رشته زبان و ادبیات فرانسه

رشته زبان و ادبیات فرانسه

 رشته زبان فرانسه یکی از رشته های پرطرفدار و جذاب در سال های اخیر محسوب می شود که به دلیل مهاجرت زیاد به کشورهای فرانسوی زبان نیاز به یادگیری این زبان بیشتر از قلب احساس می شود. بنابراین آینده شغلی و بازار کار  این رشته رو به فزونی می باشد. 


 

معرفی رشته زبان فرانسه


 

یکی از مهارت هایی که در دنیای امروز نقش موثری دارد یادگیری زبان های مختلف است. معمولا کشورهای  در حال توسعه افراد باید حداقل به یکی از زبان های خارجی مسلط باشند و  خواندن و نوشتن آن زبان را فرا بگیرند. یکی از زبان هایی مهم که در حیطه صنعت، تجارت، مترجمی، گردشگری و توریسم بازار کار خوبی دارد رشته زبان فرانسه می باشد.  این رشته را به کسانی که علاقه به یادگیری این زبان دارند پیشنهاد می کنیم. به طور کلی دانشجویان با این رشته آشنایی ندارند و همچون زبان انگلیسی پیش زمینه ای از آن ندارند. به همین دلیل دانشجویان ترم های اول پیش نیاز های لازم را آموزش می بینند. البته به افرادی که قصد دارند به این رشته ورود کنند توصیه می کنیم که پیش از انتخاب این رشته مدتی را به آموزش این زبان در آموزشگاه ها اختصاص دهند و با کارتون، موسیقی و فیلم های این کشور ارتباط بگیرند و در صورتی که برایشان جذاب بود آن را انتخاب نمایند. 


 

مسیر ورود به رشته زبان فرانسه در دانشگاه


 

شما می توانید از طریق کنکور و بدون اینکه در دوره دبیرستان این رشته را تحصیل کرده باشید آزمون دهید و سپس با توجه به رتبه خود این رشته را انتخاب نمایید. اگر قصد دارید  در این رشته تحصیل کنید و تدریس کنید، باید روحیه معلمی داشته باشید. یکی از گرایش های این رشته و بازار کار  مرتبط با آن آموزش زبان فرانسه می باشد. از طرفی اگر قصد دارید وارد حوزه ترجمه شوید باید روحیه صبور و آرام داشته باشید. معمولا برای تحصیل در این رشته کافیست در کنکور زبان ثبت نام کنید و پس از قبولی می توانید این رشته را دنبال کنید. اما برای انتخاب در گرایش مد نظر خود باید 5 ترم را گذرانده باشید و سپس حوزه تخصصی و مورد علاقه خود را انتخاب کنید.


 

گرایش های رشته زبان فرانسه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری


 

رشته زبان فرانسه در دانشگاه دارای سه گرایش زبان و ادبیات فرانسه، آموزش زبان فرانسه و مترجمی  زبان فرانسه می باشد. سوالات هر سه گرایش در کنکور یکسان بوده و پس از کسب رتبه قبولی در کنکور نوع گرایش خود را می توانید مشخص نمایید.

گرایش زبان و ادبیات فرانسه: 


 

دانشجویان  رشته زبان فرانسه در دانشگاه دوره های خواندن، مکالمه و نگارش را سپری خواهند کرد و با نمایش نامه فرانسوی ها، شعر، تاریخ ادبیات و رمان های آنها به شکل جامع تری آشنا خواهند شد.


 

دروس تخصصی گرایش زبان و ادبیات فرانسه:


 

خواندن‌ متون‌ مطبوعاتی‌، تاریخ‌ ادبیات‌ قرن‌ ۱۹، نگارش‌ پیشرفته‌، یادداشت‌برداری‌ و روش‌ تحقیق‌، نظری‌ اجمالی‌ بر ادبیات‌ قرون‌ ۱۸ و ۱۷، مطالعه‌ نمایشنامه‌ و ساختمان‌ آن‌، تفسیر متون‌ قرون‌ ۱۸ و  ۱۷، تاریخ‌ ادبیات‌ قرن‌ ۲۰، انواع‌ شعر فرانسه‌، تفسیر متون‌ قرن‌ ۲۰


 

https://parsamoozan.com/userfiles/3a270319.jpeg

 


 

گرایش آموزش زبان فرانسه: 


 

دانش آموختگان این گرایش روش های آموزشی که با استفاده از آنها زبان آموزان فرانسه تربیت می شوند را فرا خواهند گرفت.


 

گرایش مترجمی زبان فرانسه: 


 

در این رشته دانشجو با شیوه های مختلف ترجمه آشنا می شود و یک دید کلی نسبت به ترجمه زبان فرانسه پیدا خواهد کرد. دانشجویان در ابتدای مسیر این رشته با ترجمله جملات کوتاه و بلند کار خود را آغاز می کنند و در ترم های آخر به ترجمه جملات پیچیده و متون ادبی که محتواهای سنگینی دارند می پردازند و فرا می گیرند تا در آخر بتوانند با سرعت و کیفیت بالا به ترجمه شفاهی و مکتوب متون این زبان بپردازند.


 

دروس تخصصی گرایش مترجمی زبان فرانسه:


 

خواندن‌ و درک‌ متون‌ علوم‌ انسانی‌ و اجتماعی‌، ترجمه‌ انفرادی‌ یا پایان‌ نامه، تفسیر متون‌ ادبی‌، سیاسی‌ و اداری، درآمدی‌ بر ادبیات‌ فرانسه‌،   ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌ فرانسه‌ به‌ فارسی‌، مکتب‌ های‌ ادبی‌، ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌ فارسی‌ به‌ فرانسه‌، تاریخچه‌ ترجمه،‌ ترجمه‌ گروهی‌ (کارگاه‌ ترجمه‌)، خواندن‌ و درک‌ مفهوم‌ متون‌ گوناگون‌، ترجمه‌ شفاهی‌، اصول‌ فن‌ ترجمه، ترجمه‌ متون‌ علمی‌ و فنی‌، مقاله‌ و بررسی‌ آثار ترجمه‌ شده‌، ترجمه‌ متون‌ اقتصادی‌.


 

دروس مشترک هر سه گرایش زبان فرانسه: 


 

دوره‌ مقدماتی‌ زبان‌ فرانسه‌ (پیش‌نیاز)، خواندن‌ متون‌ اسلامی‌، زبان‌ اختصاصی‌ فرانسه، آوا شناسی‌ و فرانسه‌، خواندن‌ متون‌ ساده‌، واژه‌ شناسی‌ و ترکیبات‌ زبان‌ فرانسه‌، مکالمه‌، خواندن‌ و درک‌ مفهوم‌ متون‌ ساده‌، وقایع‌نگاری، زبان ‌شناسی‌ عمومی‌، ترجمه‌ متون‌ اسلامی‌، ترجمه‌ ساده‌، امثال‌ و تعبیرات‌، گرامر و دیکته‌، فرانسه‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ و برعکس‌، انشاء ساده‌، زبان ‌شناسی‌ فرانسه،  نقد ادبی‌ و ترجمه‌ متون.


 

https://parsamoozan.com/userfiles/a1fe4720.jpeg


 

ارشد رشته زبان فرانسه:


 

فارغ التحصیلان برای ورود به دوره کارشناسی ارشد در گرایش ادبیات و زبان فرانسه این امکان را دارند تا مقطع تحصیلی خود را در دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه تبریز ادامه دهند.

امکان ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد گرایش مترجمی در دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه بوعلی سینا همدان و دانشگاه فردوسی مشهد وجود خواهد داشت

همچنین افرادی که قصد ادامه تحصیل در گرایش آموزش زبان فرانسه را دارند این امکان را دارند تا در دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تبریز و دانشگاه اصفهان رشته مورد علاقه خود را ادامه دهند


 

دکتری رشته زبان فرانسه:


 

در مقطع دکتری صرفا در دو گرایش آموزش زبان فرانسه و زبان و ادبیات فرانسه امکان ادامه تحصیل وجود دارد. دانشگاه هایی که این دو گرایش را در مقطع دکتری ارائه می دهند عبارتند از دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه های آزاد تهران، اراک و خوارسگان می باشد.   


 

دانشگاه های مطرح و برتر کشور در گرایش های رشته زبان فرانسه


 

در حال حاضر تنها دانشگاه هایی که در مقطع کارشناسی در حال تدریس و ارائه این رشته هستند عبارتند از:

دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه امام صادق، دانشگاه الزهرا، دانشگاه مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد قوچان، دانشگاه آزاد مشهد.


 

https://parsamoozan.com/userfiles/3bd040d5.jpeg


 

زمینه های شغلی و بازار کار در رشته زبان فرانسه


 

بازار کار رشته زبان فرانسه به دلیل افزایش مهاجرت در سال های آخر افزایش شایانی داشته و از این رو فارغ التحصیلان و دانشجویان با استقبال خوبی روبرو هستند. دانش آموختگان این زبان امکان کار در مشاغلی چون مطبوعات، مترجمی، صدا و سیما، مترجم در گردشگری و وزارتخانه ها را خواهند داشت. همچنین می توانند به عنوان مدرس در آموزشگاه های آزاد زبان، مدارس غیر انتفاعی و دانشگاه ها و تدریس آنلاین برای دانشجویان در خارج از کشور مشغول شوند. اگر می خواهید در این رشته موفق باشید و درآمد خوبی کسب کنید بهتر است به اطلاعات آکادمیک خود اکتفا نکنید و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. مطالعه در تمامی زمینه به ارتقا زبان فرانسه کمک خواهد کرد. این روش علاوه بر ارتقا مهارت شما در آینده کاری شما نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد