معرفی رشته زبان روسی

معرفی رشته زبان روسی

 یکی از زیر گروه های زبان های خارجه رشته زبان روسی می باشد. این رشته سه گرایش داشته که در دوره کارشناسی ارشد می توانید بر اساس علاقه خود و آگاهی کامل آن را انتخاب نمایید. این زبان در حال حاضر به دلیل ارتباطات کشور ما با کشور روسیه در حال رشد می باشد.


 

معرفی رشته زبان روسی


 

ششمین زبان بین المللی سازمان ملل متحد زبان روسی است. کشورهای روسیه،   قرقیزستان، قزاقستان و بلاروس همگی به این زبان صحبت می کنند. روسیه یکی از نزدیکترین همسایگان اروپایی محسوب می شود که با کشور ما روابط تنگاتنگی دارد. توان علمی و ادبیات غنی روس ها باعث شده تا رشته زبان روسی در دانشگاه های کشور تاسیس و تدریس شود. این زبان نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا مطرح و مورد توجه قرار دارد و در دانشگاه های معتبر بسیاری در سطح بین الملل تدریس می شود.
 


 

مسیر ورود به رشته زبان روسی در دانشگاه


 

این رشته در گروه زبان های خارجه قرار دارد و در دانشگاه با ابتدایی ترین و از پایه یعنی حروف الفبای این زبان آموزش داده می شود. دانشگاه های روزانه، شبانه و دانشگاه های آزاد اسلامی در این رشته دانشجو می پذیرند. فقط کافی است در آزمون زبان های خارجی شرکت نمایید و براساس رتبه خود زبان مورد نظر خود را انتخاب نمایید. هدف از تربیت متخصصان رشته زبان روسی آشنایی با ادبیات و فرهنگ این کشور است تا با ترجمه متون تخصصی و عمومی در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست آنها چیره شد. دانشجویان در این مقطع در ابتدا با حروف، قواعد و جملات ساده و کوتاه آموزش خواهند دید و سپس با جمله های پیچیده، شعرها و متون سنگین آشنا خواهند شد. یکی از مسیرهای ورود به این رشته ثبت نام بدون کنکور در رشته زبان روسی می باشد که علاقه مندان بسیاری از این طریق جذب آن می شوند. موفقیت در این رشته در گرو علاقه شما به فرهنگ و آداب این زبان است. این موضوع را صبوری شما در جستجوی منابع روسی و آثار ادبی نویسندگان و مطالعه خود بخودی در این زمینه ها مشخص خواهد کرد و هیچ ربطی به دانش دانشگاهی شما و گذراندن واحدهای درسی با نمرات بالا نخواهد داشت. اگر با این رشته آشنا نیستید پیش از ورود به آن اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و سپس انتخاب نمایید.

https://parsamoozan.com/userfiles/0aed7eb3.jpeg


 


 

گرایش های رشته زبان روسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری


 

دانشجویان در مقطع کارشناسی با کلیت این رشته آشنا خواهند شد. خواندن، نوشتن، توانایی صحبت کردن تمام آن چیزی است که دانشجو فرا خواهد گرفت. پس از شناخت کافی از این رشته و گرایش های آن می توانید وارد مقطع بعدی شوید. رشته زبان روسی در مقطع کارشناسی ارشد در سه گرایش مترجمی زبان  روسی، گرایش زبان و ادبیات روسی و آموزش زبان روسی ارائه می شود که بنا به علاقه مندان می توانند وارد یکی از این سه حوزه شوند. این رشته در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد. همچنین می توانید این رشته را تا دکتری ادامه دهید. 


 

گرایش مترجمی زبان  روسی:

 

هدف از تربیت دانش آموختگان این رشته مترجمانی ورزیده است تا بتوانند پس از فارغ التحصیلی در زمینه های مختلف چون علوم انسانی، فرهنگی و ادبی در موسسات اطلاعاتی و تحقیقاتی فعالیت داشته باشند تا نیاز های واحد مربوطه با توجه به گرایش تخصصی فرد تامین شود.


 

دروس تخصصی مترجمی زبان روسی: 


 

نظریات ترجمه، ترجمه متون اسلامی از فارسی به روسی، ترجمه مکاتبات و اسناد تخصصی، ترجمه دوسویه منابع دیداری – شنیداری، اصول و روش تحقیق در مسائل ترجمه، مهارت های ترجمه شفاهی


 

گرایش زبان و ادبیات روسی:


 

در این گرایش با ادبیات روسی می پردازند. دانشجویان این گرایش با شعرها متون سنگین که توسط شاعران و نویسندگان معتبر و معروفی که در این کشور ظهور کرده اند، خواهند شناخت.


 

دروس تخصصی زبان و ادبیات روسی: 


 

ادبیات تطبیقی، نقد ادبی در روسیه، تحلیل شعر روسی، نمایشنامه نویسی روسی، تحلیل داستان و رمان روسی، روش تحقیق در مسائل ادبی، جمله‌نویسی و مقدمات انشاء، خواندن و تفسیر متون، درآمدی بر ادبیات، ساختمان و نمونه نمایشنامه، سخنرانی و مناظره، مکتب‌های ادبی.


 

گرایش آموزش زبان  روسی:  


 

در این گرایش به نحوه آموزش و چگونگی انتقال مفاهیم این زبان به دانش آموختگان خواهند پرداخت. 

https://parsamoozan.com/userfiles/d921c149.jpeg


 


 

 

دروس تخصصی آموزش زبان  روسی: 


 

تدریس عملی، اصول و روش تدریس در آموزش زبان روسی، تهیه و تدوین مطالب درسی، روش تحقیق در مسائل آموزش زبان، تدریس مهارت های زبانی، آزمون سازی و ارزشیابی.


 

دروس مشترک در گرایش های زبان روسی:


 

آیین نگارش. آشنایی با آثار ادبی روسی، اصلاحات و تعبیرات زبان،، نامه‌نگاری، اصول و روش تحقیق،  بررسی ترجمه متون اسلامی، اصول و روش ترجمه، ترجمه از فارسی به روسی، بیان شفاهی داستان، ترجمه از روسی به فارسی، ترجمه متون علوم‌انسانی، ترجمه متون ساده،  خواندن متون مطبوعاتی، تلخیص متون، زبان روسی عمومی ، زبان دوم،  دستور زبان، گفت و شنود، زبان‌شناسی همگانی، ترجمه متون مطبوعاتی، خواندن و درک مفاهیم.


 

کارشناسی ارشد و دکتری در روسیه


 

دانشجویانی که به سطح بالایی از درک این رشته رسیده باشند و مهارت های خود را در آن ارتقا داده باشند چنانچه علاقه داشته باشند می توانند در کشور روسیه و شوروی سابق تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهند و از مزایا و امکانات دانشگاه های این کشور بهره ببرند. 


 

 


 

دانشگاه های مطرح و برتر کشور در گرایش های رشته زبان روسی


 

براساس ظرفیت دانشگاه ها معمولا تعداد نامعلومی از آنها هر سال دانشجو جذب می کنند. این دانشگاه عبارتند از: 

دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه فردوسی مشهد.

https://parsamoozan.com/userfiles/41bfbec8.jpeg


 

 

زمینه های شغلی و بازار کار در رشته زبان روسی


 

بازارکار این رشته نسبتا خوب است و میزان درآمد رشته زبان روسی به سطح توانایی و سواد فارغ التحصیل این رشته بستگی دارد. هرچه دانش خود را ارتقا دهید و مهارت بیشتری کسب نمایید به همان میزان شغل بهتر و درآمد بیشتری خواهید داشت. بنابراین در کنار دانشگاه باید در تمام زمینه ها تمرین و مطالعه بیشتری داشته باشید تا این زبان به زبان مادری شما تبدیل شود و موفقیت بیشتری را کسب کنید. کارشناسان زبان روسی می توانند علاوه بر موسسات و مدارس غیر دولتی به تدریس خصوصی نیز مشغول شوند. همچنین پس از کسب درک درست از شناخت سطح خود در این رشته می توانند در شرکت های هواپیمایی، مطبوعات، وزارتخانه ها، سفارت و کنسولگری های روسیه، شرکت های بازرگانی و وزارت خارجه نیز فعالیت نمایند. فن بیان، توانایی برقراری ارتباط به این زبان و قدرت انتقال مفاهیم در استخدام این سازمان ها بسیار موثر می باشد. بنابراین برای کسب شغل مورد نظر خود در خواندن، نوشتن و سخن گفتن و شنیدن تلاش نمایید و خود را به دروس دانشگاه محدود نکنید. درآمد این رشته با توجه به حوزه ای که در آن مشغول هستید متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال فردی که در در آموزشگاه ها و موسسات مشغول تدریس هستند درآمد کمتری نسبت به افرادی که در سازمان های مهم کار می کنند خواهند داشت. اما اگر به عنوان کارآفرین وارد این عرصه شوید و با داشتن سرمایه کافی موسس زبان راه اندازی و احداث کنید درآمد بالاتری خواهید داشت.

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد