983ee.png
 


 

مطالعه دروس حفظی کنکور (مرحله خواندن، بسیار مهم)


 

یکی از مهمترین موارد برای مطالعه دروس حفظی کنکور، خواندن است. متن باید به صورت کامل خوانده شود. چه خوب است در ابتدا در ذهن خود سوالی بسازید و طبق سوال مورد نظر اقدام به نوشتن پاسخ در متن کنید. به طور کلی باید به دنبال جواب سوالاتی باشید که در ذهن ها مشخص شده است. در خواندن یک مطلب حفظی باید نکات مهم مشخص شود و می توانید زیر آن را خط بکشید یادتان باشد که همه مطالب نیاز به مطالعه مجدد ندارند و فقط مواردی که مهم هستند باید مرور شوند.

در صورتی که مطلبی درست فهمیده نشد باید مجددا مطالعه و بازخوانی شود و نوع مطلب باید مشخص شده و از نظر سبک سنجیده شود.

هر مطلب نیاز به بازگویی و تعریف دارد بنابراین سعی کنید این بخش را دقیق دنبال کنید. یعنی زمانی که خواندن یک بخش از درس به پایان رسید باید مطلب بازخوانی شود.

برای اینکه مطلبی در ذهن نقش ببندد باید خلاصه نویسی صورت بگیرد، خلاصه نویسی بخش مهمی از روند مطالعه دروس حفظی کنکور محسوب می شود و کمک می کند تا ذهن آماده تر باشد.

در تکرار مطالب باید تکنیک خاص خود را پیدا کنید. وقتی مطلب را می بینید و بیان میکنید و می شنوید، قدرت یادگیری در شما چندین برابر می شود و این موضوع ساز و کار خاص خود را دارد.

حال اگر در کنار دیدن و بیان کردن و شنیدن، مطلبی را بنویسید، قطعاً یادگیری آسانتر و اثربخش تر می شود.


 

https://parsamoozan.com/userfiles/b60c296a.png

مطالعه دروس حفظی کنکور

 

 

 

مطالعه دروس حفظی کنکور (تکنیک های مرور)


 

بنابراین برای مطالعه دروس حفظی کنکور نیاز به خواندن یک مطلب به صورت کامل و بازگو کردن آن است و پس از آن نوبت به مرور مطالب می رسد.

در ابتدا پس از مطالعه کامل یک مبحث، 5 دقیقه زمان بگذارید و کل مطلب را مرور کنید این کار به تثبیت بهتر کار کمک زیادی می کند.

24 ساعت بعد نیاز است که کتاب را در دست گرفته و ورق بزنید و مواردی که به عنوان نکاه مهم از قبل مشخص کرده اید را بررسی کنید. این کار باید به مدت 5 دقیقه صورت بگیرد.

هفته بعد نوبت به مرور مطالب درسی سخت است. مطالب درسی سخت به طور کلی باید زمان بیشتری را در بر بگیرند تا در ذهن تثبیت شوند بنابراین زمان 5 دقیقه ای نیاز دارند.

بهتر است پشت سر هم خواندن مطالب کنار بگذارید. مرور باید در نوبت های مختلف صورت بگیرد نه به صورت پی در پی و متوالی. وقتی فاصله زمانی مناسبی اجرا شود، قدرت پردازش بهتر می شود و ذهن طبقه بندی خود را در دروس خواهد داشت.

 

 

روش یادگیری خود را بشناسید!


 

برخی از افراد برای مطالعه دروس حفظی کنکور از روش شنیداری استفاده می کنند یعنی فایل صوتی معلم خود را پلی کرده و گوش می دهند.

برخی روش های دیداری را گزینه خوبی می دانند. یعنی به صورت روتین مطالعه کرده و با چشم خود بسیاری از نشانه ها را در ذهن می سپارند.

برخی نیز از تکنیک های تجربی با دو مورد قبل استفاده می کنند و به نوعی ترکیب جالبی را ایجاد می کنند در هر یک از روش های گفته شده، کاربر می تواند ساز و کار خاص خود را داشته باشد در این صورت موقعیت یادگیری با اثر بخشی بیشتری همراه است و قابل قبول تر می شود.

 

 

انواع حافظه و نقش هر یک در مطالعه دروس حفظی کنکور


 

اولین حافظه، حافظه حسی نامیده می شود و اولین مرحله برای به یاد سپردن اطلاعات محسوب می شود. گنجایش این حافظه بسیار زیاد است.

مورد بعدی حافظه کوتاه مدت است این حافظه می تواند مطالب دریافتی را به مدت حداکثر 30 ثانیه نگهداری کند و به تفهیم مطالب کمک زیادی می کند.

حافظه بلند مدت مربوط به نظام یادگیری است و بخش مهمی محسوب می شود، در این روش اطلاعات وارد حافظه می شود و منتقل می شود و پروسه یادگیری را کامل می کند و به طور کلی بر اساس سطح تکرار و مرور و سازماندهی به موقعیت تثبیت می رسد. حافظه از سه سبک رویدادی و معنایی و روندی تشکیل شده است و گنجایش

نامحدودی دارد و در نهایت سبب می شود که اطلاعات تا آخر عمر در ذهن شما نقش ببندد. اینطور که مشخص است که فرایندهای شناختی به صورت تکرار و مرور هستند و در مسیر و بسط و سازماندهی تعریف می شود همه این موارد می بایست دقیق اصولی دنبال شود.

 

 

 

https://parsamoozan.com/userfiles/e7f8da9a.png

 




آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد