رشته مهندسی برق | معرفی کامل رشته

رشته مهندسی برق | معرفی کامل رشته

رشته مهندسی برق از جمله رشته های پر طرفدار بوده که داوطلبان زیادی سالانه با یکدیگر برای رسیدن به آن رقابت می کنند. لازم به ذکر است که این نوع مهندسی یکی از مشاغل مهم و اصلی صنعت برق و مخابرات محسوب می شود، زیرا انرژی برق یکی از مهم ترین و اصلی ترین سرمایه های هر کشوری به شمار می آید. در واقع یکی از شاخص های رشد اقتصادی هر کشوری میزان تولید و مصرف برق است. 

آشنایی با دروسی دبیرستانی مهم و کاربردی در کنکور رشته مهندسی برق 

بهتر است بدانید دانش آموزان جهت موفق شدن در رشته مهندسی برق لازم است با دروس دبیرستانی که بیشترین کاربرد را در این رشته دارند به خوبی آشنا شوند. یکی از دروس دبیرستانی که بیشترین تاثیر را در این رشته دارد درس ریاضیات می باشد، زیرا این رشته نیازمند پایه ریاضیات قوی می باشد. از دیگر دروس مهم و کاربردی این رشته فیزیک است.  در واقع دانش آموزان برای قبول شدن در این رقابت لازم است دروس ریاضی و فیزیک را با دقت و توجه بالایی مطالعه کنند. همچنین دانش آموزانی که این رشته را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند لازم است آزمایش‌ های فیزیک را به خوبی انجام دهند تا بتوانند پایه خود را در این زمینه قوی نمایند. 

نگاهی بر گرایش های مختلف رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق ۴ گرایش اصلی برق کنترل، برق مخابرات، برق الکترونیک و برق قدرت دارد. دانشجویان بر اساس مهارت و علاقه خود می توانند یکی از این گرایش ها را جهت ادامه تحصیل انتخاب کنند. 

گرایش مخابرات این رشته دارای زیرگرایش ‌های مختلفی همچون مخابرات میدان، مخابرات سیستم، مخابرات – رمزنگاری می باشد. در این نوع گرایش انتقال و نحوه مخابره اطلاعات در سیستم‌ های متعدد مخابراتی مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی سیستم های مخابراتی به شکل مغناطیسی و سیستمی از وظایف این گرایش رشته مهندسی برق به شمار می آید. در واقع کار یک مهندس مخابرات تحقیق و پژوهش بر روی دریافت و ارسال اطلاعات می باشد. 

گرایش قدرت رشته مهندسی برق که یکی از قدیمی‌ ترین گرایش های این رشته به شمار می آید به بررسی سیستم‌ های توزیع و انتقال برق می پردازد. این گرایش خود دارای زیر شاخه های مختلفی همچون ماشین های الکتریکی، سیستم‌ های قدرت و فشار قوی و الکترونیک قدرت است. مهندسین و فارغ التحصیلانی که این گرایش را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند در واقع با قسمتی از برق که قدرت بالایی (ولتاژ و جریان بالا) دارد سر و کار خواهند داشت. 

از دیگر گرایش های رشته مهندسی برق گرایش کنترل است. در این گرایش مهندسان به بررسی نحوه کنترل سیستم ها می پردازند. دانشجویانی که این رشته را انتخاب می کنند لازم است از مهارت بالایی در زمینه ریاضی برخوردار باشند. مهندسین این گرایش به راحتی می توانند یک سیستم برقی را با استفاده از سیستم های طراحی شده توسط خود کنترل نمایند. علاوه بر ریاضیات یک دانشجو با این گرایش باید با نرم افزارهای مختلفی همچون متلب آشنایی لازم را داشته باشند، چرا که این نرم افزار در طراحی سیستم ‌ها به طور قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرد. گرایش الکترونیک که از دیگر گرایش های رشته مهندسی برق می باشد پلی بین تمام گرایش های رشته مهندس برقی است. این نوع گرایش معمولا بر اساس حرکت الکترون ها بوده و در آن معمولا به طراحی و ساخت مدارات الکترونیکی پرداخته می‌شود. از زیر شاخه های اصلی و مهم این گرایش می توان به زیر شاخه های دیجیتال و افزاره‌های نانوالکتریک (Device) و آنالوگ یا طراحی مدارات مجتمع اشاره کرد. 

نگاهی بر بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی برق

بهتر است بدانید یک فارغ التحصیل رشته مهندسی برق در صورت داشتن مهارت و توانایی لازم بیکار نخواهد بود، زیرا صنایع کوچک و بزرگ در کشور روز به روز در حال توسعه می باشند. فارغ التحصیلان این رشته امروزه می توانند در صنایع مختلفی مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند. از جمله صنایع مختلفی که بهترین فرصت های شغلی را برای فارغ التحصیلان فراهم می کنند عبارتند از: صنایع خودروسازی، وزارت دفاع، ذوب آهن، وزارتخانه های پست، کارخانه سیمان، وزارت صنایع و غیره.  در حالت کلی فارغ التحصیلان این رشته می توانند در محیط های دولتی و خصوصی مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند. لازم به ذکر است که درآمد این مهندسین در صورتی که در دستگاه های خصوصی استخدام شوند به فاکتورها و عوامل متعددی همچون میزان مهارت، سطح تحصیلات، تجربه کاری، میزان آشنایی با نرم افزارها و... بستگی دارد. همچنین مهندسان این رشته در دستگاه های دولتی مطابق قانون مدیریت خدمات کشور حقوق دریافت خواهند کرد. 

 

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد