دوران جمع‌بندی کنکور و پیشرفت در آن

دوران جمع‌بندی کنکور و پیشرفت در آن

ممکن است شما دانش‌آموزی باشید که در طول سال خیلی خوب درس خوانده‌اید اما در صورتی که در دوران جمع‌بندی کنکور به جمع‌بندی دروس خوانده شده اقدام نکنید، مغز شما با انبوهی از اطلاعات سازماندهی نشده رو به رو می‌شود و ممکن است آن نتیجه‌ای که مد نظرتان است را به دست نیاورید


 

در دوران جمع‌بندی کنکور چطور درس بخوانیم؟


 

هر چه زمان می‌گذرد و به روز کنکور نزدیک‌تر می‌شویم، اهمیت جمع‌بندی مباحث نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. ممکن است شما دانش‌آموزی باشید که در طول سال خیلی خوب درس خوانده‌اید اما در صورتی که در دوران جمع‌بندی کنکور به جمع‌بندی دروس خوانده شده اقدام نکنید، مغز شما با انبوهی از اطلاعات سازماندهی نشده رو به رو می‌شود و ممکن است آن نتیجه‌ای که مد نظرتان است را به دست نیاورید. جمع‌بندی مطالب در دوران جمع‌بندی، باعث مرتب‌سازی مفاهیم در ذهن می‌شود و با ایجاد نظم ذهنی در استفاده بهتر از آموخته‌ها و یادآوری بهتر کمک شایانی می‌کند.

مطالعه در دوران جمع‌بندی کنکور با مواقع دیگر متفاوت است. احتمالاً شما نیز مانند اکثر دانش‌آموزان ابتدا درس مورد نظر را به صورت تشریحی می‌خواندید و بعد به سراغ زدن تست می‌رفتید. در روزهای نزدیک به کنکور این شیوه درس‌خواندن کارساز نیست. در این زمان شما دیگر نباید مطالب جدید بخوانید و فقط باید آموخته‌های قبلی خود را تثبیت کنید. برخی رقبای شما ممکن است هنوز هم در حال درس‌خواندن به شیوه ماه‌های قبل باشند. اگر شما بتوانید در این دوران به خوبی آموخته‌های قبلی خود را مرور کنید، تا حد زیادی از رقبایتان جلو می‌افتید. دوران جمع‌بندی یکی از مهم‌ترین مراحل و ایستگاه‌ها در مسیر موفقیت کنکور است.


 

در دوران جمع‌بندی به نقاط قوت و ضعفتان توجه کنید


 

در دوران جمع‌بندی باید سعی کنید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. در برطرف کردن نقاط ضعفتان بکوشید. با این وجود اگر می‌بینید فهم مطلبی برایتان سخت است یا تعداد سؤالات زیادی را از آن مبحث غلط حل می‌کنید، بهتر است کلاً قید آن مطلب را بزنید و وقتتان را روی آن تلف نکنید؛ زیرا احتمال اینکه شما سر جلسه کنکور نیز از این‌گونه مباحث سؤالات را اشتباه حل کنید زیاد است. در عوض بر مباحثی که تسلط خوبی دارید، بیشتر تمرکز کنید و سعی کنید انواع تست‌های مربوط به آن مبحث را مسلط شوید. اشکالی ندارد که برخی مباحث را حذف کنید؛ حتی رتبه‌های برتر کنکور نیز گاهی اوقات این کار را انجام می‌دهند.


 

دوران جمع‌بندی یکی از مهم‌ترین مراحل و ایستگاه‌ها در مسیر موفقیت کنکور است


 

در دوران جمع‌بندی بر دروس عمومی بیشتر تمرکز کنید


 

در دوران جمع‌بندی باید کمی بیشتر از قبل بر درس‌های عمومی تمرکز کنید. قطعاً شما از ابتدای سال (یا شاید از سال‌های قبل!) که شروع به درس‌خواندن کرده‌اید، اکثر وقتتان را برای دروس تخصصی رشته‌تان گذاشته‌اید. در دوران جمع‌بندی کمی زمان اختصاص داده شده به دروس عمومی را بیشتر کنید. 


 

در دوران جمع‌بندی به بی‌دقتی‌ها و مدیریت زمان توجه کنید


 

در صورتی که احساس می‌کنید درسی را خوب فهمیده‌اید و سؤالات مربوط به آن را درست حل می‌کنید اما سرعت کمی دارید، برای افزایش سرعت تست‌زنی‌تان تلاش کنید. سرعت نقش بسیار مهمی در موفقیت شما در جلسه کنکور ایفا می‌کند. اگر همه سؤالات را بلد باشید اما زمان کم بیاورید، شما بازنده هستید. همچنین به بی‌دقتی‌هایتان توجه کنید. بی‌دقتی‌ها نشان می‌دهند شما مطلب را فهمیده‌اید اما نیازمند بررسی دقیق‌تر سؤال و گزینه‌ها هستید. در دوران جمع‌بندی که حدود یک یا دو ماه مانده به کنکور را شامل می‌شود، رفع بی‌دقتی در حل سؤالات از واجب‌ترین کارها است. عدم انجام این کار و دقت نکردن در حل سؤالات و انتخاب گزینه درست، تمام زحمات شما را بر باد خواهد داد. همچنین میزان زمانی که برای حل سؤالات نیاز دارید را بررسی کنید و سعی کنید آن را کاهش دهید. تا جای ممکن سعی کنید سؤالات را سریع حل کنید. روش‌های تست‌زنی سریع را مطالعه کنید. استفاده از این گونه روش‌ها و تکنیک‌ها به شما در کاهش زمان حل سؤالات کمک زیادی می‌کند. البته اینکه زمان هر تست در کنکور چقدر باشد به نوع تست و درسی که تست از آن مطرح شده نیز بستگی دارد. برای دروسی مثل ریاضی و فیزیک باید بتوانید به طور متوسط هر سؤال را در حدود یک دقیقه حل کنید. برای دروس عمومی این زمان کمتر است.


 

https://parsamoozan.com/userfiles/54fb9f36.png

در دوران جمع‌بندی به دروس عمومی بیشتر از قبل توجه داشته باشید


 

در دوران جمع‌بندی به شبیه‌سازی کنکور بپردازید


 

در دوران جمع‌بندی نباید به صورت تک‌درس سؤال حل کنید؛ بلکه باید مجموعه‌ای از سؤالات دروس مختلف را به سبک کنکور حل کنید. بهترین روش برای این کار حل سؤالات کنکور سال‌های قبل است. سعی کنید دقیق ساعت 8 صبح شروع به حل سؤالات آزمون کنید. دقیقاً به سبک کنکور روی میز و صندلی بنشینید. زمانتان را مدیریت کنید. سؤالات را بدون نگاه‌کردن به جواب آنها حل کنید و در پاسخنامه علامت بزنید. باید دقیقاً کنکور را شبیه‌سازی کنید. یادتان باشد شما سر جلسه کنکور کاری را انجام خواهید داد که در آزمون‌هایی که از خودتان می‌گیرید انجام می‌دهید؛ بنابراین این آزمون‌ها می‌توانند شبیه‌سازی خوبی از نتیجه‌ای باشند که شما از کنکور به دست می‌آورید. بعد از اینکه کامل سؤالات را حل کردید، درصدهایتان در هر درس را محاسبه کنید. روش محاسبه درصد کنکور به این صورت است که تعداد سؤالات صحیح را در سه ضرب کنید و تعداد سؤالاتی که غلط حل کرده‌اید را از آن کم کنید. عدد حاصل را بر سه برابر تعداد کل سؤالات آن درس تقسیم کنید. عدد به دست آمده درصد شما در آن درس خواهد بود. 

اگر سؤالی را بلد نیستید، از آن بگذرید. وقتتان را صرف حل سؤالاتی کنید که بر موضوعات آنها تسلط دارید. سؤالات وقت‌گیر را علامت بزنید و در انتها اگر وقت اضافه آوردید، به حل آنها بپردازید.

اگر سؤالی را اشتباه حل می‌کنید، آن را نشان‌دار کنید. اگر در طول سال هم این کار را کرده باشید که بسیار عالی است. راه‌حل آن را بخوانید و اشتباهتان را متوجه شوید. مرور این سؤالات در روزهای پایانی و نزدیک به کنکور شما را متوجه این که در چه زمینه‌هایی دچار اشتباه شدید، می‌کند و کمک می‌کند دیگر آن اشتباهات را تکرار نکنید.

 

https://parsamoozan.com/userfiles/5680bbab.png

در دوران جمع‌بندی کنکور نباید به صورت تک‌درس سؤال حل کنید؛ بلکه باید مجموعه‌ای از سؤالات دروس مختلف را به سبک کنکور حل کنید

مطالعه مباحث مهم


 

شاید شما هم مانند بسیاری از دانش‌آموزان برای خواندن برخی مطالب وقت کم می‌آورید. در این صورت بهتر است بودجه‌بندی سؤالات در درس مورد نظر را بررسی کنید و ببینید در سال‌های اخیر از کدام مباحث بیشتر سؤال طرح شده است. بدین طریق به اهمیت مباحث پی می‌برید. وقتتان را برای خواندن مباحث با تعداد سؤالات زیاد در کنکور صرف کنید. فقط در صورتی مباحث پرتکرار را نخوانید که در آنها ضعف اساسی داشته باشید. در دوران جمع‌بندی کنکور فرصت یادگیری موضوعاتی که در آنها ضعف اساسی دارید، وجود ندارد. باید پیش از این به فکر می‌افتادید. 

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد