رشته دامپزشکی چیست؟

رشته دامپزشکی چیست؟

رشته دامپزشکی یکی از رشته های گروه علوم تجربی بوده که از پیشینه زیادی برخوردار است. در واقع یک دامپزشک با تکیه بر دانش و تخصص خود بیماری‌ های‌ دامی‌ را شناخته و به معالجه آن ها می پردازد. بهتر است بدانید رشته دامپزشکی تنها مختص به درمان حیوانات نیست، زیرا دارای نقش بسیار مهمی در تأمین‌ مواد غذایی‌ و بهداشت‌ انسان‌ است. 

نگاهی بر بازار کار و آینده شغلی رشته دامپزشکی 

یکی از دغدغه های بزرگ دانش آموزان در زمان انتخاب رشته بازار کار و آینده شغلی رشته انتخابی آن ها است. بهتر است بدانید دانش آموختگان رشته دامپزشکی می توانند در مراکز مختلفی مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند. برخی از این مراکز مختلف عبارتند از: شرکت های‌ تولید دارو و فرآورده‌های‌ دامی‌، مؤسسه‌ تحقیقات‌ و تولید واکسن‌ رازی‌، موسسه سرم و واکسن سازی رازی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌ دامپزشکی‌، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت های‌ تولید مواد غذایی‌ با فرآورده‌های‌ دامی‌، وزارت بهداشت، آزمایشگاه های‌ تشخیص‌ بیماری های‌ دامی‌ و بیماری های‌ انسانی، مرکز بهداشتی درمانی دولتی، ‌ انستیتوی پاستور، واحدهای‌ دامپروری‌ دولتی‌ و خصوصی‌. همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند یک کلینیک دامپزشکی جهت معالجه حیوانات اهلی تاسیس کرده و به صورت مستقل به درمان حیوان های خانگی بپردازند. از دیگر فرصت های شغلی این رشته مشغول شدن فارغ التحصیلان به عنوان مسئول بررسی و نظارت بهداشت و استانداردهای کشتارگاه ها می باشد. در حالت کلی می توان گفت رشته دامپزشکی از بازار کار قابل قبولی برخوردار است


 

آشنایی با توانایی ها و مهارت های مورد نیاز جهت ورود به رشته دامپزشکی

کسانی که رشته دامپزشکی را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند لازم است از توانایی و مهارت های خاصی برخوردار باشند. داشتن قدرت تحلیل و تجزیه بالا یکی از مهارت های مورد نیاز دامپزشک است تا بتواند در تحقیق های مربوط به کشف و درمان بیماری های حیوانات به بهترین شکل فعالیت کند. همچنین یکی از ضروریات ها برای دانشجویان این رشته علاقه بسیار به حیوانات و نترسیدن از آن ها می باشد. در واقع این مهارت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا یک دامپزشک تمام زمان کاری خود را باید صرف رسیدگی به حیوانات نماید. از دیگر مهارت های مورد نیاز دانشجویان این رشته دقت و توجه بسیار بالا است. در واقع یک دامپزشک ماهر باید بتواند از روی نشانه ها و علائم حیوان ها به بیماری آن ها پی برده و آن ها را درمان کند. داشتن صبر و حوصله زیاد نیز از دیگر مهارت های مورد نیاز جهت ورود به این رشته است. داشتن صبر و حوصله زیاد به نوعی باعث بازدهی بهتر کار دامپزشکان خواهد شد. همچنین دانش آموختگان این رشته لازم است افرادی پرطاقت باشند، زیرا دامپزشکان در این حرفه شاهد برخی صحنه ها و بوهای نامطبوع بوده و برای جراحی ها و زایمان حیوانات به صبر و تحمل بسیار بالایی نیاز دارند. دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته دامپزشکی را دارند لازم است در درس زیست شناسی بسیار قوی باشند. همچنین تسلط داشتن به زبان انگلیسی و داشتن سلامت جسمانی از دیگر مهارت ها و توانایی های لازم برای ورود به این رشته به شمار می آید. 

https://parsamoozan.com/userfiles/186b35da.jpg
 

نگاهی بر طول دوره رشته دامپزشکی

بهتر است بدانید دانشجویان رشته دامپزشکی می توانند به دو صورت کاردانی و کارشناسی وارد این رشته شده و ادامه تحصیل دهند. لازم به ذکر است که طول دوره تحصیل مقطع کاردانی معمولا دو سال و برابر ۴ ترم تحصیلی می باشد. این دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن می توانند در کنکور شرکت کرده و مدرک لیسانس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی، تکنسین دامپزشکی، بهداشت یار دامپزشکی و دامپزشکی را اخذ نمایند. لازم به ذکر است دانشجویان مقطع کاردانی بعد از گرفتن مدرک می توانند در جایگاه تکنیسین دامپزشکی مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند. بهتر است بدانید طول دوره کارشناسی این رشته ۶ سال و معادل ۱۲ ترم تحصیلی می باشد. دانشجویان این رشته از سال چهارم تحصیلی وارد مرحله عملی و کارآموزی خواهند شد. دوره دکتری عمومی دامپزشکی شامل دو بخش دوره پیش درمانگاهی و دوره درمانگاهی است. در دوره پیش درمانگاهی دانشجویان بعد از گذراندن این دوره در آزمون جامع پیش درمانگاهی شرکت کرده و بعد از قبولی می توانند وارد مرحله دوم تحصیل شوند. لازم به ذکر است که هر دوسال یکبار آزمون جامع برگزار می شود. دانشجویان در این دوره لازم است ۱۳۰ واحد درسی را با موفقیت پاس کنند. دوره درمانگاهی نیز شامل ۹۰ واحد درسی می باشد. بد نیست بدانید دوره های اینترن، کارورزی و پایان نامه در دوره درمانگاهی قرار دارند. دانشجویان دوره کارورزی را معمولا در تابستان های دو سال آخر تحصیل انجام می دهند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/1f37555a.jpg
 

لازم به ذکر است دروس‌ اصلی کارشناسی رشته دامپزشکی شامل باکتری شناسی‌ عمومی‌، کالبدشناسی‌ مقایسه ای‌، ویروس شناسی‌ و بیماری های‌ ویروسی‌، اصول‌ اصلاح ‌نژاد دام‌، باکتری شناسی‌ اختصاصی‌ و بیماری های‌ باکتریایی‌، اصول‌ انتخاب‌ و تلقیح‌ مصنوعی‌ دام‌، تکثیر و پرورش‌ ماهی‌، اصول‌ معاینه‌ دام‌، سم شناسی‌، آسیب شناسی‌ اختصاصی‌،  اصول‌ همه گیرشناسی‌، قارچ شناسی‌ و بیماری های‌ قارچی‌، انگل شناسی‌ و بیماری های‌ انگلی‌، تغذیه‌ اختصاصی‌ طیور، ایمن شناسی‌ و سرم شناسی‌، اصول‌ هوشبری‌ نظری‌، فارماکولوژی‌، پرورش‌ و بیماری های‌ زنبور عسل‌، جنین شناسی‌ نظری‌، بهداشت‌ و پرورش‌ دام‌، اصول‌ تغذیه‌ دام‌، آسیب شناسی‌ عمومی‌، بهداشت‌ و پرورش‌ طیور، ماهی شناسی‌ عمومی‌، تغذیه‌ اختصاصی‌ دام‌، اصول‌ کالبد گشایی‌ و نمونه برداری‌ و کالبدشناسی‌ پایه‌ می باشد. همچنین دروس‌ بالینی‌ این رشته عبارتند از: عملیات‌ درمانگاهی‌ طیور، عملیات‌ درمانگاهی‌ مامایی‌،   عملیات‌ درمانگاهی‌ دام های‌ بزرگ‌، کارآموزی و عملیات‌ درمانگاهی‌ دام های‌ کوچک‌.  



آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد