رشته مهندسی کامپیوتر چیست ؟

رشته مهندسی کامپیوتر چیست ؟

رشته مهندسی کامپیوتر که تا مقطع دکتری تدریس می‌شود از اهمیت بسیار بالایی در کشورمان برخوردار است. این رشته در مقطع کارشناسی دارای سه گرایش نرم‌ افزار، سخت‌ افزار و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات است. بهتر است بدانید بازار کار این رشته بسیار گسترده بوده و یک فارغ التحصیل با پشتکار و علاقه مند به راحتی می تواند برای خود کسب درآمد کند.


 

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از  رشته های مهندسی می باشد که دانش آموزان آن را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند. در این رشته دانشجویان با طراحی و ساخت اجزای مختلف رایانه آشنایی پیدا کرده و از طریق این مهارتی که به دست آورده اند  وارد بازار کار می شوند. لازم به ذکر است که این رشته مهندسی که تا مقطع دکتری تدریس می‌شود از اهمیت بسیار بالایی در کشورمان برخوردار است. 


 

آشنایی با گرایش های مختلف رشته مهندسی کامپیوتر 


 

دانش آموزانی که این رشته را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند بهتر است با گرایش های مختلف رشته مهندسی کامپیوتر آشنا شوند. در مقطع کارشناسی این رشته دارای سه گرایش نرم‌ افزار، سخت‌ افزار و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات است. در دوره کارشناسی گرایش علوم کامپیوتر مربوط به مباحث نظری کامپیوتر می باشد. همچنین گرایش سخت افزار این رشته به کنترل و طراحی سخت‌ افزار می پردازد و گرایش نرم‌ افزار نیز شامل برنامه ‌‌نویسی است.  لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان این رشته بعد از اتمام دوره کارشناسی در مقاطع ارشد و دکترا رشته های میان رشته‌ ای همچون بیوانفورماتیک را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند. بهتر است بدانید دروس مهم این رشته در مقاطع کارشناسی شامل دروس نظریه محاسبات، طراحی الگوریتم ‌ها، ساختمان داده ‌ها، نظریه گراف، نظریه زبان‌ ها و ماشین‌ ها و ریاضیات گسسته است. همچنین نرم افزار، الگوریتم و محاسبات، هوش مصنوعی، معماری کامپیوتر، بیوانفورماتیک  و  IT و علوم کامپیوتر گرایش های مختلف رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد محسوب می شوند. در واقع دانشجویان بر اساس علاقه و مهارت می توانند یکی از این گرایش ها را جهت ادامه تحصیل انتخاب کنند. 


 

نگاهی بر بازار کار و فرصت شغلی رشته مهندسی کامپیوتر


 

دانشجویانی که رشته مهندسی کامپیوتر را جهت ادامه تحصیل انتخاب کنند در صورتی که با علاقه به کار خود بپردازند و توانایی و مهارت مورد نیاز خود را تقویت کنند با مشکل‌ بیکاری‌ مواجه نخواهند شد. بهتر است بدانید بازار کار این رشته بسیار گسترده بوده و یک فارغ التحصیل با پشتکار و علاقه مند به راحتی می تواند برای خود کسب درآمد کند. لازم به ذکر است مهندسانی که دارای گرایش نرم‌ افزار هستند فرصت های‌ شغلی‌ بیشتری‌ داشته و برای کار کردن به تجهیزات‌ و امکانات زیادی نیاز نخواهند داشت. در حالت کلی فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر از فرصت های شغلی بسیاری بهره مند خواهند شد، زیرا تمامی مردم به طور قابل توجهی وابسته به اینترنت می باشند. از جمله مراکزی که موقعیت های بسیارمناسب جهت اشتغال فارغ التحصیلان این رشته به شمار می آیند شامل تمامی موسسات دولتی و بانک ها، مراکز بخش خصوصی و وزارتخانه ها می باشد. همچنین نیاز شرکت ‌های کامپیوتری به نیروی متخصص و فارغ التحصیل این رشته بر کسی پوشیده نیست. یک مهندس کامپیوتر به راحتی می تواند در مشاغل مختلفی همچون کارشناس پایگاه داده، تحلیل‌ گر و طراح نرم‌ افزار، متخصص امنیت اطلاعات، برنامه‌ نویسی کامپیوتر، مدیر شبکه، انیماتور، مدیر سایت، تحلیل ‌گر سیستم‌ های کامپیوتری، کارشناس شبکه و توسعه‌ دهنده اپلیکیشن های موبایل برای پلتفرم‌ های گوناگون مشغول به کار شده و کسب در آمد کند. علاوه بر موقعیت های شغلی ذکر شده فارغ التحصیلان این رشته می توانند خود اقدام به تاسیس شرکت نموده و کار آفرینی کنند. در واقع این فارغ التحصیلان می توانند با ارائه خدمات متعددی همچون طراحی وبسایت، برنامه ‌نویسی و توسعه نرم ‌افزار‌های موبایل می توانند کسب درآمد نمایند. از دیگر فرصت های شغلی این رشته برای فارغ التحصیلان حوزه امنیت اطلاعات می باشد. با توجه به اینکه مدیران فناوری اطلاعات پیوسته در رابطه با امنیت داده ها نگران هستند، از اینرو در این زمینه نیاز بالایی به مهندسین کامپیوتر است.
 

 

مهارت های مورد نیاز جهت ورود به رشته مهندسی کامپیوتر

هر دانش آموزی قبل از انتخاب رشته دانشگاهی لازم است با مهارت های مورد نیاز رشته مورد نظر آشنا شود تا بتواند با موفقیت دوره دانشگاهی را پشت سر گذاشته و وارد بازار کسب و کار شود. دانش آموزانی که رشته مهندسی کامپیوتر را انتخاب می کنند لازم است در زمینه فیزیک و ریاضیات قوی بوده و در این زمینه مهارت بالایی داشته باشند، زیرا این رشته برای افرادی مناسب است که به برنامه‌نویسی و طراحی الگوریتم علاقه مند هستند.  همچنین داشتن اطلاعات عمومی بالا و به روز از دیگر مهارت های مورد نیاز جهت ورود به این رشته به شمار می آید. خلاق بودن جهت ارائه راه حل ها از دیگر نیازهای این رشته است. در واقع یک دانشجو باید بتواند برای حل مسائل مختلف راه حل هایی را که دارای بیشترین کارایی و کمترین هزینه هستند را خلق کند. 

فارغ التحصیلان این رشته بعد از گذراندن دوره کارشناسی مهارت های بسیاری را به دست می آورند. اجرای طرح های کامپیوتری، نصب، آزمایش و آموزش آن ها یکی از مهارت ها به شمار می آید. همچنین فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود به عیب یابی کامپیوترها و سیستم های کامپیوتری پرداخته و آن ها را به خوبی بر طرف کنند. یک مهندس کامپیوتر قادر است نرم افزارها و سخت افزارهای جدید را به خوبی شناخته و آن ها را به کار بگیرد. از دیگر مهارت های فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر شناسایی خطاها، رفع خطاها و افزودن امکانات جدید به سیستم ها می باشد. همچنین یک مهندس کامپیوتر به راحتی می تواند کمبودها و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری بخش های مختلف صنعت و خدمات را بررسی کرده و نیازهای مورد نیاز آن ها را تدوین کند. در واقع این مهندسین با استفاده از نیروی انسانی لازم، امکان سنجی و تعیین ابزار جهت رفع کمبودها اقدام می کنند. 

https://parsamoozan.com/userfiles/ed4b6c76.jpeg

 





آخرین مقالات

اگر هنوز سوالی داری، با ما در ارتباط باش ...

با شماره های زیر پاسخگو هستیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد