روش تست زنی کنکور

روش تست زنی کنکور

روش‌های تست‌زنی کنکور

بدون شک تمام کنکوری‌ها از اهمیت مدیریت زمان در جلسه کنکور آگاهی دارند. حتی اگر شما قادر به حل تمام سؤالات کنکور باشید اما مدیریت خوبی بر زمان در دسترستان نداشته باشید، احتمال موفقیتتان کاهش می‌یابد. برای گرفتن نتیجه مناسب از کنکور علاوه بر به کارگیری روش‌های درست درس‌خواندن، دانستن روش‌های تست‌زنی مناسب می‌تواند در موفقیت دانش‌آموزان تأثیر چشمگیری داشته باشد. در این مطلب قصد داریم روش‌های تست‌زنی مناسب را که با استفاده از تجربیات سال‌ها تدریس و ارتباط با دانش‌آموزان و دانشجویان موفق کنکوری به دست آورده‌ایم، معرفی کنیم. پارسآموزان با بهره‌گیری از تجارب اساتید ماهر و شناخت نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان، انواع روش‌های تست‌زنی را به طور مفصل به آنها آموزش می‌دهد تا متناسب با توان و علاقه خود تعدادی یا همه این روش‌ها را در حل سؤالات استفاده کنند و مسیر موفقیت کنکور را برای خود هموار کنند.

روش‌های تست‌زنی - مدیریت زمان

اولین نکته‌ای که باید در بحث تست‌زنی کنکور مد نظر داشته باشید، این است که زمان لازم برای تست‌زنی هر درس را از قبل مشخص کنید. انجام این کار چند مزیت عمده دارد: یکی اینکه بسیار منظم و با برنامه عمل می‌کنید و دیگر نگران این نیستید که روی یک درس خاص زیاد وقت گذاشته‌اید یا خیر. مورد بعد کاهش استرس شما است. وقتی بدانید برای هر درس چقدر باید زمان بگذارید، دیگر نگران وقت کم آوردن و نرسیدن به حل بعضی سؤالات نیستید. کاهش استرس یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که هر شخصی مخصوصاً در چنین جلسه مهمی باید به آن دست یابد. مزیت دیگر ایجاد سازگاری در ذهن شما و عادت کردن به این شرایط است. با تمرین این روش در روزها یا حتی ماه‌های قبل از کنکور شما کاملاً یاد می‌گیرید که برای هر درس چه میزان باید زمان بگذارید و نورون‌های مغزی شما خود را با این شرایط سازگار می‌کنند و حتی ممکن است به طور ناخودآگاه در حل سؤالات مربوط به آن درس در زمان مشخص یاری شوید. مورد بعد این است که با این کار وقتتان را بیهوده روی برخی سؤالات تلف نمی‌کنید؛ بسیار پیش آمده است که دانش‌آموز برای حل یکی از سوالات یک درس زمان زیادی را صرف کرده و از حل سؤالات بقیه دروس ناتوان مانده است.


 


 https://parsamoozan.com/userfiles/c286494d.png


 


 

روش‌های تست‌زنی - مشخص‌کردن سؤالات وقت‌گیر

یکی از روش‌های تست‌زنی بسیار مؤثر برای افزایش سرعت عمل دانش‌آموزان کنکوری، علامت زدن و توانایی تشخیص سؤالات وقت‌گیر است. اگر چه ممکن است شما به عنوان دانش‌آموز کنکوری تسلط خوبی روی مطلب خوانده شده داشته باشید و بتوانید تمام سؤالات آن مبحث را حل کنید، اما باید بدانید که طراحان سؤال کنکور برخی سؤالات را جوری طراحی می‌کنند که حتی دانش‌آموزان نخبه و زرنگ نیز نیاز به صرف زمان زیاد برای حل آن دارند. از طرفی با توجه به اینکه تمام سؤالات کنکور که از یک درس طراحی می‌شوند، ارزش یکسانی دارند، منطقی نیست که شما مدت زیادی را برای حل یک سؤال وقت‌گیر موزان بسیار زرنگ و نخبه نیز باید برای حل آنها میزان زیادی وفت بگذارند. صرف کنید که امتیازی یکسان با سوالاتی دارد که سریع‌تر حل می‌شوند. با صرف زیاد وقت روی یک سؤال وقت‌گیر شما امتیاز حل چند سوال ساده از همان درس و درس‌های دیگر را از دست می‌دهید و با کمبود وقت برای حل بقیه سؤالات مواجه خواهید شد. اگر بر مطلب خوانده شده تسلط خوبی داشته باشید، قادر به تشخیص سوالاتی که نیاز به زمان زیادی برای حل دارند، خواهید بود. به محض مواجه شدن با این گونه سوالات دور آنها را خط بکشید تا در انتها اگر زمان اضافه آوردید، به حل آنها بپردازید.

https://parsamoozan.com/userfiles/ee40fb58.jpg

روش‌های تست‌زنی – حل سؤالات از ساده به دشوار

یکی دیگر از روش‌های تست‌زنی این است که سؤالات هر درس را از ساده به دشوار حل کنید. معمولاً سؤالات دشوار وقت‌گیرتر هستند و شاید اصلاً احساس کنید که توان حل آنها را ندارید. اگر متوجه شدید سؤالات اولیه درسی در کنکور به نظر سخت می‌آید، خود را نبازید. این شگرد برخی طراحان سؤال کنکور است که سؤال‌های دشوارتر را در ابتدا قرار می‌دهند اما شما نباید در آغاز روی آنها وقت بگذارید. بگردید و سوالاتی را که برایتان آشنا هستند و می‌دانید که توان حل آنها را دارید، پیدا کنید و حل سؤالات را با آنها شروع کنید. 

روش‌های تست‌زنی – تعیین مباحث

یکی دیگر از روش‌های تست‌زنی، تعیین مباحثی است که قرار است از آنها تست حل نکنید. بله درست است، مباحثی که قرار نیست به سؤالات آنها جواب دهید را مشخص کنید. توجه کنید که حتی دانش‌آموزان قوی نیز برخی از مباحث که احساس تسلط کمتری در آن دارند را حذف می‌کنند، بنابراین انجام این کار هیچ ایرادی ندارد. این روش باعث می‌شود که تمرکز شما فقط روی سؤالاتی باشد که قصد حل آنها را دارید و بیهوده وقت خود را برای خواندن و بررسی سؤالاتی که در آنها ضعف دارید، هدر ندهید. پس اگر به سؤالی برخورد کردید که جزء مباحثی بود که شما قصد حل کردن سؤال از آن را نداشتید، کنار آن یک ضربدر بزنید تا هنگام بازگشت دوباره برای حل سؤالات وقت‌گیر، از آنها رد شوید.

https://parsamoozan.com/userfiles/8564a166.png

روش‌های تست‌زنی – حذف گزینه اشتباه

یکی از روش‌های تست‌زنی سریع که می‌تواند سرعت شما را تا حد زیادی افزایش دهد، حذف گزینه اشتباه است. گاهی اوقات پیش می‌آید که شما در حل برخی سؤالات متوجه می‌شوید که یکی یا دو تا از گزینه‌ها اشتباه هستند. اگر در این حال آنها را خط نزنید، ممکن است باعث حواس‌پرتی‌تان شود و دوباره برای بررسی همان گزینه اشتباه وقت صرف کنید. انجام همین کار ساده باعث می‌شود تمرکز شما بر مقایسه گزینه‌های درست افزایش یابد و به سرعت تست‌زنی بالاتری دست پیدا کنید.

روش‌های تست‌زنی –  دقت در خواندن سؤال

یکی از مسائل مهمی که باعث می‌شود دانش‌آموزان سر جلسه کنکور نتوانند پاسخ درست سؤال را انتخاب کنند، عدم دقت در خواندن سؤال است. در بسیاری از موارد دانش‌آموز کنکوری به خاطر افزایش سرعت تست‌زنی، سؤال را به طور دقیق نمی‌خواند، در حالی که طراحان کنکور نکات ریزی را در سؤالاتی که ممکن است به نظر آسان و تکراری بیایند پنهان می‌کنند تا قدرت تشخیص فرد را محک بزنند. پس سعی کنید بین سرعت و دقت مصالحه‌ای ایجاد کنید و هیچ یک را فدای دیگری نکنید.

روش‌های تست‌زنی –  حل سؤالات به ترتیب دفترچه

یکی از روش‌های تست‌زنی حل تست‌ها به ترتیبی است که در دفترچه آمده‌اند. گاهی اوقات دیده شده دانش‌آموزان کنکوری ابتدا به تمامی سؤالات دروس نگاهی می‌اندازند و بعد شروع به حل سؤال می‌کنند. این روش اشتباه است؛ زیرا می‌تواند استرس زیادی در شما ایجاد کند. سؤالات را به ترتیب حل کنید مگر اینکه سؤالی وقت‌گیر باشد یا قصد نداشته باشید تست‌های آن مبحث خاص را حل کنید.

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد